2026-01-08, 22:22
Medlem
I början av 90-talet gick jag högvakten och när man inte var på slottet så bodde vi ju på K1.
Matsalen hade samma utrustning som alla militärrestauranger på alla regementen jag hade varit på, men en av kranarna hade en liten tejpremsa där någon skrivit ”Must” med kulspetspenna.
Det var lite konstigt eftersom det inte var säsong, men jag är mustälskare så jag passade såklart på.
Denna must var något helt annat än läskmusten som säljs i butikerna!!
Knappt någon kolsyra, mycket ”mustig” smak med tydlig enbärskaraktär. När man druckit ur var det som en brunaktig hinna kvar i kungens vita melaminmugg.
Jag har nu letat efter något liknande i 35 år, men inget jag testat kommer i närheten.
Finns det någon på FB som vet något om denna must eller dess producent?
Och nej, det var inte svagdricka som serverades, helt annan smak!
Citera
2026-01-08, 22:56
Medlem
Noxyls avatar
Nu har jag inte varit på K1 men är det inte svagdricka du tänker på? Det hade vi i vår matsal när jag gjorde lumpen.
EDIT: Sorry, han inte till sista raden innan jag posta...
Senast redigerad av Noxyl 2026-01-08 kl. 23:00.
Citera
2026-01-09, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fatherjoep
I början av 90-talet gick jag högvakten och när man inte var på slottet så bodde vi ju på K1.
Matsalen hade samma utrustning som alla militärrestauranger på alla regementen jag hade varit på, men en av kranarna hade en liten tejpremsa där någon skrivit ”Must” med kulspetspenna.
Det var lite konstigt eftersom det inte var säsong, men jag är mustälskare så jag passade såklart på.
Denna must var något helt annat än läskmusten som säljs i butikerna!!
Knappt någon kolsyra, mycket ”mustig” smak med tydlig enbärskaraktär. När man druckit ur var det som en brunaktig hinna kvar i kungens vita melaminmugg.
Jag har nu letat efter något liknande i 35 år, men inget jag testat kommer i närheten.
Finns det någon på FB som vet något om denna must eller dess producent?
Och nej, det var inte svagdricka som serverades, helt annan smak!
Jag frågade AI om det, fick detta till svar.
Var troligen måltidsdricka, en med enbärskaraktär, ofta kallad Enbärsdricka eller i folkmun "Militärmust".

Det ska tydligen inte varit en riktig must, utan någon form av koncentrat som späddes ut med vatten, därav den låga kolsyran, innehöll malt, därför den bruna färgen.

Prova att leta efter följande varor.

1) Hellefors Enbärsdricka:
Säljs ibland i koncentratform eller på flaska i välsorterade butiker.

2) Mora Bryggeri Enbärsdricka: Känd för sin traditionella och mustiga smak.

3) Saturnus Enbärsdricka:
Finns ofta som extrakt.

LÄNK: Hammars enbärsdricka.

https://lekochgott.se/p/dryck/hammars-bryggeri-enbarsdricka-1-l?gad_source=1&gad_campaignid=21790907443&gclid=Cj 0KCQiAyP3KBhD9ARIsAAJLnnafnlyHEGRmudzkid-PXiWoJv8mHDle_O7BQ2D8I-3DqiwGvHa00DAaAm1qEALw_wcB
Senast redigerad av Cuttherope 2026-01-09 kl. 04:52.
Citera
2026-01-09, 06:16
Medlem
ps870s avatar
Även jag minns musten. I mitt fall F21 i början av 90 talet.
Den fanns hela året. God och smakade som vanlig jul/ påskmust. Det var alltså inte svagdricka eller enbärsdricka men det kom ur en automat som på t.ex. Max eller McDonalds så det borde varit baserat på koncentrat.
Som jag minns det hade den lika mycket kolsyra som vanlig must. Det var ofta svårt att hälla upp den i de vita muggarna utan att det skummade över.
Senast redigerad av ps870 2026-01-09 kl. 06:19.
Citera
2026-01-09, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Även jag minns musten. I mitt fall F21 i början av 90 talet.
Den fanns hela året. God och smakade som vanlig jul/ påskmust. Det var alltså inte svagdricka eller enbärsdricka men det kom ur en automat som på t.ex. Max eller McDonalds så det borde varit baserat på koncentrat.
Som jag minns det hade den lika mycket kolsyra som vanlig must. Det var ofta svårt att hälla upp den i de vita muggarna utan att det skummade över.
Drickamaskinerna på militärrestaurangerna då var stora fyrkantiga klumpar med ett antal små kranar på.
Nästan alltid fanns äppeldryck, lingondricka och nästan alltid lättöl.
K1 var det enda stället jag stött på denna ”must”. Den var väsensskilt annorlunda än jul/påskmusten man hittar i butikerna.
Citera
2026-01-09, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Jag frågade AI om det, fick detta till svar.
Var troligen måltidsdricka, en med enbärskaraktär, ofta kallad Enbärsdricka eller i folkmun "Militärmust".

Det ska tydligen inte varit en riktig must, utan någon form av koncentrat som späddes ut med vatten, därav den låga kolsyran, innehöll malt, därför den bruna färgen.

Prova att leta efter följande varor.

1) Hellefors Enbärsdricka:
Säljs ibland i koncentratform eller på flaska i välsorterade butiker.

2) Mora Bryggeri Enbärsdricka: Känd för sin traditionella och mustiga smak.

3) Saturnus Enbärsdricka:
Finns ofta som extrakt.

LÄNK: Hammars enbärsdricka.

https://lekochgott.se/p/dryck/hammars-bryggeri-enbarsdricka-1-l?gad_source=1&gad_campaignid=21790907443&gclid=Cj 0KCQiAyP3KBhD9ARIsAAJLnnafnlyHEGRmudzkid-PXiWoJv8mHDle_O7BQ2D8I-3DqiwGvHa00DAaAm1qEALw_wcB
Tack för alla tips. Jag har testat några olika enbärsdricka och det är gott, men inte riktigt samma som det jag letar efter.
Ordet ”militärmust” var ju roligt att googla på. Nu vet jag allt om ”militära underrättelse- och säkerhetstjänsten”…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in