2026-01-07, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Danskjävlarna håller på att skita på sig. Marco Rubio ska enligt uppgift boka ett besök till Köpenhamn för att förhandla om Grönland.

Stephen Miller säger till MSNBC att USA ska ha Grönland och antingen kommer de överens med Danmark, eller så gör man inte det. Oavsett ska USA ha Grönland.

Varför har grisarna så svårt att förstå att USA behöver Grönland pga säkerhetsfrågor?

Varför kan inte danskarna gå med på en bra deal med Trump istället för att förlora Grönland utan att ha fått någonting tillbaka?

Du förstår väl att det är en förhandlingstaktik. Det gäller att visa sig riktigt svårflörtad först så att USA öppnar upp plånboken mer.

Danskarna vill inte ge bort Grönland gratis. Amerikanerna får pröjsa för det.

Sen vill man nog ha garantier att USA tar väl hand om Indianerna på ön. Egentligen tror jag Danmark tycker att det vore rätt skönt att bli av med Grönland. Det kostar rätt mycket att förse befolkningen år ut och år in.
Senast redigerad av KetaminKajsa 2026-01-07 kl. 01:02.
Citera
2026-01-07, 01:13
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Exakt så. Tråden kunde ha lagts ner efter det här svaret. Finns liksom inget mer att tillägga.

Jag är genuint nyfiken på vad den egentliga orsaken är till USA:s starka intresse för Grönland. Min spontana gissning är att det främst handlar om naturresurser.
Min spontana gissning är att inte heller tRump själv har en susning. Är bara ännu ett oövertänkt infall av very stable genius.
Citera
2026-01-07, 01:17
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Little Hitler, som också anser att han behöver: https://youtu.be/hAOIseIomvw?si=iFVvJoEPnwlsZzXE

Grönland är en del av Danmark.
Citera
2026-01-07, 01:25
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Varför har träskallar som dig och Trump så svårt att begripa att att USA redan har militärbaser på Grönland tack vare NATO-samarbetet?

Om USA behöver fler militärbaser på Grönland för att försvara området så är det bara att bygga fler.

Om Pissland ryssland eller Tjing Tjong Ping försöker ta Grönland, så ska hela NATO, dvs USA och hela europa tillsammans skydda Grönland, även om Grönland är danskt.

För USA så spelar det ingen roll vilken NATO-medlem som Grönland tillhör. Grönland ska försvaras oavsett.

Det finns noll anledning att USA ska äga Grönland.

Skulle Trump vara korkad att han tar territorium med våld, från en nära allierad, så kommer nästa president definitivt ge tillbaka stöldgodset till den rättmätige ägaren.

Om USA ska accepteras som världspolis av sina allierade så kan USA inte bete sig som en vedervärdig skurkstat. Det säger sig självt.

Detta är Trump helt medveten om, så jag är faktiskt inte ett dugg orolig att han ska göra verklighet av sina tomma hot.
Han tror att hans hotfullhet ska få danskarna till förhandlingsbordet. Där tar han fel, och han kommer inte att ta Grönland med våld.

Det är naivt att tro att nästa president skulle lämna tillbaka Grönland, oavsett om det är en demokrat eller en republikan som sitter vid makten efter 2028. Intresset för Grönland som amerikanskt territorium fanns långt innan Trump och kommer att finnas efter honom. Trump får stå för de öppna hoten och de grova formuleringarna, men logiken bakom intresset är större än en person. Oavsett om ett övertagande skulle ske genom handel eller genom tvång är det därför långt ifrån självklart att en efterträdare – röd eller blå – automatiskt skulle göra Grönland “dansk igen”, ens med bibehållen autonomi. Realpolitiken väger tyngre: strategiska lägen och resurser ger man inte frivilligt ifrån sig när man väl har dem.
Citera
2026-01-07, 01:34
Medlem
Bakaxels avatar
Och jag behöver grannens tomt. Som en buffertzon mot den trafikerade vägen. Det behövs för att säkra min familjs välmående, och kommer jag inte överens med ägarna så, ja, då kan våld bli en eventualitet.

Det måste ni väl förstå?

Citera
2026-01-07, 01:36
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Det är naivt att tro att nästa president skulle lämna tillbaka Grönland, oavsett om det är en demokrat eller en republikan som sitter vid makten efter 2028. Intresset för Grönland som amerikanskt territorium fanns långt innan Trump och kommer att finnas efter honom. Trump får stå för de öppna hoten och de grova formuleringarna, men logiken bakom intresset är större än en person. Oavsett om ett övertagande skulle ske genom handel eller genom tvång är det därför långt ifrån självklart att en efterträdare – röd eller blå – automatiskt skulle göra Grönland “dansk igen”, ens med bibehållen autonomi. Realpolitiken väger tyngre: strategiska lägen och resurser ger man inte frivilligt ifrån sig när man väl har dem.
När Danmark blev invaderat och ockuperat av Tyskland under andra världskriget, så tog USA över både Grönland och Island, som tillhörde Danmark.

När Tyskland kapitulerade så fanns det inte längre något legitimt skäl för USA att behålla dessa territorier. Det hade varit ren stöld.

Grönland gavs tillbaka till Danmark, och Island gavs självständighet. Island var ett av länderna som grundade NATO 1949.

Detta var alltså på 40-talet för 80 år sen. Det var inte legitimt , och det är inte legitimt nu.

USA är inte ute efter att utvidga sina gränser på grannländernas bekostnad. De slutade med såna dumheter för mer än 100 år sen.
Citera
2026-01-07, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morre08
Nej, Grönland är en egen kontinent

Du verkar helt obotligt korkad

Nej Grönland är en ö på den amerikanska tektoniska plattan, men det spelar ingen roll då Danmark fortfarande äger ön, som har en hög autonomi och stora fördelar. Tycker Sverige, Norge, Danmark och Finland ska gå ur NATO och bilda sin egen allians eller kanske t.o.m. nordisk union, och gemensamt förvalta och skydda Grönland.

Det är sjukt irriterande med alla dessa USA-troll, vilka är minst lika jobbiga som ryss- och Kinatrollen. Vi lever i Sverige/Norden, flytta till era favoritländer och håll käft säger jag.
Senast redigerad av Patch1 2026-01-07 kl. 02:18.
Citera
2026-01-07, 02:37
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Danskjävlarna håller på att skita på sig. Marco Rubio ska enligt uppgift boka ett besök till Köpenhamn för att förhandla om Grönland.

Stephen Miller säger till MSNBC att USA ska ha Grönland och antingen kommer de överens med Danmark, eller så gör man inte det. Oavsett ska USA ha Grönland.

Varför har grisarna så svårt att förstå att USA behöver Grönland pga säkerhetsfrågor?

Varför kan inte danskarna gå med på en bra deal med Trump istället för att förlora Grönland utan att ha fått någonting tillbaka?
Pga säkerhetsfrågor!?

Klart det handlar om naturtillgångar. Om man inte begriper det är man idiot.

Sluta uppmuntra och stötta tjuvar.
Citera
2026-01-07, 02:42
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
USA är inte ute efter att utvidga sina gränser på grannländernas bekostnad. De slutade med såna dumheter för mer än 100 år sen.
Kom igen nu. Det är trump som är president i USA nu. Det borde vara självklart för alla det är precis vad Trump är ute efter.

Trump har hotat både Kanada och Grönland.
Citera
2026-01-07, 02:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Du förstår väl att det är en förhandlingstaktik. Det gäller att visa sig riktigt svårflörtad först så att USA öppnar upp plånboken mer.

Danskarna vill inte ge bort Grönland gratis. Amerikanerna får pröjsa för det.

Sen vill man nog ha garantier att USA tar väl hand om Indianerna på ön. Egentligen tror jag Danmark tycker att det vore rätt skönt att bli av med Grönland. Det kostar rätt mycket att förse befolkningen år ut och år in.

Mette Frederiksen är en sossepolitruk med examen i "afrikanska studier". Hon har aldrig haft ett riktigt jobb.

Hon är nog inte riktigt det affärsgeni som du verkar tro att hon är.
Citera
2026-01-07, 02:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Kom igen nu. Det är trump som är president i USA nu. Det borde vara självklart för alla det är precis vad Trump är ute efter.

Trump har hotat både Kanada och Grönland.

Jag tror inte att Trump vill ha hela Kanada, bara vissa provinser.
Citera
2026-01-07, 02:49
Medlem
Såg just en video hur en äkta grönländare var trött på att tillhöra Danmark och ville tillhöra USA mer. Det är dom som inte får en röst tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in