2026-01-09, 18:42
Medlem
Vilka minns när dom gröna rohypnolen som floorerade runt sthlm stads gator och såklart andra delar av sverige? Det var många många års sedan iallafall för mig.
Hur många roppetorskar såg man inte tuggandes på dessa gröna underbara tabbletter helt blåa i käften.
"Tugga smurf" brukade vi kalla det.

Jag kan minnas dom hade ett trevlig och mysigt rus sen kunde man röka dom på folie. Ruset blev intensivt men relativt kort dock satt det kvar extremt kort tid i kroppen. Perfekt när man skulle ta prover bara några timmar efter. Många inkl jag själv satt inne på Mariapool i Stockholm för avgiftning rökte dom ute på balkongen eller inne på toan utan problrem.

Detta var säkert 25 år sedan haha.

Nu till min fråga. Inga nya benzosorter som man vet går att röka.
Gröna 542 Rolhypnolen borde väl finnas kvar nånstans typ i andra länder? ( då menar jag inte fluni eller fm1ra.)
Citera
2026-01-11, 02:53
Medlem
creepyones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillepille
Vilka minns när dom gröna rohypnolen som floorerade runt sthlm stads gator och såklart andra delar av sverige? Det var många många års sedan iallafall för mig.
Hur många roppetorskar såg man inte tuggandes på dessa gröna underbara tabbletter helt blåa i käften.
"Tugga smurf" brukade vi kalla det.

Jag kan minnas dom hade ett trevlig och mysigt rus sen kunde man röka dom på folie. Ruset blev intensivt men relativt kort dock satt det kvar extremt kort tid i kroppen. Perfekt när man skulle ta prover bara några timmar efter. Många inkl jag själv satt inne på Mariapool i Stockholm för avgiftning rökte dom ute på balkongen eller inne på toan utan problrem.

Detta var säkert 25 år sedan haha.

Nu till min fråga. Inga nya benzosorter som man vet går att röka.
Gröna 542 Rolhypnolen borde väl finnas kvar nånstans typ i andra länder? ( då menar jag inte fluni eller fm1ra.)

Dom Gröna 542.orna florera väl inte så mycket i sverige vad jag kan minnas. dom va förmodligen importerade då det som gick i sverige på den tiden va FM1.orna som kom från svenska apotek. å andra sidan är det ju skit samma allt va ju ändå samma substans flunitrazepam vilket jag bara kan hålla med dig om att det va en trevlig benzo... AKA "roppar"
Citera
2026-01-11, 06:23
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepyone
Dom Gröna 542.orna florera väl inte så mycket i sverige vad jag kan minnas. dom va förmodligen importerade då det som gick i sverige på den tiden va FM1.orna som kom från svenska apotek. å andra sidan är det ju skit samma allt va ju ändå samma substans flunitrazepam vilket jag bara kan hålla med dig om att det va en trevlig benzo... AKA "roppar"

De gröna rohypnol från roche var oerhört vanliga från kanske 2000-2004.

Rohypnol avregistrerat men inte flunitrazepam
Den sista april slutar Roche marknadsföra Rohypnol i Sverige. Men andra flunitrazepampreparat finns kvar på marknaden.

I början av 90-talet sålde Roche flunitrazepam för drygt 28 miljoner i Sverige. Nu är försäljningen i princip utraderad.
Förra året var den totala försäljningen av flunitrazepam till Apoteket på knappa åtta miljoner och då stod generikaföretagen för närmare 90 procent av försäljningen.

Det, och inte den sedan några år intensiva debatten om flunitrazepams illegala användning är orsaken till avregistreringen, säger Anna Lena Boucht på företaget.

På den illegala marknaden fortsätter flunitrazepam att vara en ?stor? produkt. Redan har tullen i år beslagtagit mer av medlet än under förra året.

Insmugglingen minskade förra året sedan Roche dragit in tillverkningstillståndet för ett företag i Ryssland. Men nu har smugglarna funnit en ny leverantör.

Från en annan artikel

Tullen i Karlshamn gjorde Sveriges största tillslag av Rohypnol i Stillerydshamnen under fredagen. Men varför ökar smugglingen av ett sömnmedel så dramatiskt och varför just via Stillerydshamnen?.
[Men sömnmedlet har kommit att bli den tredje vanligaste drogen i Sverige, efter cannabis och amfetamin. Och ofta kommer det in till landet just
via Stillerydshamnen.
Senast redigerad av Abdi-Lena-Alkisson 2026-01-11 kl. 06:28.
Citera
2026-01-11, 12:07
Medlem
Psykotons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepyone

Först var Rohypnol från Svenska (och andra) apotek tillgänglig som 0,5 eller 1 mg tabletter. Hade 1 mg på recept, vita, platta tabletter med texten "Roche" på baksidan. Kom i hundraburk av glas och mindre förp. i blister. På slutet av 90-talet gjordes tabletten om till de gröna 542- orna för att det skulle bli svårare att blanda ner i drinkar och liknande utan att det syntes.

Sen översvämmades marknaden av de gröna från en fabrik som tillverkade dessa på licens i Polen, Tjeckien eller liknande, det var då flunitrazepam klassades om till förteckning II för att kunna döma ut hårdare straff, annars är alla benso i förteckn. IV. Så småningom slutade Roche marknadsföra dem i Sverige, FM1 orna fanns några år till men det var början på slutet för benso i sverige.. nu finns bara Serbiska blå med lite vadsomhelst i till fruktansvärda överpriser
Senast redigerad av Psykoton 2026-01-11 kl. 12:10.
Citera
2026-02-04, 09:55
Medlem
Hegamons avatar
Kapning av tråden men: Jag åt gröna Rohypnol ett tag. Vilken styrka var det på dom? 1 mg? Jag vet dom var tillverkade på slutet av 90-talet.

Jag åt det för att sova bättre. Vilket jag berättade för min psykiatriker. Han skrattade åt saken och frågade om det fungerade, jag sade ja. Men det funkade bara en månad, sedan avtog effekten ganska mycket.

I början var det ju som någon slog en slägga i huvudet, jag däckade direkt. Sov som en gris första dagarna. Men tyvärr avtog effekten och efter en månad vaknade jag upp som vanligt efter fyra timmar. Ja något bättre djupsömn men hade velat sova längre.
Senast redigerad av Hegamon 2026-02-04 kl. 10:00.
Citera
2026-02-04, 16:50
Medlem
Kopparsulfatets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Kapning av tråden men: Jag åt gröna Rohypnol ett tag. Vilken styrka var det på dom? 1 mg? Jag vet dom var tillverkade på slutet av 90-talet.

Jag åt det för att sova bättre. Vilket jag berättade för min psykiatriker. Han skrattade åt saken och frågade om det fungerade, jag sade ja. Men det funkade bara en månad, sedan avtog effekten ganska mycket.

I början var det ju som någon slog en slägga i huvudet, jag däckade direkt. Sov som en gris första dagarna. Men tyvärr avtog effekten och efter en månad vaknade jag upp som vanligt efter fyra timmar. Ja något bättre djupsömn men hade velat sova längre.
Fan vad jag börjar sakna nitrazepam när jag läser den här tråden, den var verkligen medicinsk och personligen hade jag aldrig några problem med tillvänjning/avtagande effekt. Hade den i flera år och min sömn har varesig innan eller efteråt nånsin varit så stabil. Att den avreggades för en 4-5 år sen övergår mitt förstånd då många blev hjälpta av den, nämnvärd flumfaktor lyste dessutom med sin frånvaro så lämplig för folk som fått problem med triazolo BZDs och flunisar.

Hade varit okej med att dem avreggar typ Temesta då den var allround och det finns andra bensodiazepiner som kan substituera den men varför rök just nitrazepam? Efter avregistreringen blev jag satt på Stesolid men tycker inte den är hypnotisk nog även om muskelrelaxeringen är rätt schysst.

Whiskeytango här på forumet får tydligen förskrivet nitra på licens så jag kanske får göra ett tappert försök att lyfta det med herr läkare jag också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in