2026-01-30, 07:00
Medlem
66610s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
I brevet till Transportstyrelsen? Då förstår jag var den uppgiften kommer ifrån. För det är ju inget han sagt i media vad jag förstår.
Nej...han skriver detta till Transportstyrelsen och han kanske skulle ha väntat på analys svaret från nfc
Citera
2026-01-30, 07:00
Medlem
Jazkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Hon är för övrigt jävligt het
Inte så jävligt het, va? Hon är, liksom sin snutkollega Jessica Stegrud, sliten och bitter på samhället.

OnT: Med sin bakgrund som polis verkar det märkligt att hon inte fattat att hon kört full och varit påverkad av narkotika. Ännu märkligare att hon inte fattat att hon blivit provtagen och står i riksmedia och basunerar ut att hon är oskyldig.
Citera
2026-01-30, 07:02
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Men det är väl inget som åklagaren gått ut med? Försökte googla för att hitta att snabbtesten visade på kokain. Men jag hittade bara att snabbtestet visade på narkotika utan att precisera det. Kan vara jag som är dålig på att leta.

Men du får gärna länka till en artikel o dyl som visar på att det är kokain som testet gav utslag för.

Jag tror absolut att det kan vara så. Men har det uttalats i media?
Jag är inte helt hundra på just kokain och orkar inte leta. Du har säkert rätt och vi får vänta på labresultatet. Men det verkar mest troligt att det var kokain i påsen och även om det var amfetamin och 2 gram ligger hon lika illa till.
Citera
2026-01-30, 07:03
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 66610
Nej...han skriver detta till Transportstyrelsen och han kanske skulle ha väntat på svaret från nfc

Ja, märkligt att han gick händelserna i förväg. Kanske hon hoppades att få igen körkortet på det viset. Förmodligen. Klarade sig nog inte utan bil. Det har ju gått en månad.

Men Transportstyrelsen väntade på blodproverna och tänkte inte alla ta några beslut utan dem.
Citera
2026-01-30, 07:04
Medlem
Citat:
Så här tänker jag:

Om man är polis, riksdagsledamot samt sitter i justitieutskottet, men ändå vill använda en partydrog då och då, så ligger man lågt med det. Undviker att det kommer ut. Och man kör inte bil efter man tagit droger för att minska risken för att åka dit.

Men om man tar droger regelbundet, så luckras lätt ens förmåga att undvika att bli avslöjad upp. Man riskerar att ta större risker. Man tänker det har ju inte hänt nåt förut, så det är nog ingen fara. Drogen blir viktigaste än avslöjandet.

Därför tro jag som du att det är mer missbruk än bruk i det här fallet eftersom hon som polis kört bil efter att narkotikaintag. Hon vet ju riskerna. Hon har någorlunda koll på hur länge man har narkotika i blodet. Ändå sätter hon sig bilen.

——-

Jag förstår vad du menar med hur hon ser ut på bilder.

Så här såg hon ut 2018.

https://www.sverigesradio.se/artikel/6955313

https://www.svensktnaringsliv.se/regioner/stockholm/valdigt-larorikt-att-tala-med-foretagare_1125596.html

Och den här bilderna från år 2025 eller tidigare.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/V61da4/5-punkter-om-narkotikamisstankarna-mot-katja-nyberg

https://omni.se/katja-nyberg-karaktarsmord/a/0p4QmG

Hon är ca 7 år äldre på de snare bilderna, men det kan inte förklara hela förändringen. Hon har förvisso ankläppar som kan ge ens mun ett statistiskt utseende. Men blicken ser tom ut och lite ofokuserad. Ansiktet har tappat all mimik. Jag har inte hittat en bild från nutid där hennes mimik ser ut som förr, men blir gärna emotsagd på den punkten.

Mitt intryck av de som missbrukar är att deras ögon blir stirriga, tommare, mer ofokuserade. Samt att de liksom tappar ansiktet. Att under delen av ansiktet dras nedåt. Och att ansiktets muskler inte rör sig på samma sätt. Mimiken förändras. Och hon påminner om det. Jag säger inte att det är på grund av missbruk, men det kan vara det.

Hon ser också mycket mer sliten ut. Men det kan ju så klart bortförklaras med hennes jobb som riksdagsledamot. Kanske alla kvinnliga riksdagsledamöter i hennes ålder ser slitna och trötta ut.

Jag kan inte annat än hålla med dig. Visst förändras vi alla på sju år men det där är faktiskt en remarkabel skillnad. Det är den där grå "ihåligheten" i de nytagna fotona på ansiktet som väcker mina misstankar.

Hon var rent vacker och såg trevlig ut för sju år sedan. Idag skulle jag nog reagera och fundera om jag fick henne till bordsgranne vid en middag. Vad har den kvinnan varit med om?

Mmmm....sedan detta med bilkörningen. Det är som du skriver att man får en känsla av handlingspanik och ökad riskbenägenhet som torde finnas där i bakgrunden.

- Lång helg framför mig. Jag måste ha tag på mer så att jag klarar mig. Tar bilen, det går fortast och har fungerat det senaste halvåret.
Citera
2026-01-30, 07:05
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Borde inte hennes parti se till att hon får vård för sitt narkotikabruk istället för att som nu utesluta henne?
Nej! Hon kan inte sitta kvar. Vill hon ha hjälp så går det säkert att ordna. Det förutsätter att hon själv erkänner att hon har missbruksproblem.
Citera
2026-01-30, 07:06
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Jag är inte helt hundra på just kokain och orkar inte leta. Du har säkert rätt och vi får vänta på labresultatet. Men det verkar mest troligt att det var kokain i påsen och även om det var amfetamin och 2 gram ligger hon lika illa till.

Uppgiften kommer tydligen från hennes advokat fick jag nyss veta i tråden. Han nämnde i ett brev till Transportstyrelsen att snabbtestet visade på kokain. Inget som han gått ut med annars i media vad jag vet. Men kan ha fel.
Citera
2026-01-30, 07:13
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazker
Inte så jävligt het, va? Hon är, liksom sin snutkollega Jessica Stegrud, sliten och bitter på samhället.

OnT: Med sin bakgrund som polis verkar det märkligt att hon inte fattat att hon kört full och varit påverkad av narkotika. Ännu märkligare att hon inte fattat att hon blivit provtagen och står i riksmedia och basunerar ut att hon är oskyldig.

Narcissist är min enkla förklaring.

Anser sig vara bättre än andra. Står över lagen. Gör aldrig fel. Kan inte ta kritik. Ljuger heller och hittar på. Gaslighting deluxe och så klart offerkofta.

Senast igår gick advokaten ut med att hon förnekar brott trots narkotika i blodprovet.

Citat:
Katja Nyberg förnekar brott, enligt hennes advokat Martin Orler. Detta trots att analysbesked från Transportstyrelsen visar att SD-ledamoten hade narkotika i blodet när hon körde av vägen kvällen den 28 december.
– Hennes inställning är den samma som tidigare, hon förnekar brott. I övrigt har jag inga fler kommentarer, säger Orler.
Hur förklarar hon analysbeskedet att hon hade narkotika i blodet?
– Vi har inga kommentarer.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1440472&_sp_pass_consent=true

Förnekar brott är sånt brottslingar säger. Däremot de som inte har begått ett brott säger att de är oskyldiga.
Citera
2026-01-30, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazker

Fallit i den mänskliga fällan, missbruksförnekelse? Det är inte polisen och Riksdagen som egentligen är problemet för henne.

- Tänk om jag är narkoman? Nej, det kan inte vara så. Jag har jobb, pengar, bostad och barn. Jag kan omöjligen vara narkoman. Jag på behandlingshem? Nej, nej, nej inte behöver jag något sådant.

Däri kan den verkliga skräcken ha sin boning.
Citera
2026-01-30, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Borde inte hennes parti se till att hon får vård för sitt narkotikabruk istället för att som nu utesluta henne?

Ingen som har uteslutit henne. Hon har själv hoppat av partiet och då kan inte partiet göra något
Citera
2026-01-30, 07:17
Medlem
66610s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Jag känner ingen vanlig knegare som drogtestats för ett jobb på Ica, eller för nåt jobb nånstans överhuvud taget.
Har bevittnat slumpmässigt drogtest på arbetsplats av utvalt antal.så visst sker det.
Har gjorts i antal år faktiskt..
Citera
2026-01-30, 07:18
Medlem
Citat:
Narcissist är min enkla förklaring.

Anser sig vara bättre än andra. Står över lagen. Gör aldrig fel. Kan inte ta kritik. Ljuger heller och hittar på. Gaslighting deluxe och så klart offerkofta.

Senast igår gick advokaten ut med att hon förnekar brott trots narkotika i blodprovet.

Förnekar brott är sånt brottslingar säger. Däremot de som inte har begått ett brott säger att de är oskyldiga.

De lär väl köra en Ludvika i rättegången, någon har drogs henne utan att hon visste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in