Citat:
Ursprungligen postat av
goseigen
Det tror jag att hon hade haft.
Väldigt många pudlar och erkänner. "Det har varit en jobbig tid med mycket stress. På en fest var jag full och prövade dumt nog på dessa droger. Det kändes bra då. På nästa fest blev det likadant, tills jag själv inte hade kontroll över det. Självklart har jag nu svikit många. Visst var det idiotiskt, men jag orkade väl inte med pressen som offentlig person. Nu ska jag vila och försöka bli fri från drogerna. Jag vet att det kan vara svårt, men första steget är att inse hur det är."
Sådana ord hade väckt sympati - själva domen är i sammanhanget egentligen rätt ointressant - och med tydlig ånger hade hon kanske fortfarande haft någon form av karriär.
Ingen vettig människa vill röra vid henne nu.
Ja, precis. Gudrun Schyman satt i TV-soffan morgonen efter (tror jag det va) när hon varit extremt berusat på en biograf under 90-talet och kissat på golvet, om jag inte minns fel. Berättade rakt upp och ner att hon hade problem med spriten. Hon fick mycket sympati då för sin öppenhet.
Det finns fler kända människor som använt samma metod. Krupit till korset. Erkänt sina problem. Och fått förståelse eller förlåtelse.
Däremot brukar de som förnekar det uppenbara inte bli lika bra mottagna.
Men i hennes fall handlade om att förlora sin höga lön och position i riksdagen, rätten att jobba som polis och förlust av körkortet. Hon chansade på att hon skulle kunna prata sig ur det hela. Men ju mer som kom fram desto svårare var det för henne att verka oskyldig.