2026-01-07, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jättebra men inget av det där är relevant för det jag sa. Du vet jag inledde med "I min värld" och fortsatte med "antyder". Jag fortsatte vidare med "som leverage" - vilket i sig helt klart antyder upp till, men inte enbart, lösensumma. Inte någonstans i mitt inlägg vare sig antyder eller påstår jag att det skulle vara någon slags textbook definition.

”I din värld”

I så fall lever du i en fantasi värld, snälla du stör inte de vuxna med dina fantasier..
Citera
2026-01-07, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spasskysquare
Nej det är inte logiskt. Så om jag ”tar” dig från ditt hem och håller dig inlåst i en cell och inte begär lösensumma tror du jag kommer undan kidnappning i domstol?

Att begära en lösensumma är INTE ett rekvisit för att fullfölja kidnappning. Det är en VANLIG del av det men du kan absolut åka dit för kidnappning om du tar ett barn och låser in det i ett rum. Det är inte så att domstolen kommer ba äh men han begärde ju ingenting så de chill.

Exempelvis den där pedofilen åkte dit för kidnappningsförsök bara genom att trycka in en flicka i en bil. Han hade inte begärt lösensumma och de flesta menade väl att han inte ens skulle begära det utan mörda flickan. Man åker ändå dit för kidnappning. Lösensumma är således INTE ett krav.

Det låter för övrigt som du försöker avleda in diskussionen från det som bör diskuteras så jag tycker detta är offtopic: om du vill diskutera kidnappning som juridisk fenomen tycker jag du kan starta en ny tråd.

För övrigt säger Cambridge dictionary följande:

to take a person away illegally by force, (usually in order to demand money in exchange for releasing them)
Kidnappning / människorov gäller när:

någon berövas friheten för att tvinga fram något eller uppnå ett strategiskt mål
Tror inte diseuse försöker styra in det på juridik av den enkla anledningen att det inte finns något brott som heter kidnappning.
Citera
2026-01-08, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Tror inte diseuse försöker styra in det på juridik av den enkla anledningen att det inte finns något brott som heter kidnappning.

Haha det mentala sprattlandet är inspirerande att se.

Självklart finns det kidnappning, din korkade idiot, det heter människorov inom svensk juridik, i USA heter det uttryckligen kidnapping, inom internationell rätt heter det enforced disappearance.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in