2026-01-11, 10:51
Medlem
Cameltotems avatar
Hej!

Min granne som är en gammal gubbe har sen jag flyttat in i villan bredvid matat fåglar dagligen. Vi pratar inte om ett par små fågelmatar hus utan grannen gillar att häva ut sig havregryn och fågelmat på i hela trädgården.

Problemet är inte fåglarna även om de såklart skiter ner hela vår trädgård och terrass. De största problemet är råttorna som drar till sig.

Vår bil gick sönder förra året då en råtta hade bitit av elkablar och hela notan landade på 20000kr. Jag är såklart rädd att de kommer hända igen då försäkringen inte täcker något kring detta. Vi har även småbarn som leker i trädgården och sett råttor springa förbi och de känns ohygieniskt.

Jag har varit över och pratat med grannen 3 gånger men nu senast bad han mig dra åt helvete och slängde dörren i ansiktet på mig, så jag känner att fortsatt dialog inte löser något.

Nu har jag ett ärende med miljöförvaltningen kring detta men rädd att de kommer rinna ut i sanden.

Så vad fasiken kan jag göra? Är öppen för precis allt. Vill bara få slut på detta jäkla matandet!

Super tacksam för hjälp.
Citera
2026-01-11, 10:54
Avslutad
Släng ut råttgift eller nåt på grannens tomt under natten, eller vid staketet mot din tomt.
Om fåglar äter ens råttgift, annars vore det ett motvärn.
Tror nog att råttorna lär vara mest vara där det finns mat, dvs. på gubbens tomt.
Senast redigerad av sektionen 2026-01-11 kl. 11:32.
Citera
2026-01-11, 11:04
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Hej!

Min granne som är en gammal gubbe har sen jag flyttat in i villan bredvid matat fåglar dagligen. Vi pratar inte om ett par små fågelmatar hus utan grannen gillar att häva ut sig havregryn och fågelmat på i hela trädgården.

Problemet är inte fåglarna även om de såklart skiter ner hela vår trädgård och terrass. De största problemet är råttorna som drar till sig.

Vår bil gick sönder förra året då en råtta hade bitit av elkablar och hela notan landade på 20000kr. Jag är såklart rädd att de kommer hända igen då försäkringen inte täcker något kring detta. Vi har även småbarn som leker i trädgården och sett råttor springa förbi och de känns ohygieniskt.

Jag har varit över och pratat med grannen 3 gånger men nu senast bad han mig dra åt helvete och slängde dörren i ansiktet på mig, så jag känner att fortsatt dialog inte löser något.

Nu har jag ett ärende med miljöförvaltningen kring detta men rädd att de kommer rinna ut i sanden.

Så vad fasiken kan jag göra? Är öppen för precis allt. Vill bara få slut på detta jäkla matandet!

Super tacksam för hjälp.

Först vill jag beklaga Din grannsituation; att ha en sådan otrevlig granne förpestar vardagsfriden.

Vad gäller råttor och råttgift har jag förstått det att råttor har lärt sig att undvika råttgift.
Ett tips är att preparera något som de vill äta med gips (löst pulver).
Det stelnar i magen (har det sagts mig).
Prinskorv med en liten plastpåse med gips i.
💀
Citera
2026-01-11, 11:04
Medlem
Zaedrewss avatar
Granne från helvetet. Mission impossible. Ja försök med de vanliga kanalerna miljöförvaltningen, socialförvaltningen kanske tom polisanmälan. Polis just då för att framkalla fara för andra.

Jag menar extremt jävla svårt om det är villa. Om bostad finns ju en förening där man kan klaga och gubben om inte ändrar sig kan bli av med sin bostad. Om gubbe med egen villa finns det ju många möjligheter.
Citera
2026-01-11, 11:07
Medlem
Prata ihop dig med andra grannar, de har säkert också problem av det där. Om fler utövar påtryckningar kanske det ger bättre effekt. Tipsa om att han kan lägga ut fågelmat i skogen istället. Skaffa katt.
Citera
2026-01-11, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektionen
Släng ut råttgift eller nåt på grannens tomt under natten, eller vid staketet mot din tomt.
Om fåglar äter ens råttgift, annars vore det ett motvärn.
Direkt olagligt det här
Givetvis kommer fåglarna äta det i denna kylan
Tror dessutom att TS är en sådan där giftig svensk utan ett liv och därmed måste hitta på problem för att livet ska få en mening.
Citera
2026-01-11, 11:12
Medlem
HBTKuks avatar
Idioten måste sluta mata djuren på marken. Ingen vill väl ha råttor där man bor? Är det så illa som du ger sken av ts, att det ränner råttor fritt i stora antal?

Jag har en idiotgranne som matade en skabbräv i området. Hon gjorde små mathögar vid min uteplats (inte där hon själv bor) och stod och kollade på och lockade på den med sitt lilla barn i sällskap.
Här springer småbarn, katter och annat oknytt. Då är det mer än lovligt efterblivet att mata räven och se till att den fortsatt kommer hit. Jag påpekade detta för människan som viftade bort det som trams. Vägrade förstå det olämpliga i smittade djur som blir bekväma med att närma sig människor.
Citera
2026-01-11, 11:18
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Inom många bostadsrättsföreningar och liknande är det förbjudet att mata fåglarna just för att det drar till sig råttor.
Vad du kan göra är det du redan gjort och lägga ut någon form av råttskrämmare vid gränsen till din gård och även i närheten av bilen. Vet inte hur bra dessa egentligen funkar men kanske värt att testa.
Citera
2026-01-11, 11:23
Medlem
Skaffa utekatter
Citera
2026-01-11, 11:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Direkt olagligt det här
Givetvis kommer fåglarna äta det i denna kylan
Tror dessutom att TS är en sådan där giftig svensk utan ett liv och därmed måste hitta på problem för att livet ska få en mening.

Får se hur ärendet med miljöförvaltningen slutar om det kommer rinna ut i sanden.
Råttorna lär nog mest vara där det finns mat, dvs. på tjuriga gubbens tomt o mindre på TS tomt.
Citera
2026-01-11, 11:33
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Piiip
Skaffa utekatter
Detta..det är ett effektivt vapen mot både fåglar och råttor samt möss.
Citera
2026-01-11, 11:39
Medlem
Kom att tänka på denna video: https://www.youtube.com/watch?v=tvEN2eIOO2E

Be din granne att dra till en damm eller något och mata sina hälla havregryn där. Där massor av änder finns, så kommer även automatiskt andra fågeldjur dit, om grannen väljer att hälla havregryn där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in