2026-01-07, 07:29
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Ja det tycker jag, så länge man kan se trafiken genom "gluggen" är det helt OK.
Över 40år av egen erfarenhet av detta bevisar mitt påstående, ingen olycka har hänt.
Nej men det är för att du haft tur och övriga trafikanter har sett dig och kunna undvika olyckorna.
Du är efterbliven och borde inte ha körkort.
Citera
2026-01-07, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hur vet du att du kan se all trafik och det inte kan dölja sig objekt som kan utgöra faror om de skyms bakom snö/is eller en vanlig takstolpe?

Menar du att du och dina 40 år är en bra nog referens för miljarder andra förare världen runt under samma tid, alltså att din ankdam är representativ för resten av världen?

Tänker du samma med om t ex säkerhetsbälten? Att dessa är helt onödiga och borde slopas i alla bilar för att svara pengar etc, för du har inte krockat på dina 40 år?
Det skyms ju inte när man flyttar huvudet så man ser i de dolda vinklarna, sunt bondförnuft mao.
Nu var Topic oskrapade rutor, håll dig till det.
Citera
2026-01-07, 07:34
Medlem
zombie-nations avatar
Klart man ska skrapa o ta bort överdriven snö på taket. Men samtidigt, är det snökaos så är det ju inte så att alla åker omkring i 90 och tittar ut i en liten glugg. De kryper runt i 20-30 ju. Klart trist om man kör över någon, men oftast när man kör sakta hinner folk flytta på sig och krockar man med en annan bil så dör ju ingen.
Citera
2026-01-07, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Nej men det är för att du haft tur och övriga trafikanter har sett dig och kunna undvika olyckorna.
Du är efterbliven och borde inte ha körkort.
Det är bara ett påstående du kommer med, vad har du för grund till det?
40år med ren tur låter osannolikt mycket.
Det beror på att man ser tillräckligt bra i en uppskrapad glugg.
Sikten blir ju snabbt bättre när värmen i bilen kommer så isen smälter också.
Allt annat är fjolleri.
Citera
2026-01-07, 07:40
Medlem
Citat:
Allt annat är fjolleri.
Jag får bromsa för idioter som dig varje år, sen ser man något mongo som typ ligger på instrumentbrädan och viftar med huvudet och försöker se något genom sin glugg. Lämna in körkortet innan turen tar slut.
Citera
2026-01-07, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Jag får bromsa för idioter som dig varje år, sen ser man något mongo som typ ligger på instrumentbrädan och viftar med huvudet och försöker se något genom sin glugg. Lämna in körkortet innan turen tar slut.
Har du blivit påkörd av någon pga deras oskrapade rutor då?
Citera
2026-01-07, 07:48
Medlem
Citat:
Oj du förstår alltså inte ens faran med att inte se ordentligt åt sidorna.. som sagt, lämna in körkortet.
Som jag skrev, jag får bromsa för att inte köra in i dem när de kör ut i en korsning, från en utfart eller in i en cirkulationsplats utan att se att jag kommer från sidan.
När du sitter där i bilen och hör någon som tutar och du inte fattar varför, då är det på dig de tutar.
Citera
2026-01-07, 08:43
Medlem
Citat:
Det skyms ju inte när man flyttar huvudet så man ser i de dolda vinklarna, sunt bondförnuft mao.
Nu var Topic oskrapade rutor, håll dig till det.

Och hur kan du vara lika säker på att man inte kan råka missa något om man själv av lathet väljer att göra möjligheterna att se ännu sämre genom att låta snö/is vara kvar på rutorna…?

Menar du att bara för att du inte råkat ut för något och det orsakat olycka i det avseendet på 40 år, så är du immun för att det kan ske? Ska då din åsikt och riskanalys gälla för alla andra…? Ska de också skita i att skapa rutorna ordentligt som lagen säger man skall göra?

Kanske du menar att lagen ska skrotas om så det blir tillåtet för var och en att göra som de vill med snöskrapandet på rutorna om de klarat sig utan att råka ut för problem eller olyckor på 40 år? Då måste du väl omså tycka det är helt ok om alla själva får välja hur de kör i trafiken, hastighet och annat, om de har 40 år utan olyckor? Alltså att de själva kan välja att köra 100 på 50sträckor om de vill det, utan straff.
Det kan ju inte påverka trafiksäkerheten, för de har ju inte krockat på 40 år…?

Är det så du tänker om trafiksäkerhet, att trafiklagar och regler kan man skita i bara man har kört lång tid utan olyckor…?

Säg inte att du är så infernaliskt dum!?
Citera
2026-01-07, 09:03
Medlem
Citat:
Allt annat är fjolleri.

Citat:

Igen, varför ska 40 år utan olycka p g a bristfälligt skrapade rutor och därmed försämrad siktfält i ditt fall, bestämma vad som är säkert eller inte i trafiken?

Menar du att det inte händer att folk råkar ut för olyckor p g a dåligt rengjorda rutor i sina fordon?

Varför tror du att man har utformat och stiftat lagar om att rutorna skall skarpas fria från snö/is? Bara för att man hade lite tråkigt på berörda myndigheter etc, för att slå ihjäl tiden på nåt som är helt onödigt? Eller för att man faktiskt har kunskap om trafiksäkerhet och vad som påverkar det, samt insamlade data/statistik etc som grund?
Citera
2026-01-07, 09:15
Medlem
Citat:
De borde tillåta tomgånskörning/varmkörning längre än 1 min i storstäderna, då hade problemet löst sig automatiskt.
Bara varmkört på tomgång till rutorna är isfria..
Den lagen skiter jag i, låter bilen stå på i 30 min innan jag åker iväg.
Varmt och skönt, och jag vill inte riskera att repa rutan med någon skrapa.
Om man går ut nu märks inte så jävla mycket "global uppvärmning" hahaha...
Citera
2026-01-07, 09:41
Medlem
Citat:
Och hur kan du vara lika säker på att man inte kan råka missa något om man själv av lathet väljer att göra möjligheterna att se ännu sämre genom att låta snö/is vara kvar på rutorna…?

Menar du att bara för att du inte råkat ut för något och det orsakat olycka i det avseendet på 40 år, så är du immun för att det kan ske? Ska då din åsikt och riskanalys gälla för alla andra…? Ska de också skita i att skapa rutorna ordentligt som lagen säger man skall göra?

Kanske du menar att lagen ska skrotas om så det blir tillåtet för var och en att göra som de vill med snöskrapandet på rutorna om de klarat sig utan att råka ut för problem eller olyckor på 40 år? Då måste du väl omså tycka det är helt ok om alla själva får välja hur de kör i trafiken, hastighet och annat, om de har 40 år utan olyckor? Alltså att de själva kan välja att köra 100 på 50sträckor om de vill det, utan straff.
Det kan ju inte påverka trafiksäkerheten, för de har ju inte krockat på 40 år…?
Är det så du tänker om trafiksäkerhet, att trafiklagar och regler kan man skita i bara man har kört lång tid utan olyckor…?

Säg inte att du är så infernaliskt dum!?
Jsg menar exakt det jag skrev, inget annat.
Det du själv läser in i mina inlägg får stå för dej naturligtvis.

Det är inte av lathet jag inte skrapar hela rutan, jag har ju förklarat för dig varför det inte behövs.

Att det fungerat för mig i 40år är väl ett bevis sågott som något.
Hur många olyckor har du själv varit inblandad i som berott på dåligt skrapade rutor?

Är det så jag tänker...jaa, vad tror du?
Visa var jag säger att jag vill andra ska göra som mig. Andra gör naturligtvis så som de tycker är bäst.

Som sagt, håll dig till Topic!
Släng inte ur dig massa förolämpningar om att alla andra är dumma.
Det kan du vara själv, det är tydligt det, särskilt när man läser dina inlägg här på FB.
Citera
2026-01-07, 09:47
Medlem
Citat:
Igen, varför ska 40 år utan olycka p g a bristfälligt skrapade rutor och därmed försämrad siktfält i ditt fall, bestämma vad som är säkert eller inte i trafiken?

Menar du att det inte händer att folk råkar ut för olyckor p g a dåligt rengjorda rutor i sina fordon?

Varför tror du att man har utformat och stiftat lagar om att rutorna skall skarpas fria från snö/is? Bara för att man hade lite tråkigt på berörda myndigheter etc, för att slå ihjäl tiden på nåt som är helt onödigt? Eller för att man faktiskt har kunskap om trafiksäkerhet och vad som påverkar det, samt insamlade data/statistik etc som grund?
Som redan sagts, hur många olyckor pga dåligt skrapade rutor har du varit med om, ärligt?

Men, jo visst händer olyckor pga det, och av andra många andra orsaker också. Har inte påstått annat heller, det är ditt eget påstående.

Vargör lagar stiftas, det får du fråga dom som stiftade lagen, naturligtvis.

Slutsatsen...när Gud bestämmer, är hans vilja att en olycka sker kommer det att göra det, vare sig du skrapat dina rutor eller inte.
Senast redigerad av Cuttherope 2026-01-07 kl. 10:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in