Citat:
Ursprungligen postat av
Cameltotem
Hej!
Min granne som är en gammal gubbe har sen jag flyttat in i villan bredvid matat fåglar dagligen. Vi pratar inte om ett par små fågelmatar hus utan grannen gillar att häva ut sig havregryn och fågelmat på i hela trädgården.
Problemet är inte fåglarna även om de såklart skiter ner hela vår trädgård och terrass. De största problemet är råttorna som drar till sig.
Vår bil gick sönder förra året då en råtta hade bitit av elkablar och hela notan landade på 20000kr. Jag är såklart rädd att de kommer hända igen då försäkringen inte täcker något kring detta. Vi har även småbarn som leker i trädgården och sett råttor springa förbi och de känns ohygieniskt.
Jag har varit över och pratat med grannen 3 gånger men nu senast bad han mig dra åt helvete och slängde dörren i ansiktet på mig, så jag känner att fortsatt dialog inte löser något.
Nu har jag ett ärende med miljöförvaltningen kring detta men rädd att de kommer rinna ut i sanden.
Så vad fasiken kan jag göra? Är öppen för precis allt. Vill bara få slut på detta jäkla matandet!
Super tacksam för hjälp.
Först vill jag beklaga Din grannsituation; att ha en sådan otrevlig granne förpestar vardagsfriden.
Vad gäller råttor och råttgift har jag förstått det att råttor har lärt sig att undvika råttgift.
Ett tips är att preparera något som de vill äta med gips (löst pulver).
Det stelnar i magen (har det sagts mig).
Prinskorv med en liten plastpåse med gips i.
💀