Citat:
Ursprungligen postat av
Tratten52
I mina tjänstebilar så fanns det en dator inmonterad som registrerade all körning. Innan man körde iväg så tryckte man på T eller P knappen och i början på varje månad så var man tvungen att skicka in en körrapport med redovisning av tjänsteresor. Rena stasifasonerna.
Då var det en
tjänstebil. Meningen med den konstruktionen är att du bara skall använda bilen i tjänsten. Du betalar ingen årlig kostnad för tillgång till bilen och skattar inte för att du har tillgång, men får skatta och/eller betala för privat användning.
Det frågan här gäller är en
förmånsbil. Du betalar en årlig kostnad för bilen, ofta både ökad skatt och ett löneavdrag, och får sen köra hur mycket privat eller i tjänsten som helst.
Tidigare, men det är några år sedan och kan ha ändrat sig, räknade jag ut att:
- Om jag körde mycket privat var det mer lönsamt med förmånsbil.
- Om jag körde mycket i tjänsten var det mer förmånligt med egen bil.
Sen kan det vara otroligt bekvämt med förmånsbil. Bara lämna in på verkstaden så byter de till vinterdäck och lagrar sommardäcken över vintern. Samma med vinterdäcken framåt våren. Strular nåt, bara lämna in så fixar de det utan någon räkning. Kanske ingår även biltvätt utanpå och inuti i förmånen - skönt slippa tvätta själv. Men det kostar förstås.