2026-01-06, 13:57
Medlem
Har precis sett filmen chaos walking.

Hur tror ni det hade funkat i verkligheten?

a, Alla kan höra och se andra tankar
b, Alla män kan höra och se kvinnors tankar
c, Alla kvinnor kan höra och se mäns tankar

Version
d, Du har varit länge på ett rymdskepp och du finner äntligen en planet som är perfekt förutom ovan. Hade du fortfarande velat vara där eller hade du chansat och åkt vidare till att hitta ny planet där man slipper höra alla andras tankar.
Citera
2026-01-06, 14:46
Medlem
Låter som en hemsk värld förstås.

Men när vi mediterar så tystnar tankarna helt. Om du till exempel ställde dig framför mig när jag mediterat en stund så hade du inte hört någonting alls, eftersom jag inte tänkt några tankar utan bara existerat i nuet. Kanske är det så man varit tvungen att leva i en sådan värld, på gott och ont.
Citera
2026-01-06, 15:05
Medlem
pn222jws avatar
En optimal psykologisk kompetens syftar egentligen till något liknande. Folk blir sanningsrobotar som Saga Noren i "Bron". Utan försvarsmekanismer så slipper man lögner och falskhet... det kanske kunde fungera i en Silicon Valley-värld där allt blev påtagligt bättre för varje år. Filmen The Circle från 2017 har ett likartat tema - om en antineurotisk företagskultur (men som blir fel). En liknande fråga är den om 99% diagnosticering - vill vi egentligen veta vårt dödsdatum 10 år i förväg, eller är människan för bräcklig?
Citera
2026-01-06, 21:03
Medlem
Afro-Gregers avatar
Kanske en aningen naken känsla inledningsvis men å andra sidan kanske folk vänjer sig efter ett tag och det blir normalt. Det känns mest som ett problem om man inte är van vid tillståndet.
Citera
2026-01-09, 08:13
Medlem
Håller med ovanstående. Kommer vara ett probem för de som inte växt up med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in