2026-01-08, 18:04
Avstängd
OndskanIOssAllas avatar
Växt upp med smiley, emoji lanserades med trumpetfanfar först senare. Varför?

Jag har dock övervägande gått över till att säga och skriva emoji. Det bär mig inte emot att anpassa mig efter tidens tand

Den sista meningen kanske skulle varit topic egentlogen för en bredare diskussion. Men just nu är jag intresserad av ett snävt ämne

Vad säger du? Varför?
Citera
2026-01-08, 18:07
Medlem
cebejs avatar
Jag säger fortfarande smiley då jag tycker det är enklare och lättare att säga än emoji.
Citera
2026-01-08, 18:07
Medlem
lundaelevs avatar
Över 55 - Smiley

Under 50 - Emoji
Citera
2026-01-08, 18:16
Medlem
GiveMeHeads avatar
Smiley.
Citera
2026-01-08, 18:27
Medlem
säger nog lite av båda men har inte funderat över definitionerna och om det är någon skillnad eller om de betyder samma ?
Citera
2026-01-08, 18:29
Avstängd
OndskanIOssAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raina
säger nog lite av båda men har inte funderat över definitionerna och om det är någon skillnad eller om de betyder samma ?
Emoji tror jag är de lite mer moderna som man har på smartphones. De är ganska allmängiltliga. En smiley är t.ex en
Citera
2026-01-08, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OndskanIOssAlla
Emoji tror jag är de lite mer moderna som man har på smartphones. De är ganska allmängiltliga. En smiley är t.ex en
Citera
2026-01-08, 18:37
Medlem
Queutards avatar
Hieroglyfer.

Alfabetet var en stor förbättring visavis den otympliga logografiska skriften, och man såg ansatser till alfabetisering i både Egypten och Babylon innan Fenicierna renodlade konceptet.

Nu när hela Västvärlden regressererar är det kanske inte konstigt att även skriftens utveckling går bakåt, med introduktion av flera tusen nya hieroglyfer, om än digitala och i färg.
Citera
2026-01-08, 18:45
Avstängd
OndskanIOssAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Hieroglyfer.

Alfabetet var en stor förbättring visavis den otympliga logografiska skriften, och man såg ansatser till alfabetisering i både Egypten och Babylon innan Fenicierna renodlade konceptet.

Nu när hela Västvärlden regressererar är det kanske inte konstigt att även skriftens utveckling går bakåt, med introduktion av flera tusen nya hieroglyfer, om än digitala och i färg.
Jag tycker att det är ett bra komplement ibland till skriven text. När man vill få omkull någon. Ska dock inte överdrivas.
Citera
2026-01-08, 18:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OndskanIOssAlla
Växt upp med smiley, emoji lanserades med trumpetfanfar först senare. Varför?

Jag har dock övervägande gått över till att säga och skriva emoji. Det bär mig inte emot att anpassa mig efter tidens tand

Den sista meningen kanske skulle varit topic egentlogen för en bredare diskussion. Men just nu är jag intresserad av ett snävt ämne

Vad säger du? Varför?

Jag säger smiley om en smiley och emoji om en emoji. Det är ju två olika saker.

En smiley är gjord av texttecken medan en emoji är en bild.
Citera
2026-01-08, 18:58
Avstängd
OndskanIOssAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag säger smiley om en smiley och emoji om en emoji. Det är ju två olika saker.

En smiley är gjord av texttecken medan en emoji är en bild.
Så flashbackssmileysarna då? De fanns ju innan begreppet emoji kom.

Edit: i enlighet med pn222jvs inlägg nedan så får nog ditt inlägg denna kvarts dumstrut
Senast redigerad av OndskanIOssAlla 2026-01-08 kl. 19:04.
Citera
2026-01-08, 19:01
Medlem
pn222jws avatar
Smiley's var mycket populära som lag-lappar på jeans på sjuttiotalet. Emojisar är en internetkulturell sak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in