Citat:
Ursprungligen postat av
Lelle86s
Sitter i skiten och behöver opartiska råd. Jag förväntar mig att 80% av svaren är skyll dig själv etc och det är jag helt lugn med. Kör på bomba mig med min idioti, jag vet att det finns fler i liknande sits just för att det har med vårdnadstvist också att göra och då kan vad som helst nästan hända. Utan tvisten hade jag sagt till mitt barn att nu bor vi billigt till jag fått jobb. Nu vågar jag inte.
Så här ser det ut
Bakgrund: Akademiker, hade bra chefspost på amerikanskt bolag. Blev uppsagd när jag skulle bli föräldraledig (de gillade inte svenska modellen och kanske jag s det lite kaxig att jag blir borta 6 månader). Var hemma 6 mån som pappaledig, sen skulle jag söka jobb. Men hamnade i en spiral istället. Inget jobb efter pappaledigheten ledde till snar skilsmässa.
Ekonomin:
In: 13 000 kr (A-kassa + bidrag)
Ut: Hyra 10 000 kr (trea, 80 kvm), skulder 1 700 kr 130000 skuld som betalas av på (inget hos KFM dock)
Kvar: 1 300 kr till mat, bil och liv
Saknar alltså 4-5 000 kr varje månad. Har täckt det genom att sälja av gamla prylar. En vecka panik/ångest, sen sälja grejer i 1-3 veckor tills jag precis fått ihop det som fattas. Rinse and repeat i snart 3 år.
Varför flyttar jag inte? Är rädd att barnet inte vill vara hos mig om jag sitter i en sunkig etta. Vill ge barnet ett bra hem. Bilen behövs för umgänge m.m.
Nu:
Nästan slut på prylar (15000:- kvar kanske inkl bilen)
En betalningsanmärkning (ingen KFM-skuld)
3-årigt hål i CV:t
Frågor:
Behöver cash akut nästa vecka. Funderar på gig-jobb ?
Hur ser det ut med chefsjobb om man har en betalningsanmärkning? Körd eller finns branscher som inte kollar?
Hur förklarar man 3 år borta utan att verka som en looser?
Behöver en väg ut. Foodorabud har 30 lax. Det hade varit bra för mig att jobba heltid på Foodora. Har sökt men inte fått.
Gräv där du står.
1-klipp alla ”extra” utgifter om du har några kvar. Byt bort Netflix mot gratisstreamingtjänster som SVT-play.
2-Gå ur Svenska kyrkan tills vidare. Du kan alltid gå tillbaka. Det är 4-500kr/mån ca.
3-Hyr ut ett rum till nån veckopendlare eller student. Det borde ge 4-5K/mån?
4-Använd tiptapp, blocket, marketplace och liknande tjänster.
Leta gratisannonser, grejer som du kan hämta med bilen, sälj asap. (Sätt ut annons redan när du vet att du får hämta prylen).
På Tiptapp är det ganska enkelt att dra in 2000kr/veckan på, bara genom att köra saker från punkt A till B eller till tippen. Kolla annonserna NOGA bara då vissa saker ser enkla ut, men det kan va jättemkt jobb för nästan inga pengar.
5-Använd dig av Chat-GPT, Perplexity och liknande appar.
Du kan söka jobb, fila på CV’t och få direkt feedback från tex Perplexity, här är det eg bara du själv som sätter gränsen för vad du kan göra. Det ger inga snabba pengar men det kan i längden generera massor med vad du nu än vill göra.
6-Finns det någon möjlighet att få tillbaka ditt gamla jobb? Jag hade iallafall frågat.
7-Starta eget?
Allt ovanstående kan du gör samtidigt som du söker jobb.
Är det Sthlm vi pratar om?
Vilken bransch var du i?
Har du nån grundutbildning i gymnasiet?
Edit:
Ett vanligt säljjobb kan du väl ta?
Det borde kunna ge väldigt bra returen of investment om du redan har det i grunden?
Säljare har ju potential att tjäna väldigt bra.