2026-01-06, 12:47
Medlem
Innan jul var jag på kurs med jobbet och stötte där som hastigast ihop med en kvinna som det visade sig hade 5(!) barn med 4(!) olika män. Hon vräkte genast ut sig över hur jobbigt det var att hålla ihop familjen.

Det jag inte förstår är hur en man kan skaffa barn med någon som har så många barn med så många olika män? Hur tänker man?

Att man skaffar barn med någon som har barn från ett förhållande kan jag förstå. Men redan när man har barn från två tidigare förhållanden hade jag blivit väldigt tveksam. Tänker män bara med kuken?
Senast redigerad av Nilamblond89 2026-01-06 kl. 12:49.
Citera
2026-01-06, 13:00
Medlem
GiveMeHeads avatar
Ja, tyvärr.
Citera
2026-01-06, 13:13
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilamblond89
Innan jul var jag på kurs med jobbet och stötte där som hastigast ihop med en kvinna som det visade sig hade 5(!) barn med 4(!) olika män. Hon vräkte genast ut sig över hur jobbigt det var att hålla ihop familjen.

Det jag inte förstår är hur en man kan skaffa barn med någon som har så många barn med så många olika män? Hur tänker man?

Att man skaffar barn med någon som har barn från ett förhållande kan jag förstå. Men redan när man har barn från två tidigare förhållanden hade jag blivit väldigt tveksam. Tänker män bara med kuken?
Svar ja.
Citera
2026-01-06, 13:43
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Hon kanske är rik.

Och om alla män tänkte efter, så skulle det inte bli många barn gjorda.
Citera
2026-01-06, 14:15
Medlem
Det där är väl även ett manligt problem
Många partners och många barn
Ligger väl lite i driften. Att vilja sprida sina gener
Citera
2026-01-06, 14:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Jag tycker också att det är märkligt. Det är förstås möjligt att dessa män inte "skaffat" barn med kvinnan, utan att hon antingen har slarvat med preventivmedel eller medvetet lurat dem. Denna typ av kvinna brukar alltid tro, att med den karl hon har träffat nu så ska allting bli annorlunda och bättre, och om hon bara sätter fast honom med "det gemensamma lilla kääääärleksbarnet", så kommer han att stanna hos henne och även ta ekonomiskt och praktisk ansvar för hennes tidigare ungar. Men det skiter sig alltid mycket snabbt igen...

Barn med mer än två män brukar i min erfarenhet även vara förenat med medfödda problem, typ psykiatriska eller neuropsykiatriska diagnoser, eller låg begåvningsgrad. Ofta alltihop på en gång.
Citera
2026-01-06, 15:10
Medlem
Citat:

Han kanske blir lurad att hon skyddar sig. Förstår faktiskt inte varför såna kvinnor inte tänker heller
Citera
2026-01-06, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tycker också att det är märkligt. Det är förstås möjligt att dessa män inte "skaffat" barn med kvinnan, utan att hon antingen har slarvat med preventivmedel eller medvetet lurat dem. Denna typ av kvinna brukar alltid tro, att med den karl hon har träffat nu så ska allting bli annorlunda och bättre, och om hon bara sätter fast honom med "det gemensamma lilla kääääärleksbarnet", så kommer han att stanna hos henne och även ta ekonomiskt och praktisk ansvar för hennes tidigare ungar. Men det skiter sig alltid mycket snabbt igen...

Barn med mer än två män brukar i min erfarenhet även vara förenat med medfödda problem, typ psykiatriska eller neuropsykiatriska diagnoser, eller låg begåvningsgrad. Ofta alltihop på en gång.

Håller med
Citera
2026-01-06, 15:12
Medlem
Katzyns avatar
Tja, alltså kaosfolk dras ju till kaosfolk. Du får det att låta som att det är rekorderliga svennebanan med ordnat liv som kunde blivit en stabil Täbyfarsa som gjort damen ifråga på smällen. Men det är förstås livets-hårda-skola typer med ansiktstatueringar som också själva har en flock ungar på byn som ligger bakom.
Citera
2026-01-06, 15:26
Medlem
Citat:
Tänker män bara med kuken?

De allra flesta, ja.
Citera
2026-01-06, 15:45
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Jag instämmer fullständigt. Nu är jag man, och jag är gift sen dryga 15 år och mycket nöjd med det. Vi har inga barn och det är självvalt från vår sida. Nu låter jag nog lite extra hård, men kvinnor med ungar har alltid gått fullständigt bort för mig. Detta för att:

- Jag har aldrig velat vara någon låtsasfarsa, som dessutom knappt har rätt att säga åt eller tillrättavisa ungarna när de håller på med dumheter.

- Ej heller behöva förhålla mig till något oberäkneligt ex som då är far och ofta även oduglig som far men har tusen åsikter om den nye killen.

- Sen så går jag inte på den lätte: Att du behöver inte ta något som helst ekonomiskt ansvar för "mina" barn. Så blir det aldrig. Du tvingas ändå alltid köpa mat till hela familjen, delta och köpa inträde till diverse aktiviteter som Gröna Lund, Liseberg m fl. Dessutom kommer det ändå förväntas att man ska köpa presenter och julklappar. NEJ TACK! Jag har sett kompisar hamna i dessa situationer och det brukar inte sluta väl. Dessutom då en som har flera ungar med lika många fäder, nej, nej, nej.

Om man nu själv har ungar på bygden så må det nog vara annan sak. Kaka söker maka.
Citera
2026-01-06, 16:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag instämmer fullständigt. Nu är jag man, och jag är gift sen dryga 15 år och mycket nöjd med det. Vi har inga barn och det är självvalt från vår sida. Nu låter jag nog lite extra hård, men kvinnor med ungar har alltid gått fullständigt bort för mig. Detta för att:

- Jag har aldrig velat vara någon låtsasfarsa, som dessutom knappt har rätt att säga åt eller tillrättavisa ungarna när de håller på med dumheter.

- Ej heller behöva förhålla mig till något oberäkneligt ex som då är far och ofta även oduglig som far men har tusen åsikter om den nye killen.

- Sen så går jag inte på den lätte: Att du behöver inte ta något som helst ekonomiskt ansvar för "mina" barn. Så blir det aldrig. Du tvingas ändå alltid köpa mat till hela familjen, delta och köpa inträde till diverse aktiviteter som Gröna Lund, Liseberg m fl. Dessutom kommer det ändå förväntas att man ska köpa presenter och julklappar. NEJ TACK! Jag har sett kompisar hamna i dessa situationer och det brukar inte sluta väl. Dessutom då en som har flera ungar med lika många fäder, nej, nej, nej.

Om man nu själv har ungar på bygden så må det nog vara annan sak. Kaka söker maka.

Ja, och även om kvinnan faktiskt menar det när hon säger det (att den nye mannen inte kommer att behöva ta något ekonomiskt ansvar), så tänker hon kanske inte på (eller känner inte till) att bostadsbidraget och eventuellt socialbidrag kommer att försvinna, och barnomsorgsavgiften gå upp, när hon flyttar ihop med en man (om han har en normal inkomst eller högre). För att dessa poster räknas ut på hela hushållets inkomst, och inte bara barnens mors.

Så indirekt BLIR den nye mannen försörjningsskyldig, då kvinnan inte kommer att klara sig och sina barn själv när bidragen försvinner och barnomsorgsavgiften går upp.

Dessutom finns det en paragraf i föräldrabalken som säger att alla barn som bor i ett hushåll ska leva på samma standard, och att styvföräldern blir ansvarig för detta om de båda biologiska föräldrarna inte tillsammans kan ge den standarden till (i detta fall) kvinnans barn. Vilket betyder att om mannen också har med sig ett barn eller flera in i den ombildade familjen, så är han skyldig att se till att kvinnans barn sedan förr får leva på samma standard. Vilket kan innebära att de också måste få ha lika påkostade födelsedagskalas och få julklappar och födelsedagspresenter för samma summa, få lika dyra presenter att ta med till kamraters kalas, spela ett instrument på Kulturskolan och ta ridlektioner eller spela hockey om styvsyskonen gör det (eller något motsvarande som de gillar bättre), o.s.v.. Det här är det också många som inte vet om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in