2026-01-11, 23:04
Medlem
Googla på Malmö och romani kris i kommunens lokaler. Samma kommun har ett kontor för att främja.... ja, jag vet inte vad. Bedrägeriet aka springnotan på Atmosfär är en del av detta problem, precis som MUCF och, tyvärr, Allmänna arvsfonden.
Citera
2026-01-12, 03:33
Medlem
Pungsvings avatar
De är som ekorrar. De kan inte integreras. De stjäl för att överleva. Ge dem ett kontorsjobb och de stjäl datorn och kommer inte tillbaka.
Citera
2026-01-13, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
De är som ekorrar. De kan inte integreras. De stjäl för att överleva. Ge dem ett kontorsjobb och de stjäl datorn och kommer inte tillbaka.

Detta följer faktiskt tyvärr ett tema med romer/zigenare. Att bli besviken...

Som längesen en bil jag skulle köpa och hade hemma. Allt var klart men då gick bilförsäljaren (han var som det visade sig rom) emot sitt ord och krävde högre pris...

Långt senare en zigenare jag hjälpt med en sak. Knappast en vän men ytlig bekant... Men han stal av mig och orsakade mig stort besvär.

En zigenare på ett ställe där jag jobbade som lånade pengar av mig då han "glömt sin plånbok". Han betalade aldrig tillbaka och skröt sen till sin landsman om det eller annan zigenare...

Något som relaterar till det du skriver... En man i utlandet som hade en firma och ville hjälpa arbetslösa romer han såg. De fick utan frågor jobb på hans företag. De kom 2-3 dagar och kom sen aldrig tillbaka...

Några i Sverige som samlade en stor summa pengar till romer från Rumänien som var här. De skulle återvända och pengarna skulle gå till att hjälpa dem i hemlandet... De tog istället bussen direkt tillbaka till Sverige igen och på nog nästan hotfullt sätt krävde att få "sina pengar"...

En kvinna i Sverige som samlade in kläder till hemlösa och sen hade en sorts marknad för dem. Zigenare (nog rumänska) kommer och tar sen alla de bästa kläderna.

I bägge dessa fall kände de som försökt hjälpa zigenare besvikelse och var också tveksamma de skulle göra det igen...

Så inte konstigt kanske att folk som haft med romer att göra kan få lite negativ inställning till dem....
Citera
2026-01-13, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalmstadSFB
Måste vara den grupp som sämst integrerats i Sverige

Ja, kanske speciellt då de varit i Sverige länge och i Europa ännu längre...

Detta är faktiskt något vettigt att forska på istället för dumhet, PK och trams... Varför romer har trots mycket lång historia i Europa haft så svårt att integreras. Det vore seriös forskning som kanske kan ge svar och möjligen göra nytta...

Romer har nog till skillnad från judar ingen egen religion men håller sig ändå till sig själva och har egna regler efter hundratals år. Vad som driver detta vore intressant och vettigt för forskare att utreda, kanske delvis genom att intervjua romer och fråga om deras kultur och levnadssätt.
Citera
Idag, 08:32
Medlem
svenskors avatar
Regeringen har beslutat om ett uppdrag till Arbetsförmedlingen att stärka arbetet med romsk inkludering.
Uppdraget utgör en del av strategin för romsk inkludering och planeras löpa mellan 2026–2028. För 2026 avsätts 1 miljon kronor för uppdraget.

Arbetsförmedlingen ska förstärka arbetet med romsk inkludering.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/03/arbetsformedlingen-ska-forstarka-arbetet-med-romsk-inkludering/
Citat:
– Det övergripande målet i strategin för romsk inkludering är att den rom som fyller 20 år 2032 ska ha likvärdiga möjligheter i livet som den som är icke-rom. Att öka romers möjligheter till arbete är ett prioriterat område i strategin. Därför är jag glad att regeringen kan ge detta uppdrag till Arbetsförmedlingen, säger kulturminister Parisa Liljestrand.

Regeringen beräknar att avsätta ytterligare 1 miljon kronor per år under 2027 och 2028.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in