2026-01-12, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, de flesta vet det, och ändå blir de så stressade att de begår misstag. Det är just det jag tycker är märkligt.

Och efter de ogrnomtänkta utspel de danska och europeiska politikerna gjort så fyller Trump på med uttalandet ”Vi kan göra detta på det lätta sättet, eller på det svåra sättet”, utan att specificera vilka sätt det rör sig om.

De danska och europeiska politikerna får dåndimpen och tolkar det som att Trump gör sig redo för att anfalla. Men han sitter förmodligen och skrockar, fullt medveten om att de danska och europeiska politikerna nu riskerar att göra fler klavertramp, som retar upp Grönlänningarna ytterligare.

Som sagt; Trump behöver bara kläcka ur sig något halvluddigt då och då för successivt vända skutan i hans egen riktning.

Trumps uttalanden är typisk grandstanding (att spelal Allan inför media) och de är minst lika mycket till för att försöka imponera på hans egen hemmapublik som att försöka driva danska eller europeiska ledare till någonting.

Att politikerna i Europa utgår från att man måste ta det säkra före det osäkra när det är fråga om Trump, det kan man knappast klaga på dem för. Gubben har ju många gånger visat sig gravt opålitlig.
Citera
2026-01-12, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Tack för din intellektuella hederlighet, att kunna erkänna när man har fel är en bra grund för diskussion.

Det är inte olagligt att vara korkad, men det är olagligt även för polisen att utöva oproportionerligt våld - och i det här fallet så tror jag att förövaren (dvs ICE-agenten) kommer att bli dömd. Och kanske sedan benådad av den uppenbara rättsrötan Trump.

Har väldigt svårt att tänka mig att han blir dömd för detta. Möjligen av en politisk delstatsinstans, men inte i en objektiv supreme court.

Han blev uppenbarligen stressad när ett 1,5 tons fordon rullar hastigt och högljutt mot honom när de precis innan beordrat henne att kliva ur bilen. Hon ignorerar dem vilket är ett mycket dåligt tecken och brukar vara synonymt med direkt livsfara. I sånna lägen handlar det om hundradelar. Då är det svårt av avväga. Möjligen att de försöker få det till övervåld, men situationen att betrakta så gjorde han det i självförsvar för att stoppa henne. Han hade knappast intentionen innan händelsen att döda någon.

Han tar upp pistolen precis i det läget hon börjar hasa hastigt och han står bokstavligen ca en meter från bilen. Hon hade hur lätt som helst kunnat köra över honom om han inte hade skjutit. Det är omöjligt att veta om hon hade svängt emot honom. Kom ihåg, de har redan blockerat vägen och stimmat högljutt.

Alltså gjorde han rätt i att oskadliggöra henne för att undvika att bli överkörd. Det är vad det handlar om i grund och botten.

Det var en reaktion i självförsvar. Övervåld kan väl diskuteras, men efter omständigheterna så är det nog svårt att döma honom.
Citera
2026-01-13, 05:23
Medlem
Citat:
EU har sina uppenbara problem men det är knappast en fascistisk organisation enligt någon definition, så ditt inlägg är bara ignorant eller korkat. Eller både och.

Knappast fascistisk ? Ok då 🤣
Citera
2026-01-13, 05:38
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
USA är det enda demokratiska västland som saknar allmän sjukvård, så när du lägger det till den generella ökningen av levnadsomkostnader så blir det riktigt ohållbart.

Fast det var ju inte riktigt vad jag svarade på från början.
Citera
2026-01-13, 09:28
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Fast det var ju inte riktigt vad jag svarade på från början.
Du ville jämställa ISA med andra länder, men det är ju irrelevant (whataboutism). Och sen väljer du att bortse från en av de största kostnadsökningarna, som dessutom är helt unik för USA i jämförelse med andra västerländska demokratier, för att hävda att USAs situation är samma som andra länder med relativt hög inflation. Det är fel.

Trump har mest lurat skjortan av sina egna väljare, som nu får känna effekten av att Trump ger deras pengar till de människor i samhället som allra minst behöver dem.
Citera
2026-01-13, 17:21
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Du ville jämställa ISA med andra länder, men det är ju irrelevant (whataboutism). Och sen väljer du att bortse från en av de största kostnadsökningarna, som dessutom är helt unik för USA i jämförelse med andra västerländska demokratier, för att hävda att USAs situation är samma som andra länder med relativt hög inflation. Det är fel.

Trump har mest lurat skjortan av sina egna väljare, som nu får känna effekten av att Trump ger deras pengar till de människor i samhället som allra minst behöver dem.

Detta var det du skrev som jag svarade på
” Trump försöker desperat flytta fokus från en kraschande ekonomi”

Du lägger upp det som ekonomin i USA går sämre än alla andra pga Trump. Men det stämmer ju inte?

Kanske bör tilläggas att jag inte tycker om Trump. Men rätt ska vara rätt.
Citera
2026-01-13, 18:32
Medlem
Citat:
Dina tolkningar och slutsatser är uppenbart ideologiska. Så låt oss se vad en domstol kommer fram till. Det är inte olagligt att demonstrera mot ICE så rimligen så bör FAFO även gälla för ICE.
Du blev ägd så sluta gråt. Jag hänvisar till lagar och håller mig till fakta. Du lider av TDS så ideologiska skäl är allt du har.
Citera
2026-01-13, 18:38
Medlem
Citat:
Det ovanliga är att det rörde sig om en maskerad federal styrka som befann sig i en delstat mot delstatsguvernörens uttryckliga vilja, att de sköt en icke våldsam kvinna i huvudet utan att ha gjort ett lagligt stopp av det fordon hon framförde - och att både justitieministern och vicepresidenten gick ut med stöd för den maskerade agenten innan ens en utredning av skjutningen hade påbörjats.

Det här är en extremt märklig situation.
Inget märkligt överhuvudtaget, den psykisktstörda flatan blev avrättad på plats så hon inte kan åka runt och leka aktivist med sin stora farliga bil mera, allt är I sin ordning och genom avrättning så blev det så billigt som möjligt för skattebetalaren också
Citera
2026-01-13, 19:27
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runbane
Du blev ägd så sluta gråt. Jag hänvisar till lagar och håller mig till fakta. Du lider av TDS så ideologiska skäl är allt du har.
Bara det faktum att du skriver TDS ger all information som behövs. Maga är verkligen en helt hopplös sekt. Någon gång kommer det att svida att du var en av de som Trump lurade skjortan av.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in