Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Tittat lite i första. Han gör en felsägning som man klippt ut ur sitt sammanhang, där han förmodligen var rätt så klar och tydlig genom hela det övriga talet och vill visa på demens. Sen är det förstås möjligt att han är på väg att bli det, men än är vi inte där och jag ser inte det. Jag har sett tal nyligen där han varit riktigt klar. Däremot verkar han bli trött oftare, men det är inte demens, även om det kanske visar på något annat åldersproblem som är på väg.
Samma människor som driver det här, är de som inte ville se att Biden var senil trots att han stakade sig genom hela tal och bara frös ibland, helt tom i blicken, trots teleprompter. De som inte kunde se det, är förstås inte lämpade att bedöma demens hos andra.
Här har du ett tal som tydligen ska vara för en dag sedan. Var visar han på senilitet under den här timman, utan teleprompter verkar det som, då blicken rör sig åt olika håll hela tiden. Sen svamlar han förstås på som vanligt, men så har han alltid pratat och är inte åldersrelaterat. Men berätta gärna, var du kan visa att han är senil här.
https://www.youtube.com/watch?v=Df2LscavXUQ
Stopp! När har jag sagt att Biden inte var senil? Men den här tråden handlar inte om Biden utan om Trump!
Den viktigaste skillnaden mellan Biden och Trump är att Biden inte var en megalomanisk narcissist. Han krävde aldrig att allting skulle vara som han själv ville ha det, oavsett vad det var för någonting, bara för att han själv ville ha det så.
Biden skulle inte ha drömt om att tvinga till sig Grönland. Han skulle aldrig ha sagt att hans känslor skulle bli sårade om han inte fick äga Grönland, och att han inte tänkte försvara Grönland om han inte fick äga det. Han skulle aldrig ha sagt att hans egna sårade känslor avgjorde om han ville försvara ett land, annektera ett land eller kasta landet på sophögen.
Apropå Grönland: Befolkningen på Grönland består ju huvudsakligen av inuiter. Trump har lovat dem guld och gröna skogar om de går med på att låta honom ta över deras land.
Men det finns ju en stat som redan tillhör USA, och som bebos huvudakligen av inuiter, nämligen Alaska. Hur går det för inuiterna i Alaska, jämfört med andra etniska grupper i Alaska, och jämfört med hela befolkningen i USA? Så här svarade AI när jag frågade:
Citat:
Inuit (Alaska Natives) in Alaska experience greater poverty, lower incomes, higher unemployment, and significant health disparities compared to other Alaskans and the U.S. average, due to factors like historical discrimination, challenges with subsistence living (e.g., climate change impacting hunting), higher costs of goods, and limited infrastructure, leading to increased food insecurity, lower educational attainment, and worse health outcomes, though living standards vary, notes this Quora answer and this WWF article, with data from HHS, NCOA, and the Alaska Native Epidemiology Center.
Förvånad? Finns det någonting alls som tyder på att Trump vill ta över Grönland för hjälpa inuiterna? Ansolut ingenting, svarar jag.
Såg nyligen en liten flashnotis från damtidningen Hänt i Veckan. Jag vet inte hur trovärdig Hänt i Veckan är i de här frågorna, men tidningen påstod i alla fall att Trump hade föreslagit att hans son Barron skulle gifta sig med en av de danska prinsessorna, en av kung Frederiks döttrar. Och när Barron och den danska prinsessan då gifte sig, tyckte Trump, så kunde Danmark ge Grönland till USA som hemgift.
Men snälla! Är han fullständigt koko? Säga vad man vill om Joe Biden, men Biden skulle aldrig, aldrig, aldrig ha föreslagit någonting så sanslöst.
Biden skulle heller aldrig, aldrig säga att "han inte behöver" internationella lagar, eller att det enda som styr hans eget handlande är hans egen goda moral:
https://www.politico.eu/article/europe-trump-relationship/
Och Trump har en sorts "bromance" ihop med Vladimir Putin. Sök på Trump-Putin bromance, så ska du se hur många träffar du får. Du får den här träffen till exempel, en av många:
https://www.ms.now/opinion/msnbc-opinion/trump-putin-bob-woodward-book-war-rcna174891
Men hur många träffar får du om du söker på Biden-Putin bromance? Eller Obama-Putin bromance? Inga, så klart. Jo för all del, det finns
en skum "diskussions-sida" som påstår att Obama had en kortlivad bromance med Medvdev. Knappast något att bry sig om.
Nej, Trump är unikt gränslös och unikt olämplig för sitt ämbete bland amerikanska presidenter.