Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-07, 14:01
Medlem
Riksreptilens avatar
Trots allt rapporterande om mycket snö i Göteborg idag på bl a TV 4 är det runt Trollhättan till kvällen det blir risk för rejäl påverkan enligt SMHI som nu uppgraderat till orange varning även där.

https://www.sverigesradio.se/artikel/mer-sno-goretti-nar-sverige-under-kvallen

" Snöovädret som nått Västkusten är en förlöpare till stormen Goretti, som slagit till mot Storbritannien. Goretti väntas nå Sverige under kvällen, säger Kjell Lund, meteorolog på SMHI."

SMHI utfärdat gul varning nordvästra Götaland och sydvästra Svealand och sydöstra Norrland och stora delar av Dalarna och en orange varning mellan Hudiksvall och Sundsvall. "

https://www.smhi.se/vader/prognoser-och-varningar/varningar-och-meddelanden/varningar

Bohuslän:
" Från sena onsdagskvällen intensifieras snöfallet och tidvis kraftiga snöbyar kan ge stora mängder på kort tid. Totalt kan det fram till torsdag morgon falla 15-20, lokalt upp mot 30 cm. Från torsdag morgon börjar snöbyarna att mattas av."

Tillägg: Angående namnet verkar det vara franska metrologer som hittat på det.

4 min med brittisk metrolog i rosa från tidigare idag då Goretti inte är helt färdig där idag.
https://youtu.be/DhFKR1dGf-U?si=W7nMBT3ZNv6eImmm
(Youtube kommentarerna liknar de här på FB angående för mycket varningar för normalt vinterväder).
Senast redigerad av Riksreptilen 2026-01-07 kl. 14:17. Anledning: Blame the french
Citera
2026-01-07, 14:08
Medlem
Västkusten måste vara den sämsta platsen i landet att bo i. Extrema vinterstormar på vintern och när man på östkusten gottar sig i solskenet om somrarna så har dom regn och rusk.
Citera
2026-01-07, 14:25
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BabbeNigger
Västkusten måste vara den sämsta platsen i landet att bo i. Extrema vinterstormar på vintern och när man på östkusten gottar sig i solskenet om somrarna så har dom regn och rusk.
Har vi? Jag måste ha missat detta fenomen i 50 år
Fast vi har ofta slaskiga, blåsiga vintrar.
Citera
2026-01-07, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BabbeNigger
Nja, alldeles ute vid kustbandet är det allra oftast fint väder, både sommar som vinter, regnar väldigt sällan.
Kan bli lite blåsigt men inte så ofta eller hårt in över land, men ibland så...
Snöar väldigt sällan så långt utåt kusten heller, ofta isfritt långt in på vintrarna eller ibland helt isfria vintrar, ja på havet alltså, inte vägarna.
Ett par mil inåt land får däremot det lite ostadigt då och då.
Sedan har vi Vänersnö också.
Vänersnö blir som en kraftig snökanon runt vänern vid speciell väderlek, särskilt åt Väst och söder om denna.
Då kan det snöa decimetervis, stoora, tunga snöflingor.
Hört ni har det värre i fjollträsk på ostkusten...
Senast redigerad av Cuttherope 2026-01-07 kl. 14:45.
Citera
2026-01-07, 15:31
Medlem
Riksreptilens avatar
Snölov på alla kommunala gymnasieskolor imorgon i Göteborg enligt TV4:

" Med anledning av det besvärliga väderläget i Västsverige kommer Göteborgs kommunala gymnasieskolor inte att bedriva någon undervisning på plats under torsdagen. Det rapporterar TV4 Nyheterna."

Tillägg: 1200 pålästa studenter fick inte skriva tenta idag.

" Charlmers tekniska högskola har beslutat att ställa in de tentor som planerades under onsdagen, då snöovädret ställer till det, rapporterar Göteborgs-Posten. Totalt påverkas 1 200 studenter av beslutet."
Senast redigerad av Riksreptilen 2026-01-07 kl. 16:00. Anledning: Chalmers
Citera
2026-01-07, 16:18
Moderator
Mr.Woodss avatar
Herregud, att SMHI håller på och drama-queenar så här, det är fanimej helt otroligt.
I morse när jag väl letat reda på min bil och fått fram den ur snön så körde jag till jobbet på helt oplogade vägar, och då har jag inte ens en SUV, utan en bakhjulsdriven bil med ganska låg markfrigång, så värre än så var det inte.
Trots det så var så gott som ALL kollektivtrafik i göteborgsområdet inställd, och nu har skolorna meddelat att det inte blir undervisning imorgon.

När jag nu kommit hem från jobbet noterade jag att det fortfarande inte är plogat någonstans, bortsett från de största vägarna.
Hur är det möjligt att lite snö kan fullständigt lamslå samhället i ett land på våra breddgrader?

Just det ja, var inne i butiken och handlade lite på vägen hem, en hel del av färskvarorna var så gott som slut, så tydligen går det inte att leverera livsmedel till butikerna heller.
Citera
2026-01-07, 17:05
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Har vi? Jag måste ha missat detta fenomen i 50 år
Fast vi har ofta slaskiga, blåsiga vintrar.
Det är tyvärr ytterligare ett symtom på det moderna och högeffektiva Sverige där varje kommun får klura ut sin egen plan.

Sedan är Vägverket upptaget med alla möjliga symtom på den massiva underhållsskulden inom järnvägen främst.

Ev borde all spårbunden trafik ha enstaka tåg/vagnar med en äldre lösning i form av en sorts snöslunga?
https://youtu.be/hbLyXtzLX3I?si=yqRGjJQIfVz8WzRg
Med hjälp av två ånglok går det rätt bra genom måttligt högt snötäcke.
(vid 14.55 min är det lätt att se konstruktionen)
Citera
2026-01-07, 18:08
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Det är tyvärr ytterligare ett symtom på det moderna och högeffektiva Sverige där varje kommun får klura ut sin egen plan.

Sedan är Vägverket upptaget med alla möjliga symtom på den massiva underhållsskulden inom järnvägen främst.

Ev borde all spårbunden trafik ha enstaka tåg/vagnar med en äldre lösning i form av en sorts snöslunga?
https://youtu.be/hbLyXtzLX3I?si=yqRGjJQIfVz8WzRg
Med hjälp av två ånglok går det rätt bra genom måttligt högt snötäcke.
(vid 14.55 min är det lätt att se konstruktionen)
Ursäkta, men vad har din kommentar överhuvud taget med mitt inlägg att göra?
Citera
2026-01-08, 09:35
Medlem
Riksreptilens avatar
Stämmer nog tyvärr.
Jag insåg att inlägget var otympligt långt och tog bort flera meningar här och där.

Kommunernas kännedom hur att hantera slaskiga, och blåsiga vintrar vid Södra Sveriges olika kuster är ett bra argument att mycket skall skötas på lokal nivå.
Ovaligare väder som inträffar vart 5 till 20 år däremot är risken de besparat bort utrustning/underhåll eller glömt överföra kunskapen hur att t ex hantera spårborstare till nästa generation spårvagnsförare.

I Göteborg spårade vanlig vagn ur på järntorget i morse. Den lär vara åtgärdad men att hålla igång dess är så illa tvunget då Västrafik ställt in alla bussar.

https://www.sverigesradio.se/artikel/all-busstrafik-stalls-in-i-goteborg-och-vissa-kranskommuner

" Det är också stora störningar i kollektivtrafiken i Storgöteborg och hela regionen, enligt Lars Jönsson, presskommunikatör på Västtrafik, är det stora problem längs med Bohusbanan hela vägen upp till Strömstad."
Citera
Igår, 03:37
Medlem
Riksreptilens avatar
Detta snöoväder verkar bli minnesvärt för både eleverna som fick "snölov" och snöröjarna i Göteborg som i kväll fick börja tippa ut snömassorna i Göta älv.

" Under torsdagen har det fallit mycket snö i Göteborg, så mycket att snöröjarna fick problem med var de skulle ploga bort snön.

Simon Engström, ansvarig för vinterberedskapen i centrala Göteborg, säger till GP att de har börjat tippa ner snön i Göta älv, vid Gullbergskajen.

”Som jag fattar det kör hela stan dit snön just nu, jag tror alla snötippar på land är fulla”, säger han. "
Citera
Igår, 04:08
Medlem
Mullrets avatar
Rapporter kring Goretti i Cornwall, uk visar på 45m/sekund i vind.

BBC har regelbundna inslag. 160km/h i vind. Det är blåsigt.

Det blåser så hönsen värper äggen två ggr…

https://www.bbc.com/news/live/cgez72ln8wwt
Senast redigerad av Mullret Igår kl. 04:13.
Citera
Igår, 15:01
Medlem
Riksreptilens avatar
I västra och norra Frankrike har de märkt av ovädret med omfattande skador på elnätet främst med nära 10vgåbgercfler drabbade hushåll i Storbrittanien.
Oklart hur det är med fjäderfän och de hemlösa.

https://www.france24.com/en/france/20260109-storm-goretti-lashes-france-fierce-winds-cuts-power-to-380000-households

" In France, Storm Goretti cut power to some 380,000 homes, most of them in the northern Normandy region, the Enedis power provider said, while Britain's National Grid said 42,000 homes lost electricity in southwest England and thousands more elsewhere.

Overnight, gusts of up to 216 kilometres per hour (134 miles per hour) were registered in France's northwestern Manche region, authorities said. "
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in