Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-06, 11:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Läste att Arbetsförmedlingen har drygt 10.000 anställda.

Man kan se det som att de anställda på Arbetsförmedlingen uppbär bidrag från staten.

Jag undrar om Arbetsförmedlingen gör någon samhällsekonomisk nytta.

De ska matcha arbetssökande med lediga jobb, men hur bra fungerar det i praktiken?
70 tusen lediga jobb och 700 tusen arbetslösa eller vad det nu är.

De ska även erbjuda praktik och arbetsträning till de som står utanför arbetsmarknaden. Någon form där alltså staten står för en del av lönen. Vad exakt är nyttan av de projekten? Hur många får riktiga jobb efter?

Kostnaden för Arbetsförmedlingen är ju ändå rätt betydande. Skulle Sverige på totalnivå klara sig bättre utan den? Gör de skäl för de pengar de uppbär? Kanske skulle de kunna ersättas med en e-tjänst och lite AI?
Citera
2026-01-06, 11:51
Medlem
De gör nytta för ett fåtal som får praktik osv, men annars har de ju mer en kontrollfunktion, checkar av att man sökt jobb öht. Tycker namnet är missvisande, då det låter som att de verkligen anstränger sig för att matcha folk med rätt jobb.
Citera
2026-01-06, 11:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
De gör nytta för ett fåtal som får praktik osv, men annars har de ju mer en kontrollfunktion, checkar av att man sökt jobb öht. Tycker namnet är missvisande, då det låter som att de verkligen anstränger sig för att matcha folk med rätt jobb.

Värdet som kontrollfunktion kan nog diskuteras. Borde väl gå att datorisera på något vis?
Citera
2026-01-06, 11:56
Medlem
Förenklat och lite elakt kan man säga att arbetsförmedlingen är samhall för akademiker.
Fast samhall har mer ansvar och gör ett mer avancerat jobb.
Citera
2026-01-06, 12:00
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
De för statistik, det är knappast dock något du har nytta av men kan vara bra för regeringen.

Läggas ner tycker jag inte men borde byta namn och förändras rejält.

Arbetsförmedlingen var säkert lämpligt namn när arbetsförmedlingen bildades, har ingen koll på dess historia men då så hjälpte de nog faktisk folk att komma i arbete, det är knappast något de gör nu i några större skala, tror det är mindre 10 % som skulle kunna säga de fått arbete genom arbetsförmedlingen.

Möjligtvis har några kommit ut i praktik men sen när praktiken slut så hamnar dessa människor precis där de var innan praktik.

Sen det där med att de kräver du ska aktivitetsrapportera även om du har tillfälligt arbete genom att fortsätta söka jobb, det blir kontraproduktivt. Även om du får praktik med Akassa så försvinner dina a-kassedagar trots det är FSK som betalar för din praktikplacering, det också väldigt märkligt.

Man bör nog lägga ner när jag tänker efter och starta på nytt. Att förändra tror jag inte på faktiskt, det är som en rucklig sommarstuga, det liksom inte värt att reparera. Bättre riva skiten och bygga nytt.

Byta namn borde de göra oavsett då det inte längre lever upp till sitt namn och har inte gjort det heller de senaste 20 åren.
Citera
2026-01-06, 12:04
Medlem
Jag frågade nyligen några av mina vänner om de visste någon som hade fått jobb via AF. Ingen kände någon! AF pysslar bara med sysselsättning så att arbetslösa försvinner ur statistiken. Några timmar på en kurs eller liknande
Citera
2026-01-06, 12:07
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Arbetsförmedlingen är någon form av kontrollorgan för att kolla så alla söker sina jobb varje månad och de jobbar säkert tätt tillsammans med migrationsverket för att vara ett filter där och slussa människor från bidrag till ”utbildning” eller ”praktik”.

Vettiga jobb hittar man inte hos arbetsförmedlingen utan de hittar man via kontakter, linkedin och rekryterare.
Citera
2026-01-06, 12:15
Medlem
Det fungerar som kontrollorgan så inte alla arbetslösa inte söker jobb. Däremot kan de aldrig fixa anställningar till folk, nog en vanlig missuppfattning. Vi lever trots allt i ett fritt samhälle där arbetsgivarna bestämmer vem de vill anställa. Det är allas skyldighet att höra sig anställningsbara det kan inte Arbetsförmedlingen trolla fram. Vist i vissa hopplösa fall kan de ordna bidrag så någon kanske vill anställa även dessa.
Citera
2026-01-06, 12:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Förenklat och lite elakt kan man säga att arbetsförmedlingen är samhall för akademiker.
Fast samhall har mer ansvar och gör ett mer avancerat jobb.

Ungefär så ser jag också på den myndigheten.
Citera
2026-01-06, 12:18
Medlem
TheGretaResets avatar
Nu mer säger de själva att de enbart sysslar med invandrare, kriminella, långtidsarbetslösa i olika former.

Hör du inte hit finns det inte mycket de kan göra.
Citera
2026-01-06, 12:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Nu mer säger de själva att de enbart sysslar med invandrare, kriminella, långtidsarbetslösa i olika former.

Hör du inte hit finns det inte mycket de kan göra.

Behöver det verkligen sysselsätta en hel myndighet med över 10 tusen anställda?
Att förmå sagda grupper att hitta ett jobb?
Inte ens det tycks de vara särskilt framgångsrika i.
Citera
2026-01-06, 12:32
Medlem
Arbetsförmedlingen skapar långtidsarbetslöshet genom att kvotera unga, kvinnor och invandrare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in