2026-01-12, 00:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Barnet kommer framförallt uppskatta den trygga och bra tiden du ger. Det behöver inte vara prylar eller det bästa boendet.

Det där med att ligga med näsan vid vattenytan med 3k efter hyran är ohållbart. Gör som folk säger och gå ned till något stabilt. Svälj stoltheten, bara att du tänker på ditt barn visar att du duger broder.
Tack för de orden, det värmer. Du har helt rätt i att barnet behöver en närvarande pappa mer än prylar.
Det är precis därför jag måste lösa ekonomin nu, oavsett vad det är för jobb. Stoltheten har hindrat mig från att ta "enklare jobb" tidigare för att jag suttit fast i min gamla identitet, men den stoltheten ryker nu. Tryggheten i nuvarande boende vill jag behålla för barnets skull (som jag räknade på ovan lönar det sig ändå inte att flytta), men prestigen kring min karriär kastar jag i sjön nu. Dags att kavla upp ärmarna.
Citera
2026-01-12, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lelle86s
Hålet: Det är inget hål av lathet. Jag har lagt 100% av min tid på att jaga de 5 000 kr som fattas varje månad genom att sälja prylar och lösa kriser. Det är ett jävla hästjobb att koka soppa på en spik i tre år bara för att barnet ska kunna bo kvar i en bra miljö under tvisten. Har helt enkelt inte haft det mentala utrymmet att söka jobb när varje dag varit en kamp för att inte bli vräkt.

Mellanjobb: Absolut. Tar vad som helst nu när prylarna är slut.

Boendet: Jag är livrädd att en flytt till en sunkig etta används som ammunition i vårdnadstvisten för att visa att jag inte kan erbjuda en "stabil miljö". Det är därför jag har krigat så här länge för moderna nybyggda trean med uteplats som är en fin bostad i jämförelse med mycket annat. Barn bryr sig också mest om hur bostaden är och om föräldern är glad...
Du bara MÅSTE kapa dina utgifter. Kliv ner från hästarna bums. Du har inte råd att tänka på att det är sunkigt att bo i en etta. Många bor litet och är bra föräldrar ändå. Alternativet är ju att du bara fortsätter som nu men i så fall hade du väl inte startat den här tråden. Den vinner som klarar att anpassa sig till förändrade yttre förutsättningar. Detta är din utmaning, att överge det gamla och pröva ett nytt upplägg. Försök släppa det där med att förlora en hypotetisk framtida vårdnadstvist, barn har rätt till båda sina föräldrar så du kommer inte bli borträknad bara för att du lever som din ekonomi tillåter. Tänk på att många med hög inkomst har usel ekonomi ty de har horribla utgifter. Om du kan anpassa dig efter läget så talar det ju för att du är en ansvarstagande förälder och inte tvärtom.
Citera
2026-01-12, 00:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Kan du berätta vad som har hänt under dom här åren? Råden blir lite olika om du t ex hamnade i en depression och inte har sökt några jobb alls under åren eller om du har aktivt sökt olika jobb men blivit nekad.
Vad har du tidigare jobbat med? Vilken bransch?
Angående åren: Det är inte så att jag har legat och stirrat i taket, men jag har heller inte sökt massor av jobb och fått nej. Dock en hel del jobb och fått nej men inte aktivt sökt enkla jobb seriöst. Jag har varit helt låst av rädslan att förlora barnet och boendet. All min tid har gått åt till att trolla fram pengar till hyran genom att sälja av allt jag äger och kriga i vårdnadstvisten. Man blir j-vligt tunnelseende när varje dag handlar om ren överlevnad.

Bransch/Bakgrund: Hållit på med sälj, organisation och personalansvar på ett större bolag med internationella kunder. Är van vid högt tempo och att leverera resultat, även om mitt eget liv sett ut som ett haveri på sistone. Kapaciteten finns kvar, jag behöver bara få in en fot och börja jobba igen. Att jag var i Lexbase tidigare gjorde inte saken bättre heller. Lexbase och friande dom. Att staten tillåter sånt är sjukt i sig.
Citera
2026-01-12, 00:34
Medlem
Citat:
Sitter i skiten och behöver opartiska råd. Jag förväntar mig att 80% av svaren är skyll dig själv etc och det är jag helt lugn med. Kör på bomba mig med min idioti, jag vet att det finns fler i liknande sits just för att det har med vårdnadstvist också att göra och då kan vad som helst nästan hända. Utan tvisten hade jag sagt till mitt barn att nu bor vi billigt till jag fått jobb. Nu vågar jag inte.

Så här ser det ut
Bakgrund: Akademiker, hade bra chefspost på amerikanskt bolag. Blev uppsagd när jag skulle bli föräldraledig (de gillade inte svenska modellen och kanske jag s det lite kaxig att jag blir borta 6 månader). Var hemma 6 mån som pappaledig, sen skulle jag söka jobb. Men hamnade i en spiral istället. Inget jobb efter pappaledigheten ledde till snar skilsmässa.

Ekonomin:

In: 13 000 kr (A-kassa + bidrag)
Ut: Hyra 10 000 kr (trea, 80 kvm), skulder 1 700 kr 130000 skuld som betalas av på (inget hos KFM dock)
Kvar: 1 300 kr till mat, bil och liv
Saknar alltså 4-5 000 kr varje månad. Har täckt det genom att sälja av gamla prylar. En vecka panik/ångest, sen sälja grejer i 1-3 veckor tills jag precis fått ihop det som fattas. Rinse and repeat i snart 3 år.

Varför flyttar jag inte? Är rädd att barnet inte vill vara hos mig om jag sitter i en sunkig etta. Vill ge barnet ett bra hem. Bilen behövs för umgänge m.m.

Nu:
Nästan slut på prylar (15000:- kvar kanske inkl bilen)
En betalningsanmärkning (ingen KFM-skuld)
3-årigt hål i CV:t

Frågor:
Behöver cash akut nästa vecka. Funderar på gig-jobb ?
Hur ser det ut med chefsjobb om man har en betalningsanmärkning? Körd eller finns branscher som inte kollar?
Hur förklarar man 3 år borta utan att verka som en looser?
Behöver en väg ut. Foodorabud har 30 lax. Det hade varit bra för mig att jobba heltid på Foodora. Har sökt men inte fått.

Gräv där du står.

1-klipp alla ”extra” utgifter om du har några kvar. Byt bort Netflix mot gratisstreamingtjänster som SVT-play.

2-Gå ur Svenska kyrkan tills vidare. Du kan alltid gå tillbaka. Det är 4-500kr/mån ca.

3-Hyr ut ett rum till nån veckopendlare eller student. Det borde ge 4-5K/mån?

4-Använd tiptapp, blocket, marketplace och liknande tjänster.
Leta gratisannonser, grejer som du kan hämta med bilen, sälj asap. (Sätt ut annons redan när du vet att du får hämta prylen).
På Tiptapp är det ganska enkelt att dra in 2000kr/veckan på, bara genom att köra saker från punkt A till B eller till tippen. Kolla annonserna NOGA bara då vissa saker ser enkla ut, men det kan va jättemkt jobb för nästan inga pengar.

5-Använd dig av Chat-GPT, Perplexity och liknande appar.
Du kan söka jobb, fila på CV’t och få direkt feedback från tex Perplexity, här är det eg bara du själv som sätter gränsen för vad du kan göra. Det ger inga snabba pengar men det kan i längden generera massor med vad du nu än vill göra.

6-Finns det någon möjlighet att få tillbaka ditt gamla jobb? Jag hade iallafall frågat.

7-Starta eget?

Allt ovanstående kan du gör samtidigt som du söker jobb.

Är det Sthlm vi pratar om?
Vilken bransch var du i?
Har du nån grundutbildning i gymnasiet?

Edit:
Ett vanligt säljjobb kan du väl ta?
Det borde kunna ge väldigt bra returen of investment om du redan har det i grunden?
Säljare har ju potential att tjäna väldigt bra.
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-01-12 kl. 00:36.
Citera
2026-01-12, 00:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Gräv där du står.

1-klipp alla ”extra” utgifter om du har några kvar. Byt bort Netflix mot gratisstreamingtjänster som SVT-play.

2-Gå ur Svenska kyrkan tills vidare. Du kan alltid gå tillbaka. Det är 4-500kr/mån ca.

3-Hyr ut ett rum till nån veckopendlare eller student. Det borde ge 4-5K/mån?

4-Använd tiptapp, blocket, marketplace och liknande tjänster.
Leta gratisannonser, grejer som du kan hämta med bilen, sälj asap. (Sätt ut annons redan när du vet att du får hämta prylen).
På Tiptapp är det ganska enkelt att dra in 2000kr/veckan på, bara genom att köra saker från punkt A till B eller till tippen. Kolla annonserna NOGA bara då vissa saker ser enkla ut, men det kan va jättemkt jobb för nästan inga pengar.

5-Använd dig av Chat-GPT, Perplexity och liknande appar.
Du kan söka jobb, fila på CV’t och få direkt feedback från tex Perplexity, här är det eg bara du själv som sätter gränsen för vad du kan göra. Det ger inga snabba pengar men det kan i längden generera massor med vad du nu än vill göra.

6-Finns det någon möjlighet att få tillbaka ditt gamla jobb? Jag hade iallafall frågat.

7-Starta eget?

Allt ovanstående kan du gör samtidigt som du söker jobb.

Är det Sthlm vi pratar om?
Vilken bransch var du i?
Har du nån grundutbildning i gymnasiet?

Tack för konkreta tips!

Utgifter: Kyrkan gick jag ur för länge sen. Streaming och allt sånt är redan borta. Jag lever på absolut minimum.

Inneboende: Tyvärr inte möjligt p.g.a. vårdnadstvisten. Att ta in en främling i hemmet när man krigar om barnets trygghet är inte bra.

Gammalt jobb/Eget: Gamla jobbet är bränt p.g.a. hur de hanterade min föräldraledighet. Starta eget kräver kapital eller tid jag inte har. Jag behöver cash på kontot nästa vecka eller i alla fall senast en ändring under februari.

Jag har nog ändå lite landat i en plan nu. Flytt är uteslutet då vinsten är för liten i förhållande till riskerna i tvisten. Istället kör jag varannan dag-principen: ena dagen sälja saker/fixa olika saker, andra dagen ringa bemanningsbolag m.m. dvs söka jobb.

När det gäller jobben kommer jag köra på att mörka min akademiska bakgrund. Jag inser att min examen och chefstitel skrämmer iväg folk som söker städare eller montörer. De tror att jag slutar efter två veckor. Jag paketerar om mig lite, typ som en praktiskt lagd kille som haft ett uppehåll av "familjeskäl" men som nu vill jobba hårt.

Siktar på:
Sanering/Städ
Lager/Logistik/Terminal
Budbil
Enklare industri/Montör

Tack för all hjälp
Citera
2026-01-12, 00:45
Medlem
Citat:
Tack för konkreta tips!

1 & 2. Utgifter: Kyrkan gick jag ur för länge sen. Streaming och allt sånt är redan borta. Jag lever på absolut minimum.

Inneboende: Tyvärr inte möjligt p.g.a. vårdnadstvisten. Att ta in en främling i hemmet när man krigar om barnets trygghet är inte bra.

6 & 7. Gammalt jobb/Eget: Gamla jobbet är bränt p.g.a. hur de hanterade min föräldraledighet. Starta eget kräver kapital eller tid jag inte har. Jag behöver cash på kontot nästa vecka eller i alla fall senast en ändring under februari.

Jag har nog ändå lite landat i en plan nu. Flytt är uteslutet då vinsten är för liten i förhållande till riskerna i tvisten. Istället kör jag varannan dag-principen: ena dagen sälja saker/fixa olika saker, andra dagen ringa bemanningsbolag m.m. dvs söka jobb.

När det gäller jobben kommer jag köra på att mörka min akademiska bakgrund. Jag inser att min examen och chefstitel skrämmer iväg folk som söker städare eller montörer. De tror att jag slutar efter två veckor. Jag paketerar om mig lite, typ som en praktiskt lagd kille som haft ett uppehåll av "familjeskäl" men som nu vill jobba hårt.

Siktar på:
  • Sanering/Städ
    Lager/Logistik/Terminal
    Budbil
    Enklare industri/Montör

Tack för all hjälp

Det värsta är inte att förlora vårdnaden, utan det värsta är att förlora lägenheten.
För då kommer du automatiskt även att förlora vårdnaden.

En student kan väl inga tycka illa om?
Har du en dotter så välj en tjej, har du en son så välj en kille eller tjej. Kan inte tänka mig att att nån skulle se det som ett problem.

Får jag fråga hur mkt Cash du behöver nästa vecka?

Sök snöskottning oxå, det borde finnas många såna jobb just nu. Glöm inte att använda fall-selen bara.
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-01-12 kl. 00:48.
Citera
2026-01-12, 00:46
Medlem
enklast vore ju att skaffa en ny tjej som delar hyran med dig, alternativ hyra ett rum till inneboende
Citera
2026-01-12, 00:49
Medlem
Citat:
Angående åren: Det är inte så att jag har legat och stirrat i taket, men jag har heller inte sökt massor av jobb och fått nej. Dock en hel del jobb och fått nej men inte aktivt sökt enkla jobb seriöst. Jag har varit helt låst av rädslan att förlora barnet och boendet. All min tid har gått åt till att trolla fram pengar till hyran genom att sälja av allt jag äger och kriga i vårdnadstvisten. Man blir j-vligt tunnelseende när varje dag handlar om ren överlevnad.

Bransch/Bakgrund: Hållit på med sälj, organisation och personalansvar på ett större bolag med internationella kunder. Är van vid högt tempo och att leverera resultat, även om mitt eget liv sett ut som ett haveri på sistone. Kapaciteten finns kvar, jag behöver bara få in en fot och börja jobba igen. Att jag var i Lexbase tidigare gjorde inte saken bättre heller. Lexbase och friande dom. Att staten tillåter sånt är sjukt i sig.

Du har inte sökt massor av jobb? Men en hel del? Men inga enkla? Men om vi fokuserar på dom jobb du är kvalificerad för? Vad är det du har fallit på där? Hur långt har du kommit i rekryteringsprocesserna? Vilken feedback har du fått?
Hur har du sökt jobben? Har du använt ditt nätverk?
Hur ser ditt nätverk ut? Linkedin, gamla kollegor, gamla chefer, gamla rekryterare du har haft kontakt med?

Din bakgrund är som säljare? Var det så du startade din karriär?

Men hur har du det med arbetsförmedlingen, om du gått på a-kassa i över 2 år borde arbetsförmedlingen ha börjat prata om praktik och sånt?

Sorry om jag ställer många frågor men det går inte att ge några råd utan att förstå bilden.
Citera
2026-01-12, 01:05
Medlem
Man får inget nytt bostadskontrakt som arbetslös. Fö säg som det är, varför skulle du ljuga? Sälj bilen, det ger både en inkomst och besparar dig utgifter. Du är inte fattig om du har råd med bil.
Senast redigerad av KamratBlue 2026-01-12 kl. 01:07.
Citera
2026-01-12, 01:47
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Sitter i skiten och behöver opartiska råd. Jag förväntar mig att 80% av svaren är skyll dig själv etc och det är jag helt lugn med. Kör på bomba mig med min idioti, jag vet att det finns fler i liknande sits just för att det har med vårdnadstvist också att göra och då kan vad som helst nästan hända. Utan tvisten hade jag sagt till mitt barn att nu bor vi billigt till jag fått jobb. Nu vågar jag inte.

Så här ser det ut
Bakgrund: Akademiker, hade bra chefspost på amerikanskt bolag. Blev uppsagd när jag skulle bli föräldraledig (de gillade inte svenska modellen och kanske jag s det lite kaxig att jag blir borta 6 månader). Var hemma 6 mån som pappaledig, sen skulle jag söka jobb. Men hamnade i en spiral istället. Inget jobb efter pappaledigheten ledde till snar skilsmässa.

Ekonomin:

Ut: Hyra 10 000 kr (trea, 80 kvm), skulder 1 700 kr 130000 skuld som betalas av på (inget hos KFM dock)
Saknar alltså 4-5 000 kr varje månad. Har täckt det genom att sälja av gamla prylar. En vecka panik/ångest, sen sälja grejer i 1-3 veckor tills jag precis fått ihop det som fattas. Rinse and repeat i snart 3 år.

Varför flyttar jag inte? Är rädd att barnet inte vill vara hos mig om jag sitter i en sunkig etta. Vill ge barnet ett bra hem. Bilen behövs för umgänge m.m.

Nu:

Frågor:
Hur ser det ut med chefsjobb om man har en betalningsanmärkning? Körd eller finns branscher som inte kollar?
Behöver en väg ut. Foodorabud har 30 lax. Det hade varit bra för mig att jobba heltid på Foodora. Har sökt men inte fått.
13 000 kr för a-kassa låter väldigt lite med tanke på att du haft en chefsposition. Vad hade du för månadslön? Inkomstförsäkring? Är det på 65% nivån du har denna summa? Vad har du för utbildning?
Citera
2026-01-12, 02:07
Medlem
zlizzards avatar
.
Senast redigerad av zlizzard 2026-01-12 kl. 02:09. Anledning: dubbelpost
Citera
2026-01-12, 02:10
Medlem
Citat:

Så här ser det ut

Ekonomin:

Nu:

Frågor:

Flytta din säng till vardagsrummet. Hyr ut ett rum till pålitlig universitetsstudierande.
Har du bostadsbidrag?
Vad tjänar andra föräldern?
Underhåll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in