2026-01-10, 06:45
Medlem
Har en anhörig som gått av Tramadol för 5 månader sedan. Jag vet att han är drogfri. Han är insatt på Venlafaxin och har även nåt för sömnen. Psykiskt mår han bättre efter insättningen av Venlafaxin än innan, då var han ett riktigt vrak. Men han mår fortfarande inte bra, säger själv det går upp och ner. Lynnig i humöret, är inte i balans. Hur länge känner man drogsug? När kan man förvänta sig att han mår bättre ?
Citera
2026-01-10, 06:56
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Man kan känna drogsug upp till ett år efteråt men Naltrexone kan hjälpa mycket. Naltrexon verkar genom att blockera receptorer i hjärnan som blockerar effekten av opioider.
Citera
2026-01-10, 07:55
Medlem
Hm det är väl ffa mot alkoholberoende Naltrexon används.
Citera
2026-01-10, 08:07
Medlem
SoulOfSophias avatar
Han kanske har kommit över missbruket helt för längesen. Och det han mår dåligt av nu är samma sak som han mått dåligt av hela tiden och det som orsakade att han ens började missbruka. Alltså måste man hjälpa honom där och inte förminska ned hans dåliga mående till att det beror på missbruket.
Citera
2026-01-10, 08:35
Medlem
NegernsDofts avatar
5 mån är ingen at. Han började med tram för han mådde kass innan o det kmr han också göra efteråt (om han ej tog det efter skada?). Drogsuget är inget som släpper man bara lär sig hantera det
Citera
2026-01-10, 10:43
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Opiater och andra opioider --> Drogrehabilitering
/Moderator
Citera
2026-01-10, 10:51
Medlem
Kan ha börjat med T pga dåligt mående men behöver ju inte vara så, men nu är han ren och mår inte hundra. Förmodar det blir bättre med tiden. Kan ju också må skit för grejer han ställt till med.
Citera
2026-01-11, 12:49
Medlem
PAWS kan vara från 6mån till 2 år vid extrema fall. Fysiska biten är lätt att gå igenom och går över på en vecka men psykiska suget är tuffast!
Citera
2026-01-11, 13:11
Medlem
Minns min första AT på tramadol (opioider spec dem starka blev huvuddrogen ). Tramadol avtändningen första gången kändes som en influensa feber känslor, varm/kall , ingen ork öht. Asså en tramadol AT med allt sitter väll i ett par veckor högst. Sedan lite post akut abstinens o sug som kan sitta i ja hur länge som helst i princip. Allt beror ju på hur pass beroende personen har blivit av tramadolen. Opioid sug enligt mig om man blivit riktigt beroende speciellt av dem starkare Heroin/Fentanyl/Oxy försvinner suget aldrig. Men man kan väll lära sig att hantera det, men jag klarade inte det och efter många år på drogerna får jag medicin för att hantera suget. Han är ju i en insättning av antidepressivt läkemedel och det kan vara en berg o dalbana. Men den akuta avtändningen från tramen är över för länge sedan. Det är väll insättningen och post akut abstinens, sug efter tram som spökar. Omöjligt att säga hur länge beror väll på vilken dos han ska upp på o lite så. Men antidepp är en berg o dalbana innan man e korrekt inställd. Opioider är ett helvete dock kan man komma billigare undan om det gäller svagare opioider och man inte använt dem konstant under flera år. Vet många som sysslat med opioider och idag har familj/jobb/bil/körkort etc. men dem fuckade aldrig med heroin/fentanylet. Alla som gjorde det runt mig går antingen LARO elr är döda. Så det är en skillnad på opioider helt klart! Jag hoppas det löser sig och att den anhöriga går mot det bättre!
Citera
2026-01-12, 06:35
Medlem
Tack snälla för svaret!
Citera
2026-01-18, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimekko74
Har en anhörig som gått av Tramadol för 5 månader sedan. Jag vet att han är drogfri. Han är insatt på Venlafaxin och har även nåt för sömnen. Psykiskt mår han bättre efter insättningen av Venlafaxin än innan, då var han ett riktigt vrak. Men han mår fortfarande inte bra, säger själv det går upp och ner. Lynnig i humöret, är inte i balans. Hur länge känner man drogsug? När kan man förvänta sig att han mår bättre ?

Finns ingen antidepp som ger påslag av serotonin i nivå tramadol så sug kan han ha i bakhuvudet långt efter besvären är över. Till skillnad mot andra opiater påverkar just tramadol serotonin varpå det beskrivs som att sluta med opiater och SSRI samtidigt.

Första steg är att ge kropp och knopp tid att hitta tillbaks till naturlig balans. Hur lång tid och hur jobbigt är personberoende men hur mycket han tagit och inte minst hur länge spelar roll. Om använt länge har både han och hjärnan vant sig så kan må riktigt uselt även på medicinsk dos. Magen påverkas både av att varit på opiater och ökad ångest. Sömnbrist och ångest i loop ger energibrist och mer ångest. Låg sinnesstämning nästan garanterat men kan ge depression och då behövs hjälp. Nu har han ju redan venflaxin så antar vården har koll på den biten.

Det värsta av att sluta kan han mycket väl redan ha bakom sig. Nästa steg är att han skall vänja sig vid att livet är gråare och att euforiska känslor sällan är en del av det.
Säger inte det är lättare att sluta för att ett missbruk börjat med ett smärtsamt benbrott men hur han mådde psykiskt när började påverkar var livet tar vid när han nu slutar.

Lycka till och stötta så mycket du kan men glöm inte dig själv i turbulensen
Citera
2026-01-19, 19:19
Medlem
Tack för fint svar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto