2026-01-07, 00:01
Medlem
Tydligen en delning funktion jag delar med scammers. Av en tillfällighet så gick jag in på min onedrive på min skräpmail och där låg det en massa dokument som är delad från scammers.
Det ser ut som PDF men oklart om det verkligen är det.
Men det går inte ta bort bort dom och mailen på något sätt. Nu lyckades jag flytta en av dom till dit dom vanliga dokumenten ska till men inte ens därifrån får jag bort den.

Jag fick tips via googla att gå via delad och tryck dölj men det gick inte det heller.
Jag försökte kolla om dom fanns på någon kontaktlista hos mig men inte dom listorna jag kan se.

Hur ska jag få bort skiten från min onedrive?

Det finns en papperskorg på vänstersida men jag kan inte föra över den dit eller högerklicka eller trycka på dom 3 punkterna som finns också. Helt omöjligt att radera skiten.

Kan det vara så bara för det inte är min dator så kan jag inte radera dom? Eftersom dom har skickat specifikt till min datorn?
Senast redigerad av Nyfikenpaallt 2026-01-07 kl. 00:07.
Citera
2026-01-07, 00:11
Medlem
Enterprises avatar
Låter "sus", som kidsen säger.

Men du måste kunna stänga av delning av filer med okända. Annars kan du betrakta dig själv som hackad.
Byt lösenord och sätt på 2FA.
Citera
2026-01-07, 07:12
Medlem
ChocolateMousse-2s avatar
Tips:
Använd inte "molntjänster" så slipper du en massa problem.
Citera
2026-01-07, 07:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Tydligen en delning funktion jag delar med scammers. Av en tillfällighet så gick jag in på min onedrive på min skräpmail och där låg det en massa dokument som är delad från scammers.
Det ser ut som PDF men oklart om det verkligen är det.
Men det går inte ta bort bort dom och mailen på något sätt. Nu lyckades jag flytta en av dom till dit dom vanliga dokumenten ska till men inte ens därifrån får jag bort den.

Jag fick tips via googla att gå via delad och tryck dölj men det gick inte det heller.
Jag försökte kolla om dom fanns på någon kontaktlista hos mig men inte dom listorna jag kan se.

Hur ska jag få bort skiten från min onedrive?

Det finns en papperskorg på vänstersida men jag kan inte föra över den dit eller högerklicka eller trycka på dom 3 punkterna som finns också. Helt omöjligt att radera skiten.

Kan det vara så bara för det inte är min dator så kan jag inte radera dom? Eftersom dom har skickat specifikt till min datorn?

Det går alldeles utmärkt att stänga av delning på Onedrive:

Citat:
Stäng av delning för en specifik fil/mapp (webbversion)

Gå till OneDrive.com och logga in.

Välj filen eller mappen du vill sluta dela.

Klicka på Information-ikonen (ett "i" i en cirkel) i övre högra hörnet (eller högerklicka på objektet).

Klicka på Hantera åtkomst under "Har åtkomst".

Klicka på X bredvid länkar för att ta bort dem, eller klicka på ellipsen (...) bredvid en användare för att ta bort dem helt.

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
...

Men du måste kunna stänga av delning av filer med okända. Annars kan du betrakta dig själv som hackad.

Ja...också detta.
Citera
2026-01-07, 07:38
Medlem
bogerts avatar
Känner igen det där! Exaxkt! Massor med porr på min dator! Helt klart hackad och det går inte att få bort!! Hjälp va säjjer ja till mina fruarn!!!??
Citera
2026-01-07, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogert
Känner igen det där! Exaxkt! Massor med porr på min dator! Helt klart hackad och det går inte att få bort!! Hjälp va säjjer ja till mina fruar!!!??
Om du har flera fruar så lär det bli liv i luckan.
Citera
2026-01-07, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChocolateMousse-2
Tips:
Använd inte "molntjänster" så slipper du en massa problem.

Tycker det är väldigt smidigt hitils men det kanske inte är så tryggt trots allt. Vilka mer problem kan dyka upp?
Citera
2026-01-07, 10:43
Medlem
Citat:
Låter "sus", som kidsen säger.

Tror du jag har hackad? Har inte märkt något men det är min skräpmail. Allt verkar har kommit i december.
Citera
2026-01-07, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogert
Känner igen det där! Exaxkt! Massor med porr på min dator! Helt klart hackad och det går inte att få bort!! Hjälp va säjjer ja till mina fruarn!!!??

Nu är det inte riktigt så. Jag skäms inte över att ha porr nedladdad men jag tycker det är obehagligt när jag inte har koll.

Det är en mail där jag aldrig har använt onedrive och mailet i övrigt använder jag till oseriösa företag. Nu har jag i ett par dagar hållit på att rensa upp i den.
Citera
2026-01-07, 10:47
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Tror du jag har hackad? Har inte märkt något men det är min skräpmail. Allt verkar har kommit i december.
Bäst att byta lösenord och sätta på 2FA oavsett.
Citera
2026-01-07, 10:49
Medlem
Citat:
Bäst att byta lösenord och sätta på 2FA oavsett.

Jag har 2FA men hur funkar den delade funktionen egentligen? Kan vem som helst lägga till dokument där?
Citera
2026-01-07, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mystiskstiligman
Det går alldeles utmärkt att stänga av delning på Onedrive:

Ja...också detta.

Ska testa sen när jag kommer hem, tack för ditt tips.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in