2026-01-07, 15:30
Medlem
Tjena pojkar, hur går det för er därute i snöovädret - får ni något gjort?!? Tänkte att det saknas lite trådar enbart för oss riktiga karlar som skippar allt som heter snöslungor till ATV:s med påkopplad plogar, ja något för oss extremister som gillar bli svettiga och få en härlig lågintensiv pump när vi arbetar oss tungt igenom meter för meter.

Själv bor jag relativt söder så det är sällan vi får såna mängder att det blir tufft, men äntligen har vi fått ca 30-40cm och det är så jävla härligt att handskotta fram gårdsplanen och vägen, totalt ca 600kvm och det tar sin tid!! Men fan så skönt när pumpen får slita.

Låt oss broderligt dela med oss av våra skottrapporter och peppa varandra i våra svåraste stunder. Har du -25? Ska du skotta fram 400 meter väg med skyffel? I snöovädret eller i beckmörkret så finns vi här för varandra, och vi går aldrig sysslolösa!
Citera
2026-01-08, 11:21
Medlem
Jag ska snart ut och flytta på snön. Men jag kör med snöslungan och den uppskattar jag mycket!

Den är guld värd när det kommer tung snö! Hade haft svårt att klara mig utan den.

Men bra att du gillar att skotta snö en hel dag!
Citera
2026-01-08, 12:02
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Tänk på att precis bakom den äldre mannen med skyffel står en man med lie.

Skotta långsamt.

On topic: Klibbsnö är det värsta. Hälften kvar på skyffeln.
Citera
2026-01-08, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Tänk på att precis bakom den äldre mannen med skyffel står en man med lie.

Skotta långsamt.

On topic: Klibbsnö är det värsta. Hälften kvar på skyffeln.

Bra uppmaning/varning. Har som 72-åring nu handskottat i 4 dagar. Still alive. Men man får ta vilopauser lite då och då.
Citera
2026-01-08, 18:16
Avslutad
Vi ÄR lite bättre
Citera
2026-01-08, 18:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Bra uppmaning/varning. Har som 72-åring nu handskottat i 4 dagar. Still alive. Men man får ta vilopauser lite då och då.
Svårt att inte skotta med en outtömlig frenesi för mig
Citera
2026-01-08, 18:17
Medlem
GiveMeHeads avatar
Fattighjon. Köp snöslunga
Citera
2026-01-08, 18:23
Medlem
Hehe
Lycka till !
Men det är kul.

Jag brukar vänta för länge , då har redan någon skottat min väg ut
Citera
2026-01-08, 21:03
Medlem

Finns ingen skönare känsla än när handskarna och mössan åker av, och jackan måste öppnas upp för att man är helt svettig och sen inser man att det återstår 70% skottning kvar. Åtminstone jag får en sån jävla pump att jag måste nästan knulla av mig efteråt.

Citat:
Ursprungligen postat av OndskanIOssAlla
Vi ÄR lite bättre
Citera
2026-01-08, 21:07
Medlem
Syltryggar får runka vidare i Stiga-trådarna, denna är enbart för oss livsnjutare!

Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Fattighjon. Köp snöslunga
Citera
2026-01-08, 21:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman

Finns ingen skönare känsla än när handskarna och mössan åker av, och jackan måste öppnas upp för att man är helt svettig och sen inser man att det återstår 70% skottning kvar. Åtminstone jag får en sån jävla pump att jag måste nästan knulla av mig efteråt.
vilket jävla dagsverke
Citera
2026-01-08, 21:18
Medlem
Vi som har våra kvm, föredrar ni skyffel eller snösläde? Jag kan inte riktigt bestämma mig vad som blir effektivast. Med vanlig skyffel så jobbar jag mig stabilt framåt och det går lite långsammare och ryggen får jobba mer. Men på något sätt blir jag betydligt tröttare med snösläden, dels blir jag girig och vill nästan gå nå ner till barmark, dessutom lastar jag på så himla mycket snö på den så jag får verkligen jobba med hela kroppen för att förflytta snön.

Men större ytor får bli släden och alla små gångar tar jag skyffeln, det känns som en rättvis kompromiss.

Vad har ni märken på era grejer? Jag har märkt att mina verktyg som har plast känns lite dinky-toy så jag har helt gått över till aluminium och galvaniserad metall på utrustningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in