2026-01-06, 22:22
Medlem
Ähh....Spelar väl ingen stor roll om rutorna inte är 100% renskrapade. Om det är lite is eller snö i kanterna kvar.

Om sikten, den renskrapade ytan är 60-70% av rutans storlek det räcker gott.

Så har jag gjort i 40 år, har funkat bra, bor i stadsmiljö, så har mött många bilar utan att det hänt något.

Men självklart MÅSTE man kunna se trafiken genom rutan, främst fram och sidorutorna då.

Ibland är det tyvärr omöjligt att få bort isen helt, vet inte vadför skrapredskap som skulle behövts ibland när isen ligger centimetertjock i ytterkant på rutorna, en barkspade isåfall.

De borde tillåta tomgånskörning/varmkörning längre än 1 min i storstäderna, då hade problemet löst sig automatiskt.
Bara varmkört på tomgång till rutorna är isfria..
Citera
2026-01-06, 22:23
Medlem
Vore intressant att ta del av handlingar i ärendet - foton etc. Det framgår ju i media både brottsdatum - ort och gata. Trettondagsafton - Uppsala - Dag Hammarskölds väg.
Vet inte om det hunnit till åklagaren än. Det kanske slutar med ett strafföreläggande. Ska bli intressant att följa det här till slutet. Vem vet det kanske slutar i tingsrätten.
Citera
2026-01-06, 22:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Beror helt på hur det såg ut på rutorna och vad det var för trafiksituation

Exakt. Skulle man få en bild på hur det såg ut så skulle det nog inte vara någon debatt... Förvisso kan poliser vara ute för att djävlas men man får hoppas det var verkligen illa.
Citera
2026-01-07, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Ähh....Spelar väl ingen stor roll om rutorna inte är 100% renskrapade. Om det är lite is eller snö i kanterna kvar.

Att ta körkortet för en sådan bagatell är för hårt anser jag, böter hadr räckt.
Om den renskrapade ytan är 60-70% av rutans storlek, det räcker gott.

Så har jag gjort i 40 år, har funkat bra, bor i stadsmiljö, så har mött många bilar utan att det hänt något.

Men självklart MÅSTE man kunna se trafiken genom rutan, främst fram och sidorutorna då.

Ibland är det tyvärr omöjligt att få bort isen helt, vet inte vadför skrapredskap som skulle behövts ibland när isen ligger centimetertjock, främst i ytterkant på rutorna, en barkspade isåfall.

De borde tillåta tomgånskörning/varmkörning längre än 1 min i storstäderna, då hade problemet löst sig automatiskt.
Bara varmkört på tomgång till rutorna är isfria.

Har du 30-40% oskrapat så missar du jävligt mycket snett fråmåt sidorna, fullständigt livsfarligt för fotgängare och cyklister.
Citera
2026-01-07, 03:10
Medlem
Citat:
Bara varmkört på tomgång till rutorna är isfria.

På vintern är det väl ingen som bryr sig om den regeln, eller annars heller
Citera
2026-01-07, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/skrapade-inte-rutorna-blir-av-med-k%C3%B6rkortet/ar-AA1TCGK9?ocid=msedgdhp&pc=LCTS&cvid=8acf8ec92b874e ce898a45dcf659fd6e&ei=12

Hur ser ni på det uppkomna? Är det rätt att beslagta körkortet? Personligen tycker jag att de kan dra in körkortet tre månader.

Föraren förlorade körkortet för att han körde med en ruta som det inte gick att se igenom, inte för att han varit dålig på att skrapa is. Om han hade målat framrutan kolsvart och kört iväg hade alla tyckt det var självklart att han slulle få körkortet beslagtaget. Samma sak.
Citera
2026-01-07, 06:23
Medlem
Ja 3 mån är rätt, sett flera skräckexempel här, vårdslöshet i trafik ju.
Citera
2026-01-07, 06:54
Medlem
Citat:

Om sikten, den renskrapade ytan är 60-70% av rutans storlek det räcker gott.

Ibland är det tyvärr omöjligt att få bort isen helt, vet inte vadför skrapredskap som skulle behövts ibland när isen ligger centimetertjock i ytterkant på rutorna, en barkspade isåfall.

Bara varmkört på tomgång till rutorna är isfria..

Är din riskmedvetenhet verkligen så klen att du inte begriper att riskerna för att du faktisk ska missa något viktigt när du inte kan nyttja fullt siktfält genom de rutor det är krav på?

Menar du att det inte förekommer att det sker olyckor just för att folk p g a att t ex inte ha rengjort rutorna….?

Bara för att det ännu inte skett dig, betyder inte att det därför inte kan ske.

Fan man blir ju mörkrädd över den attityden till säkerhetstänk riskmedvetenhet och konsekvenser (som borde vara helt självklar) som vissa uppvisar….
Citera
2026-01-07, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Är din riskmedvetenhet verkligen så klen att du inte begriper att riskerna för att du faktisk ska missa något viktigt när du inte kan nyttja fullt siktfält genom de rutor det är krav på?

Menar du att det inte förekommer att det sker olyckor just för att folk p g a att t ex inte ha rengjort rutorna….?

Bara för att det ännu inte skett dig, betyder inte att det därför inte kan ske.

Fan man blir ju mörkrädd över den attityden till säkerhetstänk riskmedvetenhet och konsekvenser (som borde vara helt självklar) som vissa uppvisar….
Nää, jag skrev ju att man MÅSTE självklart kunna se trafiken.
Du får räl röra på huvudet så du ser trafiken bra, det måste man ju göra annars också, med de tjocka takstolparna som skymmer.

Lika illa med dagens tjocka takstolpar, eller den svarta målade kanten på rutorna som hindrar sikten.

Om framrutan är säg, 1kvm, hälften är täckt med is, då är den livsfsrlig och sikten är för liten.
Ta en bil med mindre framruta, säg, 0.5kvm, är bilen med den mindre rutan då livsfarlig att framföra för man ser inte tillräckligt ut?
Utan risktagare skulle världen inte heller utvecklas, alla skulle sitta hemma och vara rädda, för allting.
Senast redigerad av Cuttherope 2026-01-07 kl. 07:17.
Citera
2026-01-07, 07:15
Medlem
Citat:
Nää, jag skrev ju att man MÅSTE självklart kunna se trafiken. Du går bäl röra på huvudet så du ser bra.
Lika illa med dagens tjocka takstolpar, eller den svarta målade kanten på rutot som hindrar sikten.

Om framrutan är säg, 1kvm, hälften är täckt med is, få är den livsfsrlig och sikten är gör liten.
Ta en bil med mindre framruta, säg, 0.5kvm, är bilen med den mindre rutan då livsfarlig att framföra för man ser inte tillräckligt ut?

Hur VET du att du ser trafiken, allt, om du medvetet minskar möjlig sikt ytterligare p g a din egen lathet?
Bevisligen så kan ju folk missa faror i trafiken på årstider då rutorna är rena från snö/is. Menar du att det inte kan öka riskerna med snö och is på delar av rutorna…?

Så du tycker det är helt ok och utan risker att låta möjligt siktfält minska ytterligare…?
Tror du på allvar att myndigheterna skapat dessa lagar och regler bara på skoj, och att de inte funnit fog för behov för dem…?

Är det bara vindrutan man ska kunna se igenom på fordon…?

När det gäller acceptabelt siktfält genom ett fordons rutor, så är det väsentligt att förstå att positionen av betraktaren i förhållande till dessa rutor är essensiell för hur stort det faktiska siktfältet blir.
Enkelt förklarat, ju mindre fönster eller renskrapade gluggar på dessa, ju närmare dessa fönster måste betraktaren vara för att få samma siktfält som med större rutor eller renskrapade gluggar.

Sen är vi tillbaka på det att individer tycker och tänker olika, har olika förståelse och medvetenhet vad gäller risker och konsekvenser. Menar du då att alla ska få välja att göra som de vill utifrån vad de själva tycker, utifrån sina egna variationer av riskmedvetenhet etc? Vilken konsekvenser för trafiksäkerheten skulle det ge…..?

Fundera lite på det ovan, och varför vi istället har ett strikt regelverk och lagar som styr hur vi alla ska uppföra oss i t ex trafiken. Och hur det blir om folk skiter i dessa regler, så som du tycks vilja göra utifrån din okunnighet om risker och lathet.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-01-07 kl. 07:18.
Citera
2026-01-07, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hur VET du att du ser trafiken, allt, om du medvetet minskar möjlig sikt ytterligare p g a din egen lathet?
Bevisligen så kan ju folk missa faror i trafiken på årstider då rutorna är rena från snö/is. Menar du att det inte kan öka riskerna med snö och is på delar av rutorna…?

Så du tycker det är helt ok och utan risker att låta möjligt siktfält minska ytterligare…?
Tror du på allvar att myndigheterna skapat dessa lagar och regler bara på skoj, och att de inte funnit fog för behov för dem…?

Är det bara vindrutan man ska kunna se igenom på fordon…?

När det gäller acceptabelt siktfält genom ett fordons rutor, så är det väsentligt att förstå att positionen av betraktaren i förhållande till dessa rutor är essensiell för hur stort det faktiska siktfältet blir.
Enkelt förklarat, ju mindre fönster eller renskrapade gluggar på dessa, ju närmare dessa fönster måste betraktaren vara för att få samma siktfält som med större rutor eller renskrapade gluggar.

Sen är vi tillbaka på det att individer tycker och tänker olika, har olika förståelse och medvetenhet vad gäller risker och konsekvenser. Menar du då att alla ska få välja att göra som de vill utifrån vad de själva tycker, utifrån sina egna variationer av riskmedvetenhet etc? Vilken konsekvenser för trafiksäkerheten skulle det ge…..?

Fundera lite på det ovan, och varför vi istället har ett strikt regelverk och lagar som styr hur vi alla ska uppföra oss i t ex trafiken. Och hur det blir om folk skiter i dessa regler, så som du tycks vilja göra utifrån din okunnighet om risker och lathet.
Ja det tycker jag, så länge man kan se trafiken genom "gluggen" är det helt OK.
Över 40år av egen erfarenhet av detta bevisar mitt påstående, ingen olycka har hänt.
Senast redigerad av Cuttherope 2026-01-07 kl. 07:28.
Citera
2026-01-07, 07:28
Medlem
Citat:
Ja det tycker jag, så länge man kan se trafiken genom "gluggen" är det helt OK.
Över 40år av egen empirisk erfarenhet av detta bevisar mitt påstående, ingen olycka har hänt.

Hur vet du att du kan se all trafik och det inte kan dölja sig objekt som kan utgöra faror om de skyms bakom snö/is eller en vanlig takstolpe?

Menar du att du och dina 40 år är en bra nog referens för miljarder andra förare världen runt under samma tid, alltså att din ankdam är representativ för resten av världen?

Tänker du samma med om t ex säkerhetsbälten? Att dessa är helt onödiga och borde slopas i alla bilar för att svara pengar etc, för du har inte krockat på dina 40 år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in