Citat:
Ursprungligen postat av
Pungsving
De är som ekorrar. De kan inte integreras. De stjäl för att överleva. Ge dem ett kontorsjobb och de stjäl datorn och kommer inte tillbaka.
Detta följer faktiskt tyvärr ett tema med romer/zigenare. Att bli besviken...
Som längesen en bil jag skulle köpa och hade hemma. Allt var klart men då gick bilförsäljaren (han var som det visade sig rom) emot sitt ord och krävde högre pris...
Långt senare en zigenare jag hjälpt med en sak. Knappast en vän men ytlig bekant... Men han stal av mig och orsakade mig stort besvär.
En zigenare på ett ställe där jag jobbade som lånade pengar av mig då han "glömt sin plånbok". Han betalade aldrig tillbaka och skröt sen till sin landsman om det eller annan zigenare...
Något som relaterar till det du skriver... En man i utlandet som hade en firma och ville hjälpa arbetslösa romer han såg. De fick utan frågor jobb på hans företag. De kom 2-3 dagar och kom sen aldrig tillbaka...
Några i Sverige som samlade en stor summa pengar till romer från Rumänien som var här. De skulle återvända och pengarna skulle gå till att hjälpa dem i hemlandet... De tog istället bussen direkt tillbaka till Sverige igen och på nog nästan hotfullt sätt krävde att få "sina pengar"...
En kvinna i Sverige som samlade in kläder till hemlösa och sen hade en sorts marknad för dem. Zigenare (nog rumänska) kommer och tar sen alla de bästa kläderna.
I bägge dessa fall kände de som försökt hjälpa zigenare besvikelse och var också tveksamma de skulle göra det igen...
Så inte konstigt kanske att folk som haft med romer att göra kan få lite negativ inställning till dem....