Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-06, 16:25
Medlem
Dishys avatar
Det är 2026, det är väl knappast någon som ens lyfter på ögonbrynen om någon kommer ut som homosexuell? Eller är det en naiv storstadssyn jag har? Är det fortfarande svårt och jobbigt att komma ut? Känslan kanske finns bara bland äldre som ännu inte kommit ut.

En tio år sedan eller nåt sånt träffade jag en snubbe som hade skrämt tillbaka sin bästa vän in i garderoben när vännen försökte komma ut och berätta att han eventuellt gillade killar. Snubben hade sagt att det ger du fan i att tycka och så berättade han stolt för mig att han hade sett till att hans vän inte blev gay. Såna jävla praktidioter finns det väl inte nu för tiden?

Förstår att det fortfarande är svårare på mindre orter men det går väl ändå okej att komma ut även om man inte bor i en större stad. Någon här med någon slags erfarenhet, egen eller någon man känner? Nu skrev jag bögar i rubriken men menar alla homosexuella.
Citera
2026-01-06, 16:33
Medlem
Är själv öppen, alltid varit, men träffar ofta i olika sammanhang på äldre +50-60, som så pass sent valt att komma ut ur garderoben. Tycker det känns väldigt sorgligt. Några haft haft någon enstaka sexuell kontakt i yngre dagar, andra ingen alls. Sen har vi den / de nya generationerna, som inte bryr sig ett dugg, och gärna visar upp sig, fullständigt oblygt.
Citera
2026-01-06, 16:44
Medlem
Merwinnas avatar
Jag tror att det är ytterst ovanligt idag att folk lever i skenäktenskap - alternativt som "den evige ungkarlen/eviga singeltjejen" - och har homosexuella relationer i smyg. Däremot har jag träffat några som "är" homosexuella men beslutat sig för att inte leva ut det.

Bland annat en präst (det här är länge sedan, han måste vara pensionär sedan många år nu om hans ens lever fortfarande). Han var helt öppen med detta, han sa att hans sexuella läggning tyvärr hade blivit fel, och därför hade han tidigt bestämt sig för att tjäna kyrkan på samma sätt som en Katolsk präst, fast han arbetade i Svenska kyrkan. Det vill säga inte ha några relationer eller någon familj, utan ge precis allt till kyrkan. Han brydde sig inte om att ta betalt för övertid t.ex., i stället behöll han bara så mycket av sin lön som han behövde, och skänkte resten tillbaka till Svenska kyrkan. Han gjorde ingen skillnad på arbete och fritid, han levde sin tro hela tiden.

Tyvärr sågs detta inte med blida ögon av makthavare inom Svenska kyrkan, fast man tycker att de borde ha varit tacksamma över en sådan engagerad präst. Men - det låg inte i tiden på grund av att det uppfattades som kritik mot andra homosexuella (dem som levde ut det), och gör väl fortfarande inte det. Det kanske blir bättre om Tidöpartierna får fortsätta påverka samhället i en mer konservativ riktning - eller snarare banar väg för "riktiga" konservativa partier.
Citera
2026-01-06, 16:46
Medlem
dwgs avatar
Idag behöver du bara vifta på fingrarna och lägga bena i kors så vet man att du är bög.

Ingen lägger nån energi längre på läggning förutom bögarna själva så ska gå i gayparade fortfarande.

Förr så fick bögen näsan avslagen ,
Citera
2026-01-06, 16:53
Medlem
TheGretaResets avatar
Du har ju vår statsminister. erik sade är en annan. Men hans publik är småtjejer. Hela grejen är att de skall kunna fantisera om att nästan kunna vara hans kille.

Varför tog det sådan tid för elton John att komma ut? Hans kollegor var ju hur öppna som helst sedan 80-talet. Kanske för att han var inlåst i sin 60-tals attityd. De som var helt öppna var ju 80-tals produkter.

Hollywood är en annan femma. Skulle det skada travolta, tom cruise, will smith om de kom ut som fudge packers?

Vår förra kyrkoherde levde öppet i ett parförhållande.
Citera
2026-01-06, 16:59
Medlem
Fast idag har du nynazister och högerpopulister som försöker återklassificera homosexualitet som en sjukdom. Bög är fortfarande ett skällsord som hörs på skolgårdar och i krogköer. Och dagens tonåringar är knappast tolerantare idag än för tio år sedan.
Citera
2026-01-06, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Det är 2026, det är väl knappast någon som ens lyfter på ögonbrynen om någon kommer ut som homosexuell? Eller är det en naiv storstadssyn jag har? Är det fortfarande svårt och jobbigt att komma ut? Känslan kanske finns bara bland äldre som ännu inte kommit ut.

En tio år sedan eller nåt sånt träffade jag en snubbe som hade skrämt tillbaka sin bästa vän in i garderoben när vännen försökte komma ut och berätta att han eventuellt gillade killar. Snubben hade sagt att det ger du fan i att tycka och så berättade han stolt för mig att han hade sett till att hans vän inte blev gay. Såna jävla praktidioter finns det väl inte nu för tiden?

Förstår att det fortfarande är svårare på mindre orter men det går väl ändå okej att komma ut även om man inte bor i en större stad. Någon här med någon slags erfarenhet, egen eller någon man känner? Nu skrev jag bögar i rubriken men menar alla homosexuella.

Det är vanligt bland religiösa grupper och dylikt där man inte är lika accepterande mot det.
Citera
2026-01-06, 17:35
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Du har ju vår statsminister. erik sade är en annan. Men hans publik är småtjejer. Hela grejen är att de skall kunna fantisera om att nästan kunna vara hans kille.

Varför tog det sådan tid för elton John att komma ut? Hans kollegor var ju hur öppna som helst sedan 80-talet. Kanske för att han var inlåst i sin 60-tals attityd. De som var helt öppna var ju 80-tals produkter.

Hollywood är en annan femma. Skulle det skada travolta, tom cruise, will smith om de kom ut som fudge packers?

Vår förra kyrkoherde levde öppet i ett parförhållande.

För inte att tala om Darin. Jävlar vad han fick smyga för att inte krossa alla fjortisars äktenskapsdrömmar.

EDIT:
Travolta och Cruise är Scientologer, och Cruise har gjort många actionfilmer iom Mission Impossible. Finns det några öppet homosexuella actionstjärnor?
Senast redigerad av Glödskal 2026-01-06 kl. 17:40.
Citera
2026-01-06, 17:39
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallopsen
Det är vanligt bland religiösa grupper och dylikt där man inte är lika accepterande mot det.

Generellt bland blattar. Inte bara de religiösa.
Citera
2026-01-06, 17:49
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy

Som flera redan varit inne på så är det bland de religiösa som bokstavligt talat ingenting har ändrats.

Homos som är med i Jehovas vittnen eller Livets ord måste förneka att de är homo, för alla andra och helst för sig själva också.

Det är också många machomän med dålig kvinnosyn som är bögar men förnekar det så mycket så de kan, eftersom de tror att bög = fjolla.

Finns inte mycket som är bögigare än dessa machomän, besatta av manlighet och kvinnohat, låååångt inne i garderoben.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-01-06 kl. 18:11.
Citera
2026-01-06, 17:54
Moderator
tobess avatar
Inte lika mycket som tidigare och inte lika långt in i garderoben men jag tror ändå att det finns massvis med garderobsbögar som går på hemliga träffar via Grindr och liknande appar. Det är väl främst just i städerna där det också (antar jag) finns gott om utbud av andra att svajpa på.

Ute på landet och/eller i mer konservativa kretsar är folk gissningsvis fortfarande rätt långt in i garderoben.
Citera
2026-01-06, 18:59
Medlem
halaltarzans avatar

Lite nyfiken bara, var har du träffat alla machomän som är bögar då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in