2026-01-15, 14:11
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Så många trådar om äldreomsorgen nu och egentligen skulle alla trådar kunna ligga i integration och invandring!
Citera
2026-01-15, 14:40
Medlem
https://www.facebook.com/goteborgsposten/posts/p%C3%A5-granlidens-%C3%A4ldreboende-kan-de-boende-ta-en-irish-coffee-innan-l%C3%A4ggdags-det-sk/10157151580346800/?locale=sv_SE

Så går det när man dricker alltför mycket. Alltför ofta kanske också.

Drivs just nu kampanjer i Stockholm för att det skall drickas mera, gärna medhavt dessutom,
på veckoträffar på äldreboenden. Men då kan det bli som i Göteborg !
Senast redigerad av InomTull 2026-01-15 kl. 14:46.
Citera
2026-01-15, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Givetvis anekdotiskt men med övriga "anekdoter" så anar man snart ett (bekant) mönster.... Jag känner en filippinska, koreanska & ungerska. Alla 3 vittnar om samma sak. SFI eller vården, samma sak. Öststatarna & de "riktiga" asiaterna, alltså inte asiater som i pakistanier eller afghaner t.ex. jobbar & står i. Koreanskan har snabbt avancerat från golvet upp till bestämmandeposition.

Finns det blattar så spelar det inte såå stor roll om de är muslimska eller kristna, det blir besvär. Fast mest med muslimerna. De kan inte läsa, inte skriva, är lata, "ser inte" vad som behöver göras utan måste få sagt till sig varenda liten detalj som i t.ex. du har disken efter middagen med familjen hemma men du diskar bara det som finns på diskbänken, inte det som råkade bli kvar på matbordet precis bakom ryggen på dig.

Och som vanligt får jag väl lägga till att jag självklart generaliserar. Det finns massor av bra muslimer & negrer men tyvärr så är de dåliga för många för att det ska vara bra för en högre kultur som Sverige. Om en eller två potatisar 🥔 i påsen är dålig så går jag givetvis inte tillbaka eller bryr mig särskilt men blir det för många vill jag ju inte betala för den.

Och lika självklart, ja, om alla utlänningar försvinner över natten som genom ett trollslag så blir det givetvis kris överallt men Sverige fungerade lååångt innan det fanns blattar här. Alla svenskar som nu går åt för att hålla blatterismen igång, skulle helt enkelt kunna jobba med det som blattarna gör nu men få bättre betalt & sålunda tycka det var värt.

En del av dem kommer säkerligen från länder där medel-IQ är samma som behövs i Sverige för att få en IF-diagnos. Det kan vara en förklaring till att vissa inte tar initiativ på jobbet.

Men så klart finns det lökare av alla de slag.
Citera
2026-01-16, 23:04
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meyor
100% att en muslim är inblandad antagligen en hucklekärring som inte ville lyda order som Svenska Lisa sa till henne. Självklart vill man inte att det kommer ut i pressen så då ger man Lisa ett larm och låter hucklekärringen fortsätta "jobba" för man är ju en Hbtqi certifierad och PK arbetsplats och inget får rubba den illusionen.

Vi kan väl säga så här.
De boende verkar vara blekansikten varenda en.
Men lämnade varor till vaktmästarn för nått år sedan.
Möttes av 2 turbanklädda negresser i dörren…
Citera
2026-01-17, 14:54
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Kom inte och påstå att alla åldringar är änglar som gillar lugn och ro.
Nej klart allt är deras fel de ligger ju bara där och håller på dö, snälla
Citera
2026-01-17, 14:56
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Så många trådar om äldreomsorgen nu och egentligen skulle alla trådar kunna ligga i integration och invandring!
Exakt men inte i den positiva bemärkelsen som politikerna utlovat.
Citera
2026-01-17, 15:22
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessed81
Exakt men inte i den positiva bemärkelsen som politikerna utlovat.
Exakt tyvärr! Men det förutspådde jag för 20 år sedan! Tråkigt att folk inte fattar något förrän det är försent och det har det varit länge nu!
Citera
2026-01-17, 16:44
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Exakt tyvärr! Men det förutspådde jag för 20 år sedan! Tråkigt att folk inte fattar något förrän det är försent och det har det varit länge nu!
du kan inte omvända sektister, det förstår inte ens själva om de blir rövknullade eller våldtagna.

Det här är människor helt utan ansvar som det bara är synd om och fattiga är dem med.
Citera
2026-01-17, 16:48
Medlem
Citat:
Nu vet vi ju faktiskt inte om det här bråket har med invandrare att göra eller inte.
Citera
2026-01-22, 22:21
Medlem
Elekensas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nu vet vi ju faktiskt inte om det här bråket har med invandrare att göra eller inte.

I den artikel som lades upp GP ikväll har dom med delar ur det brev som en anställd skickat som nystade upp härvan.

Brevet anklagar också anställda för att håna hyresgäster ”på sitt språk”.

Jag tolkar det som att sitt språk är inte Svenska, inte att det är kommunikation med antydningar och den typen av ”språk”.
Citera
2026-01-22, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
I den artikel som lades upp GP ikväll har dom med delar ur det brev som en anställd skickat som nystade upp härvan.

Brevet anklagar också anställda för att håna hyresgäster ”på sitt språk”.

Jag tolkar det som att sitt språk är inte Svenska, inte att det är kommunikation med antydningar och den typen av ”språk”.
Där ser man, det handlar alltså inte om bråk mellan anställda, som det var frågan om från början. Du får gärna länka och citera.

Trådens rubrik, Bråk mellan anställda på äldreboende i Göteborg, väktare patrullerar

Jag hjälper dig med att länka, sedan kanske någon kan citera lite mer än vad jag kan, eller vad du gör.
Anonyma brevet utlöste krisen på Granliden
I ett anonymt brev slog en anställd larm om osunda kulturer, bristande ledarskap och boende som behandlas illa.
Det ledde till krismöten – och utlöste en serie händelser i konflikten på Granlidens äldreboende i Hovås.
https://www.gp.se/politik/anonyma-brevet-utloste-krisen-pa-granliden.d000505d-76d1-4a30-a3db-e1e041bb6477
Senast redigerad av Stiffinger 2026-01-22 kl. 23:32.
Citera
2026-01-23, 21:06
Medlem
Elekensas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Där ser man, det handlar alltså inte om bråk mellan anställda, som det var frågan om från början. Du får gärna länka och citera.

Trådens rubrik, Bråk mellan anställda på äldreboende i Göteborg, väktare patrullerar

Jag hjälper dig med att länka, sedan kanske någon kan citera lite mer än vad jag kan, eller vad du gör.
Anonyma brevet utlöste krisen på Granliden
I ett anonymt brev slog en anställd larm om osunda kulturer, bristande ledarskap och boende som behandlas illa.
Det ledde till krismöten – och utlöste en serie händelser i konflikten på Granlidens äldreboende i Hovås.
https://www.gp.se/politik/anonyma-brevet-utloste-krisen-pa-granliden.d000505d-76d1-4a30-a3db-e1e041bb6477

Jo, bråk mellan anställda är det.

Det verkar som det är en grupp anställda som styrt hela arbetsplatsen och bl a hånat dom äldre bakom ryggen på ett språk som inte är Svenska.

Så tolkar jag det iaf.

” Uppgifterna i brevet tar sin utgångspunkt i att en kultur vuxit fram på arbetsplatsen under många år. Anställda uppges ha makt över arbetsplatsen, genom ”manipulation och skitprat utan grund för att bli av med oönskad personal och de har alltid lyckats”.

”Personalen äger sina enheter och vill man jobba kvar så måste man vara lojal och tyst emot gruppen”, går att läsa i brevet.”

”Allas vår upplevelse var att det var allvarligt och att vi ville fånga medarbetarnas bild och upplevelse för att utröna hur vi skulle gå vidare. Annelie träffade ju både grupperna och hade också enskilda samtal för att få fram en tydlig bild, vilket visade sig vara mer komplext än vi hade förutspått.”

”Ledningen lyckades inte lugna situationen, utan de kommande veckorna och månaderna inträffade i stället fler incidenter i form av bland annat skadegörelse av bilar och på boendet.

Redan dagen efter att brevet hade lästs upp för personalgruppen uppges ett dödshot ha blivit känt, något som polisanmäldes.”

”De kommunicerar med varandra om jobbet, hyresgästerna samt personalen där man bryter mot tystnadsplikten samt sekretessbelagd information”.

Larmen inifrån Granliden kan sägas komma från två olika läger, där det anonyma brevet i maj kommer från den sida som slagit larm om att boendets vård och omsorg historiskt har haft brister.

”Ett anonymt brev som uppges komma från motsatt sida, och personer som arbetat länge på Granliden, har också skrivits. Det nådde Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) i oktober och följer ett liknande mönster som brevet i maj sett till anklagelsernas karaktär.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in