Hej! Jag har några riktigt kärva frågor som jag ett tag nu sökt svar på för att kunna komma vidare i ett projektsarbete. Men jag kan bara inte få grepp om det. Snälla, är det någon här som kan svara på dessa frågar, någon som verkligen vet hur det fungerar och kan ge mig svar.
Om du kanske inte kan hjälpa mig, men kanske du känner eller vet någon som kan så får du gärna styra dem hit. Du kommer absolut att vara värd eit hjälte poäng för det.
Här kommer uppgiften:
1. Låt säga att jag har ett rum där lufttrycket är 0,25 atm och temperaturen är 85° Celsius. I rummet står en vattenkokare som jag nu sätter på.
a) Hur mycket vattenånga kan luften maximalt bära? (i gram/kubikmeter)
b) Vad händer med lufttrycket i rummet när vattenkokaren är i gång och utrymmet börjar fyllas med vattenånga?
2. Har mängden luft i en kubikmeter en begränsande påverkan för hur mycket vattenånga som utrymmet kan innehålla? (om det blir mer vattenånga, tränger den då undan luft eller samsas partiklar till någon viss grad?)
3. Om jag har ett rum med en liten swimming pool där trycket i rummet är 0,25 atm. Avdunstar vatten då snabbare, än om rummet hade haft 1,0 atm?
Det är för mig en riktig uppgift och jag är otroligt Tacksam för all hjälp jag kan få.