2026-01-11, 19:14
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Nej, en typisk 1930-talsvilla i Huddinge kostar 5Mkr och det har inte en arbetare råd med.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-horningsnas-huddinge-kommun-cedervagen-1b-21657214
När exakt denna villa byggdes på 1930-talet så hade en arbetare råd med den och det bodde garanterat en arbetare i den med fru och barn. Då var den i nyskick.

Bara en tomt UTAN HUS i Huddinge kostar 3-4 Mkr. Det har inte en arbetare råd med.
https://www.hemnet.se/till-salu/tomt/huddinge-kommun/huddinge

Nej detdär är inte en arbetarvilla från början.
Citera
2026-01-11, 19:21
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nej detdär är inte en arbetarvilla från början.
Jo det är en klassisk arbetarvilla från 1930. Exakt så såg mitt barndomshem ut i Danderyd, byggt för hand av en arbetare, standardvilla på den tiden.

Kolla hemnets små villaområden i Bromma Älvsjö Tallkrogen osv. De kostar 10Mkr nu. Alla byggda av arbetare för 5000 kr på 1940-talet.

Jag är glad att jag kan hjälpa de okunniga i tråden.
Citera
2026-01-11, 19:29
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Dagens ekonomi och marknad idag år 2026 är ljusår från vad den var för bara 20 år sen - exponentiellt så om man jämför med 150 år sen.
Det är inte samma sak öht. Jag köper att marknaden en gång i tiden var kopplad till ett lands produktivitet etc, men idag känns det spontant som att det är massa annat som får hjulen att snurra istället.
Okej, som vadå?
Citera
2026-01-11, 19:30
Medlem
Inflationen så klart. Övrigt att de rika tar allt mer från de fattiga. När köpkraften ocj sociala problemen är tillräckligt tydliga går börsen ner.
Citera
2026-01-11, 19:30
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Här kan du läsa på så du inte framstår som dum.

Så mest har priserna stigit på housing och näst mest food.

Jag gissar på samma effekt i Sverige men det är USA som haft den största inflationsbubblan.
Lär dig skillnaden mellan nominella och reella värden. Mat och livsmedel har aldrig varit så billiga som de är idag.
Citera
2026-01-11, 19:33
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Lär dig skillnaden mellan nominella och reella värden. Mat och livsmedel har aldrig varit så billiga som de är idag.
Matematikern har uttalat sig. Maten stiger näst snabbast men som andel av budgeten sjunker den. Yeah, right.
Citera
2026-01-11, 19:37
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Matematikern har uttalat sig. Maten stiger näst snabbast men som andel av budgeten sjunker den. Yeah, right.
Jepp, precis så är det, Einstein.

https://www.svenskdagligvaruhandel.se/aktuellt/fragor-svar/hur-mycket-spenderar-vi-pa-mat/
Citat:
Svenska hushåll spenderar idag i genomsnitt cirka 13 procent av sina totala utgifter på livsmedel och alkoholfria drycker, enligt SCB. Det motsvarar ungefär 55 000 kronor per hushåll och år. Denna andel har minskat avsevärt över tid. År 1952 utgjorde livsmedelskostnader 33 procent av hushållens inkomster, och i början av 1900-talet var andelen hela 44 procent.
Citera
2026-01-11, 19:41
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Jepp, precis så är det, Einstein.

https://www.svenskdagligvaruhandel.se/aktuellt/fragor-svar/hur-mycket-spenderar-vi-pa-mat/
Du glömde bara att skriva att dina siffror gällde 1952 och ett helt okänt årtal (finns inget i artikeln).

Du ser ett påstående på FB, sedan googlar du på motsatsen, läser inte ens vad det står i svaret, och länkar sedan det på FB och känner dig stolt. Kallas även trollning.
Citera
2026-01-11, 19:45
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Du glömde bara att skriva att dina siffror gällde 1952 och ett helt okänt årtal (finns inget i artikeln).

Du ser ett påstående på FB, sedan googlar du på motsatsen, läser inte ens vad det står i svaret, och länkar sedan det på FB och känner dig stolt. Kallas även trollning.
Kul att du lärde dig någonting nytt.

Trevlig kväll.
Citera
2026-01-11, 19:50
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Jo det är en klassisk arbetarvilla från 1930. Exakt så såg mitt barndomshem ut i Danderyd, byggt för hand av en arbetare, standardvilla på den tiden.

Kolla hemnets små villaområden i Bromma Älvsjö Tallkrogen osv. De kostar 10Mkr nu. Alla byggda av arbetare för 5000 kr på 1940-talet.

Jag är glad att jag kan hjälpa de okunniga i tråden.

Arbetarvillorna egnahem-husen i Ängby och i Epa-dalen är ungefär hälften så stora som dendär kåken. Men du har nog rätt. Och även bland arbetate så varierade köpkraften betänkligt.
Citera
2026-01-11, 19:58
Medlem
Citat:
Okej, som vadå?

Som centralbankernas stödköp.
Som politikers pill.
Som framtida löften som ännu inte realiserats (AI).
Citera
2026-01-11, 20:22
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Som centralbankernas stödköp.
Som politikers pill.
Som framtida löften som ännu inte realiserats (AI).
Fast inget av detta kan höja en aktiekurs utan att det någonstans på vägen finns substans bakom värderingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in