2026-01-11, 23:18
Medlem
Inspirerad av en annan biltråd kommer här en fråga att fundera på.

I mitt jobb kan jag ta tjänstebil med förmånsvärde kring 7500:-. Beloppet läggs på min lön och skatt dras på det. Jag kör obegränsat och behöver inte tänka på något som ett privat bilägande medför.
Om jag väljer att avstå tjänstebil får jag motsvarande belopp som car allowance. Jag kan då välja att köpa bil privat men får givetvis räkna med alla omkostnader detta innebär alternativt privatleasa men binder då upp mig på 36 månader.

Vilket alternativ är mest ekonomiskt fördelaktigt?

Kan lägga till att jag inte behöver bil särskilt mycket i tjänsten då de flesta av mina resor blir på avstånd jag helst flyger. Kör kanske 1500 mil/år privat.
Citera
2026-01-11, 23:51
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Det dras väl dessutom på bruttolönen, så det blir inte så kännbart som det blir privat när allt dras och bekostas från den skattade lönen.

Att äga bil genom företag är alltid mer lönsamt, lättare och bättre avtal vad gäller mil och annat, ska du ha bil, ha det genom företag/arbetsgivaren!
Citera
2026-01-12, 01:03
Medlem
Högst relevant här vad du har för lönenivå. Det kan påverka kalkylen en hel del beroende på om du redan nu betalar/kommer få betala statlig skatt eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Det dras väl dessutom på bruttolönen, så det blir inte så kännbart som det blir privat när allt dras och bekostas från den skattade lönen.

Nu är ju dock alternativet att få en högre lön istället för leasing via företaget. Då är det inte säkert det blir någon större fördel.

Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Att äga bil genom företag är alltid mer lönsamt, lättare och bättre avtal vad gäller mil och annat, ska du ha bil, ha det genom företag/arbetsgivaren!

Inte sant alla gånger. Du verkar också förväxla att äga bil med att leasa bil.
Citera
2026-01-12, 01:21
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheldoncooper1
Inspirerad av en annan biltråd kommer här en fråga att fundera på.

I mitt jobb kan jag ta tjänstebil med förmånsvärde kring 7500:-. Beloppet läggs på min lön och skatt dras på det. Jag kör obegränsat och behöver inte tänka på något som ett privat bilägande medför.
Om jag väljer att avstå tjänstebil får jag motsvarande belopp som car allowance. Jag kan då välja att köpa bil privat men får givetvis räkna med alla omkostnader detta innebär alternativt privatleasa men binder då upp mig på 36 månader.

Vilket alternativ är mest ekonomiskt fördelaktigt?

Kan lägga till att jag inte behöver bil särskilt mycket i tjänsten då de flesta av mina resor blir på avstånd jag helst flyger. Kör kanske 1500 mil/år privat.

Då myglar ditt företag eftersom dom måste även lägga på bränsleförmån om du använder bilen privat. Du kan åka på en sköntaxering i efterhand vid en revision. Jag har haft tjänstebil tidigare i 15år och till slut så gav jag upp den pga att det blev inte lönsamt längre. Kör man mer än 3000mil i tjänsten om året så får man reducerat förmånsvärde med 25%.
Citera
2026-01-12, 08:38
Medlem
Saker att tänka på förmånsbil.

1. Förmåner läggs på bruttolönen
2. Är det så att förmånen gör så du går över till statligskatt (52%) så dras hela förmånen med 52%. Detta är viktigt och veta fall ligger precis på gränsen.
3. Du får reducerat förmånsvärde om du kör 3000mil/år i tjänst.

Som du säger det är svårt och uppskatta men privat för att bara ha en pendlar bil tex så är ju troligtvis att äga bilen själv mer gynnsamt ekonomiskt.

Dock gillar man lite nyare bilar och värdesätter det samt man använder bilen i tjänst mycket. Då är förmånen bättre.

Jag hade personligen tagit förmånsbil. Inte för den ekonomiska biten men för enkelheten.

Det stora minuset är väl blir du av med jobbet blir du även av med bilen. Utan jobb så är det svårt att ta lån på bil osv.
Citera
2026-01-12, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Då myglar ditt företag eftersom dom måste även lägga på bränsleförmån om du använder bilen privat. Du kan åka på en sköntaxering i efterhand vid en revision. Jag har haft tjänstebil tidigare i 15år och till slut så gav jag upp den pga att det blev inte lönsamt längre. Kör man mer än 3000mil i tjänsten om året så får man reducerat förmånsvärde med 25%.

Det är helt rätt.

Oftast regleras förmånsbilar tvärt om.

Som privat står man för bränslet och får ersättning för de milen man kör i tjänst.

Eller så har man det bra där man redovisar alla mil och får då automatiskt förmån för de mil man ej kan redovisa.
Citera
2026-01-12, 09:23
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Det är helt rätt.

Oftast regleras förmånsbilar tvärt om.

Som privat står man för bränslet och får ersättning för de milen man kör i tjänst.

Eller så har man det bra där man redovisar alla mil och får då automatiskt förmån för de mil man ej kan redovisa.

I mina tjänstebilar så fanns det en dator inmonterad som registrerade all körning. Innan man körde iväg så tryckte man på T eller P knappen och i början på varje månad så var man tvungen att skicka in en körrapport med redovisning av tjänsteresor. Rena stasifasonerna.
Citera
2026-01-12, 09:35
Medlem
Citat:
I mina tjänstebilar så fanns det en dator inmonterad som registrerade all körning. Innan man körde iväg så tryckte man på T eller P knappen och i början på varje månad så var man tvungen att skicka in en körrapport med redovisning av tjänsteresor. Rena stasifasonerna.
Då var det en tjänstebil. Meningen med den konstruktionen är att du bara skall använda bilen i tjänsten. Du betalar ingen årlig kostnad för tillgång till bilen och skattar inte för att du har tillgång, men får skatta och/eller betala för privat användning.

Det frågan här gäller är en förmånsbil. Du betalar en årlig kostnad för bilen, ofta både ökad skatt och ett löneavdrag, och får sen köra hur mycket privat eller i tjänsten som helst.

Tidigare, men det är några år sedan och kan ha ändrat sig, räknade jag ut att:
  1. Om jag körde mycket privat var det mer lönsamt med förmånsbil.
  2. Om jag körde mycket i tjänsten var det mer förmånligt med egen bil.

Sen kan det vara otroligt bekvämt med förmånsbil. Bara lämna in på verkstaden så byter de till vinterdäck och lagrar sommardäcken över vintern. Samma med vinterdäcken framåt våren. Strular nåt, bara lämna in så fixar de det utan någon räkning. Kanske ingår även biltvätt utanpå och inuti i förmånen - skönt slippa tvätta själv. Men det kostar förstås.
Senast redigerad av ArundoDonax 2026-01-12 kl. 09:38.
Citera
2026-01-12, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Saker att tänka på förmånsbil.

1. Förmåner läggs på bruttolönen
2. Är det så att förmånen gör så du går över till statligskatt (52%) så dras hela förmånen med 52%. Detta är viktigt och veta fall ligger precis på gränsen.
3. Du får reducerat förmånsvärde om du kör 3000mil/år i tjänst.

Som du säger det är svårt och uppskatta men privat för att bara ha en pendlar bil tex så är ju troligtvis att äga bilen själv mer gynnsamt ekonomiskt.

Dock gillar man lite nyare bilar och värdesätter det samt man använder bilen i tjänst mycket. Då är förmånen bättre.

Jag hade personligen tagit förmånsbil. Inte för den ekonomiska biten men för enkelheten.

Det stora minuset är väl blir du av med jobbet blir du även av med bilen. Utan jobb så är det svårt att ta lån på bil osv.

Hela beloppet hamnar över gränsen, så 52% skatt på förmånsvärdet. Detsamma gäller biltillägget.
Citera
2026-01-12, 11:00
Medlem
Citat:

Det kanske är jag som har dålig koll, är säker på att ett företag med över 50000 anställda har koll.
Citera
2026-01-12, 13:10
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:

Bränsleförmån gäller bara om man har bränsleförmån alltså 120% skatt på bränslet.
Jag hade det tidigare men numera har mitt företag avskaffat det och man får milersättning istället trots förmånsbil.

Förmånsbil = bil som får användas både privat och i tjänsten. Brukaren blir förmånsbeskattad.
Tjänstebil = bil som bara får användas i tjänsten. Brukaren slipper skatta för den.
Citera
2026-01-13, 06:49
Medlem
Citat:

Absolutely vanligt med digitala körjournaler.

Hade köpt det men man måste ändå skicka in rapport som du skriver för man måste ju registrera syftet.

Iallafall Skatteverket vill ju att förmånsbilar ska spegla kostnaden av att äga en bil själv så vi är typ där snart nu ändå.

Jag har fortfarande fördelen med att ha manuell körjournal där jag betalar drivmedelsförmån på mina privata mil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in