Citat:
Ursprungligen postat av
Praisethesun
Fan vilket bra jobb ni alla gör! Tack för att ni styr upp så vi alla kan ta oss runt
Olika bra i olika delar av landet. Ta Östersund som exempel, som ligger i Jämtland, där är de vana med mycket snö hela vintern och i princip alla vintrar.
När jag senare i livet flyttade ner till en stad i södra Sverige där det nästan aldrig snöar på vintrarna, i alla fall inte så att det fastnar mer än några timmar och det sedan faktiskt kom rejält med snö något år så insåg jag att det då blir kaos. Den här staden hade år 2012 tror jag det var, en snöröjningsbudget för kommunen på 3 miljoner kronor. Jämförde med Östersund som då samma år hade en budget på 45 miljoner kronor för samma sak.
Vilket betyder att när det väl kommer rejält med snö i staden som knappt får snö, så försvinner den budgeten på en vecka och sen finns inga pengar kvar för resten av vintern om det skulle fortsätta komma snö.
Det betyder så klart inte att de inte snöröjer ändå, men det finns inte personal och maskiner så det räcker till.
Nu är det en sån vinter igen där det kommer snö över hela landet, även södra sverige och något man noterar om man jämför med en "snöstad" som Östersund är att i Östersund så är det plogat kl 07:00 varje dag om det så behövs. Även på helger, även på röda dagar, men kanske lite senare än 07:00.
I Södra Sverige så plogas inte på helgen eller röda dagar förrutom de absolut största och viktigaste gatorna och även där får man räkna med att det är oplogat i många timmar eller större delen av dagen.
För mindre vägar, villområden, bostadsområden i allmänhet så får man vänta tills det är en vanlig vardag och då kommer de kanske och snöröjer. Tills dess får man klara sig ändå, men man ser hur bilar kör fast.