2026-01-10, 21:11
Medlem
Hej allt resefolk. Jag har under en hel del år nu rest runt över hela Europa, lite USA och även lite i Östasien vilket har varit fantastiska upplevelser. Man har dagsturer på dagarna och ser nya platser och träffar nytt folk och sedan kommer man tillbaka till vandrarhemmet och festar på kvällarna. Det är upplevelser som verkligen är positivt för välbefinnandet men problemet är att jag nu fyllt 38 år.

På de allra flesta vandrarhem jag bott på så är folk mellan 18-32 typ och numer är jag alltid äldst med råge vilket samtidigt gör mig deppig för jag känner att jag inte är färdig med detta liv. Är det konstigt att bo på vandrarhem i min ålder med folk som är i de allra flesta fall 20-25 (som är det vanligaste)? Jag har ju i detta fall tur att se mycket yngre ut än min riktiga ålder och folk gissar på typ 25-29 och jag brukar hoppas att dom inte frågar om min riktiga ålder.

Vad har ni för åsikter om detta? Är det OK att fortsätta eller bör jag växa upp? När man reser ensam som jag gör vill man ju inte ta in på hotell.
Citera
2026-01-10, 21:24
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Det är helt okej. Jag är en hel del år äldre än dig och använder mig av hostel då jag vill sparar pengar.
Och jag skiter i vad andra tror och tycker om det.

Många som som reser verkar inte bry sig om min ålder utan jag kan haka på ifall de ska nånstans. Nu festar jag inte, men jag tror nog det finns de som inte bryr sig om vad du har för ålder, bara du är glad och trevlig. Och kan sköta spriten.

Sen kan det finnas andra som tycker du är en gubbe och obehaglig. I synnerhet yngre tjejer. Men de behöver du ju inte vara med. Dvs om du är en man.
Citera
2026-01-10, 21:41
Medlem
kalkryggars avatar
Inget konstigt. Du borde väl lite då och då stöta på någon som är äldre än 38? Men du skriver att de andra är mellan 18 och 32. Det finns gott om tjejer som är just 18-32 som vill lägga sig under täcket med en man som är 38 år.

Du kan nog fortsätta i minst 10 år till anser jag. Bara du inte agerar som ett creep.

Edit: Nu antog jag att du är en man. Du kan ju vara en dam också. Samma sak gäller då med.
Citera
2026-01-10, 21:48
Medlem
Jag vet en som är pensionär, tidigare sjukpensionär tror jag, (nu är han 70+) som spar pengar hela sommaren och sen på vintern åker han runt världen i billiga (varma) länder och bor då ofta på hostel eller liknande - han är borta ett par månader i taget, ofta i flera olika länder. Jag har nog känt honom i 15+ år och han har gjort så nästan varje år. Verkar funka bra för honom, men han är en extremt supersocial människa också.
Citera
2026-01-10, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det är helt okej. Jag är en hel del år äldre än dig och använder mig av hostel då jag vill sparar pengar.
Och jag skiter i vad andra tror och tycker om det.

Många som som reser verkar inte bry sig om min ålder utan jag kan haka på ifall de ska nånstans. Nu festar jag inte, men jag tror nog det finns de som inte bryr sig om vad du har för ålder, bara du är glad och trevlig. Och kan sköta spriten.

Sen kan det finnas andra som tycker du är en gubbe och obehaglig. I synnerhet yngre tjejer. Men de behöver du ju inte vara med. Dvs om du är en man.
Skönt att höra. Umgås du med ungdomarna också eller sover du bara där?

Ja det kan säkert finnas vissa som gör det, men jag tror inte det är många som gjort det hittils iallafall. Ja jag är man.

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Inget konstigt. Du borde väl lite då och då stöta på någon som är äldre än 38? Men du skriver att de andra är mellan 18 och 32. Det finns gott om tjejer som är just 18-32 som vill lägga sig under täcket med en man som är 38 år.

Du kan nog fortsätta i minst 10 år till anser jag. Bara du inte agerar som ett creep.

Edit: Nu antog jag att du är en man. Du kan ju vara en dam också. Samma sak gäller då med.
Det har bara hänt någon enstaka gång att jag stött på någon som är äldre. De flesta är ju mellan 20-30. Men jag är för dålig på att få tjejer i säng så det försöker jag inte ens, jag pratar bara med dom.
Citera
2026-01-10, 22:40
Medlem
S.O.Stolps avatar
Väx upp. Du vill inte fortsätta vara den där lite för gamla kufen som alla viskar bakom ryggen på. Ta in på hotell. Det går utmärkt fast man reser ensam.
Citera
2026-01-10, 22:42
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ensamflygare
Hej allt resefolk. Jag har under en hel del år nu rest runt över hela Europa, lite USA och även lite i Östasien vilket har varit fantastiska upplevelser. Man har dagsturer på dagarna och ser nya platser och träffar nytt folk och sedan kommer man tillbaka till vandrarhemmet och festar på kvällarna. Det är upplevelser som verkligen är positivt för välbefinnandet men problemet är att jag nu fyllt 38 år.

På de allra flesta vandrarhem jag bott på så är folk mellan 18-32 typ och numer är jag alltid äldst med råge vilket samtidigt gör mig deppig för jag känner att jag inte är färdig med detta liv. Är det konstigt att bo på vandrarhem i min ålder med folk som är i de allra flesta fall 20-25 (som är det vanligaste)? Jag har ju i detta fall tur att se mycket yngre ut än min riktiga ålder och folk gissar på typ 25-29 och jag brukar hoppas att dom inte frågar om min riktiga ålder.

Vad har ni för åsikter om detta? Är det OK att fortsätta eller bör jag växa upp? När man reser ensam som jag gör vill man ju inte ta in på hotell.
Ja, du är jättekonstig. Alla kommer att tycka att du är onormal och skratta. För normal är ju det absolut viktigaste att vara.

Eller också inte. Eller också gör du var du själv vill och struntar i vad en bunt främlingar utomlands tycker. Jag ska vara ärlig med att den här tanken aldrig någonsin hade slagit mig. Jag antar att jag inte är så brydd över vad folk tycker.
Citera
2026-01-10, 22:48
Medlem
Tänker mer att man vill ha lite komfort som 30 plus och förhoppningsvis bättre ekonomi är 20-30 gänget.
Finns de som aldrig växer upp så sålänge du trivs med det är det bara stt köra. Du lär märka om du blir pedogubben alla undviker.
Citera
2026-01-10, 22:52
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ensamflygare
Skönt att höra. Umgås du med ungdomarna också eller sover du bara där?

Ja det kan säkert finnas vissa som gör det, men jag tror inte det är många som gjort det hittils iallafall. Ja jag är man.

Jag pratar med dem. Och umgås. Vill nån inte prata med mig hittar jag nån annan. Det finns alltid yngre som tycker det är kul att prata med nån som levt längre, varit med om mycket och sett en hel del. Nu är jag ju kvinna, så jag slipper stämpeln av ful gubbe. Men ändå.

Jag tror du hakar upp dig för mycket på din ålder. Den ska inte hindra dig från att resa bort när du inte har råd med hotell.
Citera
2026-01-10, 23:06
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Lev det liv du vill och skit i andra.

Vandrarhem, är det samma sak som i sverige?
För där är det ju snarare så att det är mest vuxna som bor.
Har bott på vandrarhem många gånger i sverige men kanske inte är samma sak som i utlandet?
Citera
2026-01-10, 23:11
Medlem
Varför vill man inte ta in på hotell när man reser ensam? Som du skriver.

Det gör de allra flesta människor.

Ett vandrarhem & fest är synonymt med åren då man formar sig.

Därefter söker man sin sociala tillhörighet på andra ställen, medan man bor på hotell.

Den här tråden är lite läskig, när du nu närmar dig 40:

(FB) Vart resa i Europa för att träffa folk på hostels?
Citera
2026-01-10, 23:36
Medlem
BernardLoutres avatar
Det går jättebra, jag har gjort det i över 40 år utan problem. Det värsta jag råkat ut för var en DANSKDJÄVEL som låg och spydde i sin säng i 10 minuter klockan 4 på morgonen. Han åkte ut nästa morgon. Ta med öronproppar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in