2026-01-08, 01:59
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Här har Sverige chansen till en ny stormaktsperiod.
Haha jo tjena, hur då? Eller tänker du dig att resten av världen är sönderbombad?

Du glömmer att vi fortfarande dras med enorma mängder invandrare? Politiker som aldrig får något riktigt gjort? En militär som förvisso blir större men är milsvid från kalla krigets dagar. Hur skulle den stormakten se ut?
Citera
2026-01-08, 02:05
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Självklart Ukrainafronten eftersom moskvastaten är ett konkret militärt hot redan nu. Dessutom Grönland ligger långt bort och vill man kriga där så är det förmodligen med några ubåtar som attackar de största amerikanska fartygen. Men vi vill ju inte kriga mot USA.

Så jag tror man avvaktar och sedan kommer Europa liksom att tjata sönder USA om att återlämna Grönland till Danmark. Även om det tar 200 år. Det blir en huvudvärk för USA så fort de vill prata om något så kommer man ta upp ämnet Grönland.
Du säger att vi inte vill kriga mot USA. Det finns ju noll skillnad i ett ryskt angrepp mot Ukraina kontra ett Amerikanskt mot Danmark förutom det då att Danmark är ett broderland och ett grannland. Hur kan du värdera striden mitt Ryssen högre i det läget än att sluta upp bakom Danmark? Du vill bara skratta bort det? Jag fattar ärligt talat inte.
Citera
2026-01-08, 02:15
Medlem
BewilderedHulders avatar
Jag går och hänger mig utanför kommunhuset.
Citera
2026-01-08, 02:17
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemligamamman
Oroligheter i många håll i världen
Kina närmar dig Taiwan,. Nordkorea säljer till Ryssland. Ryssland startar uppror och angriper andra länder. USA ger sig in i Sydamerikanska länder och hotar Grönland.

Vilka är scenarion? Vqd är drivkraften för detta, mineraler och fyndigheter?
Hur drabbas Sverige? Skulle du försvara eller bidra till att Sverige klarar sig?
Jättenära. Bomberna lär flyga närsomhelst. Det är inte lönt att pensionsspara.
Citera
2026-01-08, 02:24
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Haha Den möjligheten tog definitivt slut för ett par hundra år sedan då Sverige var homogent.
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Här har Sverige chansen till en ny stormaktsperiod.
Citera
2026-01-08, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemligamamman
Oroligheter i många håll i världen
Kina närmar dig Taiwan,. Nordkorea säljer till Ryssland. Ryssland startar uppror och angriper andra länder. USA ger sig in i Sydamerikanska länder och hotar Grönland.

Vilka är scenarion? Vqd är drivkraften för detta, mineraler och fyndigheter?
Hur drabbas Sverige? Skulle du försvara eller bidra till att Sverige klarar sig?
Tror inte det är nära.
Men jag står såklart på Sveriges och Natos sida.
Men jag vill höra flera synpunkter
Citera
2026-01-08, 04:43
Medlem
Tro Sverige klarar sig OK. Under andra världskriget så dog ca 80 miljoner runt om i världen. Men på oss inte en skråma.
Citera
2026-01-08, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironmanfist
Tro Sverige klarar sig OK. Under andra världskriget så dog ca 80 miljoner runt om i världen. Men på oss inte en skråma.

Det hade väl kunnat bli så om vi fortfarande var neutrala.

Som tur var hann vi ju hoppa på NATOtåget i sista stund innan det drar igång så nu är Ryssland och Kina våra fiender också.
Citera
2026-01-08, 06:59
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Det hade väl kunnat bli så om vi fortfarande var neutrala.

Som tur var hann vi ju hoppa på NATOtåget i sista stund innan det drar igång så nu är Ryssland och Kina våra fiender också.

Ryssland var vår fiende redan innan vi gick med i NATO. Det är därför vi gick med. È capito?
Citera
2026-01-08, 08:08
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Förtroendet för Ryssland och USA är så lågt nu, så det smartaste Kina kan göra är att sitta still i båten. Låta bli Taiwan och bli det nya världssamvetet nu när USA klivit av den rollen.
Citera
2026-01-08, 08:14
Medlem
Internet har ju blivit sämre, cyber attacker händer för ofta numera. Sedan har vi en del gubbar i sandlådan som vill ha mer mark på jorden.

Det första som kommer tunnas ut är internationell rätt, juridik och regler om grönland tas över utan kontrakt. Sedan kommer vi gå tillbaka till ett laglöst samhälle där stater måste kriga för sin rätt. Då kanske kärnvapen används igen.

Det ligger nog närmare till hands än vad vi tror. Skulle gissa på inom 5 år. Sedan är världskrig inte som på film. Vissa känner inte av det lika mycket som andra.
Citera
2026-01-08, 08:14
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Sedan andra världskriget har det ständigt uppstått oroligheter som har gjort folk oroliga för ett nytt världskrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in