2026-01-06, 15:58
Medlem
Att folk som missbrukar spel döljer så länge dom kan för nära och kära är en klassiker, man skäms helt enkelt.

Men går alla missbrukare lika långt eller är det en liten del som gör det ?

Hur tror ni det ligger till %, vilket är vanligast?

1. Spelar upp alla sina egna pengar?
2. Finanasera sitt spelande med lån?
3. Spelar upp andras pengar?
4. Spelar upp andras pengar med hjälpt av lån?
5. Begår brott för att finansera sitt spelade?
6. Lurar nära och kära med att man inte ska spela mer men fortsätter?
7. Nära och kära hjälper en att bli av med sina skulder men fortsätter att spela och tar nya skulder?
8. Blir arg, hotfull och agressiv mot folk i ens omgivning när det kommer till spel?
9. Blir våldsam mot folk i ens omgivning när det kommer till spel?

Vad tror ni? Stannar majoriteten vid 1 och 2?
Citera
2026-01-06, 16:21
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Alla speltorskar uppfyller allt på din lista.
Citera
2026-01-06, 16:28
Medlem
One2Manys avatar
All of the above.

Speltorskar är överlag de mest omoraliska och direkt gränslösaste missbrukarna du kan hitta, i paritet med heroinister. De kan stjäla miljoner för att tillgodose sitt missbruk utan att fälla en tår (annat än krokodiltårar).

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/8JnLX1/salming-hyllning-stalls-in-jon-henrik-fjallgren-polisanmaler-managern

Citat:
Jag hade tidigare ett kraftigt spelberoende och jag har fallit tillbaka i spelmissbruk. Det är dit pengarna har gått. Jag har levt under för stor stress under för lång tid och inte tagit ansvar för min sjukdom, så just nu är jag under behandling. Det är det som har hänt, säger mannen.

Så du har spelat bort pengarna?

– Ja, exakt, det är det som de har gått till. Det finns inga bilar eller nån villa i Spanien, utan det är en stor jävla familjetragedi. Min ångest och skam, det går inte att sätta ord på.

Fyra mill stal människan, från välgörenhet. En "familjetragedi". Hans påstådda ångest och skam var inget som hindrade honom från att stjäla och spela bort pengarna. Vilket praktäckel.
Citera
2026-01-06, 16:36
Medlem
Det är också den grupp av "missbrukare" som till procent står för de allra flesta självmorden
Citera
2026-01-06, 16:43
Medlem
Femman sticker kanske ut på den listan. Är väl trots allt inte så många speltorskar som blir kriminella för att finansiera skiten?
Citera
2026-01-06, 17:26
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Femman sticker kanske ut på den listan. Är väl trots allt inte så många speltorskar som blir kriminella för att finansiera skiten?

Flera av punkterna är ju brottsliga?
Citera
2026-01-06, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Att folk som missbrukar spel döljer så länge dom kan för nära och kära är en klassiker, man skäms helt enkelt.

7. Nära och kära hjälper en att bli av med sina skulder men fortsätter att spela och tar nya skulder?
8. Blir arg, hotfull och agressiv mot folk i ens omgivning när det kommer till spel?

Det fanns en tid då jag själv spelade för mycket, men såvitt jag kan minnas stannade det vid punkt 1 och indirekt punkt 2 - inte för att finansiera spelandet men för övriga utgifter man har i livet.

Jag har insyn i några andra speltorskars liv och de uppfyller däremot alla punkter på listan.
Citera
2026-01-06, 17:52
Medlem
De allra stannar nog vid punkt 1. En viss del vid nr 2. Sen finns det liten klick som är beredd att gå ännu längre
Citera
2026-01-06, 17:54
Medlem
Man kan nog konstatera att det ligger en del i ordet spelmissbruk, att de faktiskt har kraschat sin ekonomi totalt. Att det inte kan bli ännu värre beror då mycket på att ingen vill låna mer pengar till spelmissbrukaren. Spelmissbrukaren når ett läge där det inte går att spela mer.

Men absolut, en del kan ju då bli såpass desperata att de börjar begå brott och med sitt beteende skadar andra människor, i första hand kan det då handla om familj och nära vänner som dras in i de ekonomiska problemen och som lånat ut pengar till spelmissbrukaren, som då givetvis inte kan betala tillbaka någonting.

En spelmissbrukare kan övertala nära personer att vara med och ta lån och så vidare.

Det kan drabba närstående ganska hårt på många sätt att ha en spelmissbrukare i sin närhet.
Citera
2026-01-06, 19:16
Medlem
Jag tänker mig att 1 och 2 borde stå för 80% av spelmissbruken men jag kanske har fel.
Citera
2026-01-06, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Alla speltorskar uppfyller allt på din lista.

Håller inte med dig. Tror inte att alla börja slåss med sina nära och kära pga spelandet.
Citera
2026-01-06, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt

Jag kan naturligtvis bara svara för mig själv:

Ja, 100%

Ja, tyvärr. En halv miljon ungefär - kommer ta resten av arbetslivet att betala tillbaka.

Nej, om vi bortser från lån då, som ju är bankens pengar.

Ja, om vi räknar lån från banken som andras pengar.

Haha, nej

Ja, tyvärr har man gjort det. Skulle nog säga att det är sant för alla spelmissbrukare - det är nog otroligt få som slutar efter första gången man blir upptäckt.

Ja, tyvärr har man gjort det en gång.

Arg, ja. Hotfull och aggressiv, nej.

Nej, aldrig.

Fråga 3 och 4 är lite otydliga - TS får gärna förtydliga vad du menar.

Bör även tillägga att jag varit spelfri sedan hösten 2023 bortsett från ett återfall
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in