2026-01-11, 23:32
Avstängd
Sitter i skiten och behöver opartiska råd. Jag förväntar mig att 80% av svaren är skyll dig själv etc och det är jag helt lugn med. Kör på bomba mig med min idioti, jag vet att det finns fler i liknande sits just för att det har med vårdnadstvist också att göra och då kan vad som helst nästan hända. Utan tvisten hade jag sagt till mitt barn att nu bor vi billigt till jag fått jobb. Nu vågar jag inte.

Så här ser det ut
Bakgrund: Akademiker, hade bra chefspost på amerikanskt bolag. Blev uppsagd när jag skulle bli föräldraledig (de gillade inte svenska modellen och kanske jag s det lite kaxig att jag blir borta 6 månader). Var hemma 6 mån som pappaledig, sen skulle jag söka jobb. Men hamnade i en spiral istället. Inget jobb efter pappaledigheten ledde till snar skilsmässa.

Ekonomin:

In: 13 000 kr (A-kassa + bidrag)
Ut: Hyra 10 000 kr (trea, 80 kvm), skulder 1 700 kr 130000 skuld som betalas av på (inget hos KFM dock)
Kvar: 1 300 kr till mat, bil och liv
Saknar alltså 4-5 000 kr varje månad. Har täckt det genom att sälja av gamla prylar. En vecka panik/ångest, sen sälja grejer i 1-3 veckor tills jag precis fått ihop det som fattas. Rinse and repeat i snart 3 år.

Varför flyttar jag inte? Är rädd att barnet inte vill vara hos mig om jag sitter i en sunkig etta. Vill ge barnet ett bra hem. Bilen behövs för umgänge m.m.

Nu:
Nästan slut på prylar (15000:- kvar kanske inkl bilen)
En betalningsanmärkning (ingen KFM-skuld)
3-årigt hål i CV:t

Frågor:
Behöver cash akut nästa vecka. Funderar på gig-jobb ?
Hur ser det ut med chefsjobb om man har en betalningsanmärkning? Körd eller finns branscher som inte kollar?
Hur förklarar man 3 år borta utan att verka som en looser?
Behöver en väg ut. Foodorabud har 30 lax. Det hade varit bra för mig att jobba heltid på Foodora. Har sökt men inte fått.
Citera
2026-01-11, 23:36
Medlem
Sök jobb inom vård och omsorg tills vidare medan du söker andra jobb.
Då får du en snabb inkomst och kan tjäna extra genom helg- och kvällsjobb.
Alternativt städbranschen med extrajobb.
Citera
2026-01-11, 23:45
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lelle86s
Sitter i skiten och behöver opartiska råd. Jag förväntar mig att 80% av svaren är skyll dig själv etc och det är jag helt lugn med. Kör på bomba mig med min idioti, jag vet att det finns fler i liknande sits just för att det har med vårdnadstvist också att göra och då kan vad som helst nästan hända. Utan tvisten hade jag sagt till mitt barn att nu bor vi billigt till jag fått jobb. Nu vågar jag inte.

Så här ser det ut
Bakgrund: Akademiker, hade bra chefspost på amerikanskt bolag. Blev uppsagd när jag skulle bli föräldraledig (de gillade inte svenska modellen och kanske jag s det lite kaxig att jag blir borta 6 månader). Var hemma 6 mån som pappaledig, sen skulle jag söka jobb. Men hamnade i en spiral istället. Inget jobb efter pappaledigheten ledde till snar skilsmässa.

Ekonomin:

Ut: Hyra 10 000 kr (trea, 80 kvm), skulder 1 700 kr 130000 skuld som betalas av på (inget hos KFM dock)
Saknar alltså 4-5 000 kr varje månad. Har täckt det genom att sälja av gamla prylar. En vecka panik/ångest, sen sälja grejer i 1-3 veckor tills jag precis fått ihop det som fattas. Rinse and repeat i snart 3 år.

Varför flyttar jag inte? Är rädd att barnet inte vill vara hos mig om jag sitter i en sunkig etta. Vill ge barnet ett bra hem. Bilen behövs för umgänge m.m.

Nu:

Frågor:
Hur ser det ut med chefsjobb om man har en betalningsanmärkning? Körd eller finns branscher som inte kollar?
Behöver en väg ut. Foodorabud har 30 lax. Det hade varit bra för mig att jobba heltid på Foodora. Har sökt men inte fått.

För det första så undrar jag varför du har ett hål på tre år i ditt CV.
Vad har du gjort under dessa tre år?

För det andra så bör du kanske fokusera på något mellan Foodorabud och chefsbefattning under rådande omständigheter, eller?

För det tredje och sista - du kan ge barnet ett bra hem även om du bor i en etta.
Nej, det är inte optimalt, men dina nuvarande alternativ verkar vara sämre.
Citera
2026-01-11, 23:47
Medlem
Flytta till en tvåa och sov i vardagsrummet. Du är inte den första föräldern att göra det.
Citera
2026-01-11, 23:48
Medlem
Citat:

Så här ser det ut

Ekonomin:

Nu:

Frågor:

Har du precis börjat söka jobb efter 3 år? Varför?

Ring runt till bemanningsbolagen och ta ett "vanligt jobb". Finns tex massa industrijobb som inte kräver utbildning eller så får man det lilla som behövs på plats. Tex montör. När du väl kommit in är det lättare att få annat så länge du visar engagemang.

Finns tex Adecco, Randstad, Lernia, Manpower m.m...
Senast redigerad av Plantfjant 2026-01-11 kl. 23:50.
Citera
2026-01-11, 23:50
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Är rädd att barnet inte vill vara hos mig om jag sitter i en sunkig etta. Vill ge barnet ett bra hem. Bilen behövs för umgänge m.m.
Barnet kommer framförallt uppskatta den trygga och bra tiden du ger. Det behöver inte vara prylar eller det bästa boendet.

Det där med att ligga med näsan vid vattenytan med 3k efter hyran är ohållbart. Gör som folk säger och gå ned till något stabilt. Svälj stoltheten, bara att du tänker på ditt barn visar att du duger broder.
Citera
2026-01-12, 00:01
Avstängd
[/quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Sök jobb inom vård och omsorg tills vidare medan du söker andra jobb.
Då får du en snabb inkomst och kan tjäna extra genom helg- och kvällsjobb.
Alternativt städbranschen med extrajobb.
Tack. Det finns 117 annonser med 1 488 jobb inom 45 min med bil på Platsbanken

Markerat dessa kategorier på platsbanken

SANERING OCH RENHÅLLNING
✓ Bilrekonditionerare, fönsterputsare m.fl.
✓ Renhållnings- och återvinningsarbetare
✓ Städare
✓ Städledare och husfruar

HÄLSO- OCH SJUKVÅRD
✓ Skötare
✓ Vårdbiträden
✓ Övrig vård- och omsorgspersonal

HOTELL, RESTAURANG, STORHUSHÅLL
✓ Hotellreceptionister m.fl.
✓ Hovmästare och servitörer
✓ Kafé- och konditoribiträden
✓ Restaurang- och köksbiträden m.fl.
✓ Storhushållsföreståndare

AI sammanställning av sida 1 på Platsbanken 100 annonser:
1. HOTELL, RESTAURANG, STORHUSHÅLL
Totalt: 46 annonser
Hovmästare och servitörer: 20 annonser (Inkluderar servitriser, sommelier och vinprovningsledare)
Restaurang- och köksbiträden m.fl.: 20 annonser (Inkluderar köksbiträden, diskare)
Kafé- och konditoribiträden: 4 annonser (Inkluderar barista och cafébiträde)
Hotellreceptionister m.fl.: 2 annonser (Inkluderar B&B-värd och frukostvärd)

2. SANERING OCH RENHÅLLNING
Totalt: 39 annonser
Städare: 30 annonser (Inkluderar lokalvårdare, hemstädning och sjukhusstädare)
Bilrekonditionerare, fönsterputsare m.fl.: 6 annonser (Inkluderar bilvårdare och fönsterputsare)
Städledare och husfruar: 2 annonser (Arbetsledare och samordnare inom städ)
Renhållnings- och återvinningsarbetare: 1 annons (Personal till återvinningscentral)

3. HÄLSO- OCH SJUKVÅRD
Totalt: 15 annonser
Vårdbiträden: 10 annonser (Inkluderar undersköterska/vårdbiträde)
Skötare: 2 annonser (Psykiatri/skötare)
Övrig vård- och omsorgspersonal: 3 annonser (Inkluderar hemtjänstkoordinatorer och laboratoriebiträde)
Citera
2026-01-12, 00:11
Medlem
Kan du berätta vad som har hänt under dom här åren? Råden blir lite olika om du t ex hamnade i en depression och inte har sökt några jobb alls under åren eller om du har aktivt sökt olika jobb men blivit nekad.
Vad har du tidigare jobbat med? Vilken bransch?
Citera
2026-01-12, 00:13
Avstängd
Jag tog fasta på MrStardust och det finns en del jobb inom 45 min med bil (bor på landet / småstad)
av de första 100 jobben var ca 55 st kvar efter att ha gallrat bort vårdjobb som kräver erfarenhet, vikariat och sommarjobb.
Dessa jobb jag kan söka
Städ 50%
Diskare, köksbiträde, hotellreception 40%
Vårdbiträde utan krav på erfarenhet, hemtjänst 10%

Städ verkar vara enklaste att få snabbt? Det är ju samma lön på alla såna här jobb 24-27 tkr månadslön 40 tim/v.
Citera
2026-01-12, 00:17
Avstängd
Hålet: Det är inget hål av lathet. Jag har lagt 100% av min tid på att jaga de 5 000 kr som fattas varje månad genom att sälja prylar och lösa kriser. Det är ett jävla hästjobb att koka soppa på en spik i tre år bara för att barnet ska kunna bo kvar i en bra miljö under tvisten. Har helt enkelt inte haft det mentala utrymmet att söka jobb när varje dag varit en kamp för att inte bli vräkt.

Mellanjobb: Absolut. Tar vad som helst nu när prylarna är slut.

Boendet: Jag är livrädd att en flytt till en sunkig etta används som ammunition i vårdnadstvisten för att visa att jag inte kan erbjuda en "stabil miljö". Det är därför jag har krigat så här länge för moderna nybyggda trean med uteplats som är en fin bostad i jämförelse med mycket annat. Barn bryr sig också mest om hur bostaden är och om föräldern är glad...
Citera
2026-01-12, 00:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Flytta till en tvåa och sov i vardagsrummet. Du är inte den första föräldern att göra det.
Att byta ner sig till en tvåa sparar bara ca 1 300 kr i månaden här (ca 8 700 kr i hyra). Räknar man in flyttkostnaderna, depositioner och att jag tappar ett perfekt läge nära barnets skola så är det en förlustaffär. Det löser inte det stora underskottet men skapar massor av nya problem i vårdnadstvisten. Inte värt det.
Citera
2026-01-12, 00:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Plantfjant
Har du precis börjat söka jobb efter 3 år? Varför?

Ring runt till bemanningsbolagen och ta ett "vanligt jobb". Finns tex massa industrijobb som inte kräver utbildning eller så får man det lilla som behövs på plats. Tex montör. När du väl kommit in är det lättare att få annat så länge du visar engagemang.

Finns tex Adecco, Randstad, Lernia, Manpower m.m...
Jag har lagt all tid på att "släcka bränder" för att inte bli vräkt, vilket har gjort att det seriösa jobbsökandet hamnat i kläm. Men du har helt rätt, bemanningsbolag är en bra väg in. Jag inser att jag måste strukturera om min tid totalt nu när prylarna börjar ta slut.

Min nya plan är att köra stenhårt varannan dag: ena dagen säljer jag av det sista av inventarierna för att få in akut cash, och varannan dag lägger jag 100% på att ringa runt till Adecco, Randstad och de andra för att få ett "vanligt jobb" så snabbt som möjligt. Det får bära eller brista, men jag måste bryta mönstret nu. Fast Adecco och alla andra spärrar de inte en om man har betalningsanmärkning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in