Citat:
Ursprungligen postat av
gart
Jag är med i ett antal MC köp/sälj-grupper på Facebook. Ser att det annonseras friskt efter hojar som ska exporteras. Har själv sålt en på det sättet. Affären gjordes upp på messenger, kändes skumt som satan, men snubben (polack, svensktalande) hade svenskt medborgarskap, svenskt körkort (äkta), bankID och swish. Han swishade begärt belopp, jag gjorde ägarbytet med hjälp av ett fotografi av hans körkort. Ett par dagar senare kom en lastbil med en annan polack och hämtade hojen. Några månader senare står den som avförd ur fordonsregistret.
Lastbilsföraren berättade att han körde genom hela sverige ganska ofta och det enda han gjorde var att hämta motorcyklar som köpts på distans på det här sättet.
Affären sköttes prickfritt, jag fick till och med kontrakt påskrivet som jag skickade till köparen med posten.
Hur som helst, det ploppar ganska frekvent upp annonser på Facebook där folk "köper för att exportera", som de skriver. De är oftast intresserade av japanska glidarhojar med V-twin och harley-utseende.
Jag har inget emot det här, men jag blir väldigt nyfiken. Vart tar hojarna vägen? Hur kan det löna sig att exportera begagnade motorcyklar från Sverige? Var säljs de? Är det en valutagrej (svag SEK/stark EUR) eller hur ligger det till?
Någon som har insyn?
Valutakursen är en bidragande orsak.
Men i allmänhet så har en MC i Sverige ett behagligt liv. Den står i torrt och varmt i garaget stora delar av året, och används mest till finåkning.
Nere på kontinenten är vintrarna milda, och det går att köra i stort sett året om. Förr eller senare märks milen som har avverkats.
Därför kan det vara intressant att köpa en "svensk" ompysslad MC, istället för att börja renovera ett slutkört vrak.