2026-05-14, 19:19
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugabelover
Är myten om publiklaget Bajen för evigt död och begraven efter siffran man löser i en cupfinal i Stockholm?

Ja med tanke på att det sattes nytt publikrekord för en final i svenska cupen så är det väl rätt etablerat vilket publiklag bajen är.
Citera
2026-05-14, 19:20
Medlem
erikp121s avatar
Citat:
Är myten om publiklaget Bajen för evigt död och begraven efter siffran man löser i en cupfinal i Stockholm?
Jag var inte ens där, hur är circa 40k på bortaplan "dåligt" för ett publiklag?

Det var fler Bajare i solna idag än vad det var 2015 i cupen i kvarten mot gnaget, liksom. Då var jag där förvisso.

Matchen spelades inte ens i Stockholm, utan i kranskommun. Visst, är man inte från stan kan man hävda att Täby också tillhör Stockholm eller att 08(?) i Södertäljet också är Stockholm, men kom igen; 39k på away är en bra siffra.
Citera
2026-05-14, 19:31
Medlem
sebastian_s avatar
Man kan garanterat lägga ner snacket om att ha en fast finalarena i alla fall. Mjällby fyllde sin sektion (som var 1/3 av en kortsida) till hälften. I en så upphypad final.
Citera
2026-05-14, 19:39
Medlem
Det är klart att det är en fin publiksiffra, allt annat är trams.

bajen utelämnade dock en viktig och avgörande detalj i sitt tifo: https://www.instagram.com/p/DJrMdcIMw-D/
Citera
2026-05-14, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikp121
Jag var inte ens där, hur är circa 40k på bortaplan "dåligt" för ett publiklag?

Det var fler Bajare i solna idag än vad det var 2015 i cupen i kvarten mot gnaget, liksom. Då var jag där förvisso.

Matchen spelades inte ens i Stockholm, utan i kranskommun. Visst, är man inte från stan kan man hävda att Täby också tillhör Stockholm eller att 08(?) i Södertäljet också är Stockholm, men kom igen; 39k på away är en bra siffra.

2015 är alltså 11 år sen. Sirius har fler åskådare än Bajen hade 2004.

Bra siffra? Möjligheten att säkra en titel i sin egna stad drar alltså motsvarande vad AIK gör mot Halmstad.

Men visst, säg att ni spelade i Uppland och att allt norr om Slussen är spenaten om det känns bättre så.

Röd dag, alla förutsättningar, möjlighet att säkra klubbens tredje titel någonsin.

Naturligtvis är det en bra siffra för svensk lo boll, men inte efter allt snack som är kring att bajen hämmas av att arenan är för liten.

Edit: det är alltså i stort sett en lika ”fet” siffra som drogs i jippot till bandyfinal kring året du nämnde.
Senast redigerad av Mugabelover 2026-05-14 kl. 22:28.
Citera
2026-05-15, 10:09
Medlem
Med det haveriet till biljettsläpp som SvFF bjöd på är gårdagens publiksiffra ett rejält styrkebesked. Vi hade utan tvekan sålt 50 000 plåtar till både hemmapremiärer och derbyn om vi hade utrymmet.
Citera
2026-05-15, 11:42
Medlem
Petterrors avatar
Citat:
2015 är alltså 11 år sen. Sirius har fler åskådare än Bajen hade 2004.

Bra siffra? Möjligheten att säkra en titel i sin egna stad drar alltså motsvarande vad AIK gör mot Halmstad.

Men visst, säg att ni spelade i Uppland och att allt norr om Slussen är spenaten om det känns bättre så.

Röd dag, alla förutsättningar, möjlighet att säkra klubbens tredje titel någonsin.

Naturligtvis är det en bra siffra för svensk lo boll, men inte efter allt snack som är kring att bajen hämmas av att arenan är för liten.

Edit: det är alltså i stort sett en lika ”fet” siffra som drogs i jippot till bandyfinal kring året du nämnde.
Då hade ju för det första Sandviken betydligt mer supportrar än vad Mjällby hade. Och samma år (2013) spelades en annan cupfinal på friends mellan Göteborg-Djurgården som drog ca 21000.

Och 39000 är väl mer än vad Rymdskeppet tar? Sedan vet jag inte hur mycket sånt snack är om att arenan är för liten. Möjligtvis för premiären och derbyn och där inser väl även du att vi skulle fylla dom matcherna om arenan var i Jordgubbens storlek.
Citera
2026-05-15, 13:45
Medlem
Irmschers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petterror
Då hade ju för det första Sandviken betydligt mer supportrar än vad Mjällby hade. Och samma år (2013) spelades en annan cupfinal på friends mellan Göteborg-Djurgården som drog ca 21000.
Den matchen spelades ju inte ens klart.
Citera
2026-05-15, 14:48
Medlem
116-Sofias avatar
Min uppfattning var att det var väldigt bra stämning igår, något man sällan känner inifrån klacken på Strawberry. Om det var på grund av att det var cupfinal, 38 000 bajare och/eller brist på motstånd vet jag ej. Kändes nästan som att man fick ett nytt perspektiv på den fortfarande otroligt usla arenan (Ja 3Arena är också hemsk). Overkligt att gå igenom Mall of Scandinavia för första gången påväg till matchen. Tycker faktiskt synd om AIK att ni blivit tilldelade ett sådant sorgligt arenabygge/område.
Citera
2026-05-18, 21:51
Medlem
skogsburkans avatar
Eldsvådan släcks av brandmän under ÖIS - IFK G. Match avbruten och spelas inte klar idag.

Bild:

https://ibb.co/kVg22z7c
Citera
2026-05-19, 00:33
Medlem
Tearsinrains avatar
Smart att protestera mot snuten med all rätt för att cirka 40min senare ösa vatten på snutens kvarn
Citera
2026-05-19, 08:14
Medlem
Ingen diskussion kring att AIK och Helsingborg delar läktare?

https://ibb.co/rR6qsbnD
https://ibb.co/CKF40QKc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in