2026-01-07, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Vad innebär högra fästet och vad är det som gör att du ändå måste köra så nära bilarna att du gör bucklor eller repar dom? Är inte lösningen bara att köra längre ifrån så att du inte skadar andra bilar?
Tror han menar i midjan på maskinen, där maskinen viker sig i mitten när man styr.
Det blir glappt i styrningen och vingligt då.
Citera
2026-01-07, 13:38
Medlem
CombatPigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Alla plogar för dåligt och på fel ställen.
Vi plogar där vi är tillsagda att ploga, tror du seriöst att vi sätter oss i plogen och puttrar omkring lite som vi känner för?

Bönderna som brukar ta de större vägarna blir inhyrda av de större fastighetsbolagen och kommunen. Bara för att de inte plogar framför din parkeringsficka betyder inte att de plogar på fel ställen. De har ju golfbanor som har högre prioritet.

Sen kommer vi som kör lokalt i det bostadsområde vi är placerade. Oftast är det vi med mindre traktorplogar ni ser på gårdar och mindre parkeringar. Vi brukar dessutom ha för vana att fullständigt strunta i att ploga/skotta framför en surgubbes garagedörr eller runt parkeringsfickan. För såna som dig brukar vi istället bjuda på en halvmeters snövall framför och bakom bilen, likaså vad det gäller garaget.

Vägar och gångbanor kommer först, sedan kommer gårdarna. När det har kommit cirka 5 cm snö brukar vi bli utkallade, tillsammans med handskottare. Oftast är det privatpersonerna själva som får sköta röjning framför bil och garage, om vi gör det så gör vi det för att vara schyssta. Inte för att det ingår i våra arbetsuppgifter. I år har det inte funnits tid till det, på grund av de stora mängder snö som har kommit. Att glida förbi i plogen och se en surgubbe som dig kämpa med att få ut bilen är något som gör att mitt jobb känns lite mer meningsfullt och jag jobbar gärna extra för att få uppleva det både morgon och sen kväll. Såna som dig gör att man sällan vill vara schysst, så alla andra boende blir lidande för hur du beter dig.

Oftast förstår inte folk hur slitit det är för de som skottar och plogar när en sån här vinter slår till. De tror att vi bara behöver sätta oss i plogen och rensa upp. Men när det blir för mycket snö blir det tillslut ont om plats och den behöver forslas bort för att kunna ge plats åt ny snö som ska plogas. Att kalla in bönderna gör man heller inte för några småpengar, de tar ordentligt betalt.
Senast redigerad av CombatPig 2026-01-07 kl. 13:44.
Citera
2026-01-07, 14:12
Medlem
Jag vill tacka er alla som plogar. När jag bodde på landet blev jag oerhört lättad när jag såg plogbilen.
Citera
2026-01-07, 14:18
Medlem
solstrålars avatar
Kan ni sluta köra som idioter? Såg en idag som körde med mobil i ena och vantar i andra, dundrar på i 50 knyck på cykelväg nära att köra på barn.

Är ni helt från vettet?
Citera
2026-01-07, 14:22
Medlem
BEATNGU-NR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Kan ni sluta köra som idioter? Såg en idag som körde med mobil i ena och vantar i andra, dundrar på i 50 knyck på cykelväg nära att köra på barn.

Är ni helt från vettet?

Anmäl till polisen nästa gång du ser det. Såna ska inte ploga. Dom ska få en skyffel istället.
Citera
2026-01-07, 14:57
Medlem
Såg min granne skotta snö, han hade cykelhjälm på sig.
Bara han eller finns det fler ute i landet som gör så?
Rasrisk från villorna?
Citera
2026-01-07, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepDog-X
Kör en volvo som tyvärr har glapp i högra fästet vilket skrapar i bilarna på den sidan. 8 bilar hittills som fått bucklor.

Men jösses! Det måste ju fixas innan du kör!
Citera
2026-01-07, 15:29
Medlem
Praisethesuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BEATNGU-NR1
En tråd för oss som plogar med maskin på ett eller annat sätt. Hur går det för er? Får ni ris eller ros?
Jag kör hjullastare och plogar/sandar åt kommunen och några fastighetsbolag. Rundan tar ca 11 timmar.
Detta är i Boråsområdet, och det har kommit rätt mycket snö här. Men jag vet att vi har kommit lindrigt undan jämfört med andra delar av Sverige. Tycker själv att det för det mesta är uppskattat när man kommer. Förutom i "utsatta" områden. Där parkerar man gärna på gångvägar och går bakom maskinen med barnvagn när man backar. Är förskonad från olyckor än så länge. Hur ser det ut för er andra där ute i landet?

Fan vilket bra jobb ni alla gör! Tack för att ni styr upp så vi alla kan ta oss runt
Citera
2026-01-07, 15:45
Medlem
Facades avatar
Ni gör ett bra jobb, jag blir så vild och galen på idioter som sitter och grinar på Facebook i diverse grupper över plogning som ”inte kommit än” eller ”inkompetent plogare som lägger snö vall”. De kan fan inte ens skotta snö själva för de är så inkompetenta så jag förstår inte varför de klagar på andra.
Citera
2026-01-07, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CombatPig
Vi plogar där vi är tillsagda att ploga, tror du seriöst att vi sätter oss i plogen och puttrar omkring lite som vi känner för?

Bönderna som brukar ta de större vägarna blir inhyrda av de större fastighetsbolagen och kommunen. Bara för att de inte plogar framför din parkeringsficka betyder inte att de plogar på fel ställen. De har ju golfbanor som har högre prioritet.

Sen kommer vi som kör lokalt i det bostadsområde vi är placerade. Oftast är det vi med mindre traktorplogar ni ser på gårdar och mindre parkeringar. Vi brukar dessutom ha för vana att fullständigt strunta i att ploga/skotta framför en surgubbes garagedörr eller runt parkeringsfickan. För såna som dig brukar vi istället bjuda på en halvmeters snövall framför och bakom bilen, likaså vad det gäller garaget.

Vägar och gångbanor kommer först, sedan kommer gårdarna. När det har kommit cirka 5 cm snö brukar vi bli utkallade, tillsammans med handskottare. Oftast är det privatpersonerna själva som får sköta röjning framför bil och garage, om vi gör det så gör vi det för att vara schyssta. Inte för att det ingår i våra arbetsuppgifter. I år har det inte funnits tid till det, på grund av de stora mängder snö som har kommit. Att glida förbi i plogen och se en surgubbe som dig kämpa med att få ut bilen är något som gör att mitt jobb känns lite mer meningsfullt och jag jobbar gärna extra för att få uppleva det både morgon och sen kväll. Såna som dig gör att man sällan vill vara schysst, så alla andra boende blir lidande för hur du beter dig.

Oftast förstår inte folk hur slitit det är för de som skottar och plogar när en sån här vinter slår till. De tror att vi bara behöver sätta oss i plogen och rensa upp. Men när det blir för mycket snö blir det tillslut ont om plats och den behöver forslas bort för att kunna ge plats åt ny snö som ska plogas. Att kalla in bönderna gör man heller inte för några småpengar, de tar ordentligt betalt.

Snart har vi autonoma skottare, då slipper vi såna med dålig attityd som dig. Billigare blir det också!
Citera
2026-01-07, 16:23
Medlem
Fråga till dig/er:

Bor vid en avstickare till en prioriterad väg som alltid skottas och sandas så fort minsta minusgrad kommer nära vår kust. Dock missas just min avstickare som har tre fastigheter till sig. Den är både kommunal och ska enligt kommunen röjas inom 24 timmar.
Min fråga är om det generellt missas/struntas/skits i att ta avstickare som min om man redan varit och plöjt längst den prioriterade sträckan tidigare.
Jag och ena grannen brukar lösa så att vi hjälpligt kommer ut, men det är inte utan att man är misstänksam över varför vår gata inte blir röjd.
Citera
2026-01-07, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praisethesun
Fan vilket bra jobb ni alla gör! Tack för att ni styr upp så vi alla kan ta oss runt

Olika bra i olika delar av landet. Ta Östersund som exempel, som ligger i Jämtland, där är de vana med mycket snö hela vintern och i princip alla vintrar.

När jag senare i livet flyttade ner till en stad i södra Sverige där det nästan aldrig snöar på vintrarna, i alla fall inte så att det fastnar mer än några timmar och det sedan faktiskt kom rejält med snö något år så insåg jag att det då blir kaos. Den här staden hade år 2012 tror jag det var, en snöröjningsbudget för kommunen på 3 miljoner kronor. Jämförde med Östersund som då samma år hade en budget på 45 miljoner kronor för samma sak.

Vilket betyder att när det väl kommer rejält med snö i staden som knappt får snö, så försvinner den budgeten på en vecka och sen finns inga pengar kvar för resten av vintern om det skulle fortsätta komma snö.

Det betyder så klart inte att de inte snöröjer ändå, men det finns inte personal och maskiner så det räcker till.

Nu är det en sån vinter igen där det kommer snö över hela landet, även södra sverige och något man noterar om man jämför med en "snöstad" som Östersund är att i Östersund så är det plogat kl 07:00 varje dag om det så behövs. Även på helger, även på röda dagar, men kanske lite senare än 07:00.

I Södra Sverige så plogas inte på helgen eller röda dagar förrutom de absolut största och viktigaste gatorna och även där får man räkna med att det är oplogat i många timmar eller större delen av dagen.

För mindre vägar, villområden, bostadsområden i allmänhet så får man vänta tills det är en vanlig vardag och då kommer de kanske och snöröjer. Tills dess får man klara sig ändå, men man ser hur bilar kör fast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in