2026-01-06, 10:12
Medlem
Jag är lite nyfiken på vem detta kan vara! Någon som vet? Anledningen till att jag är nyfiken kan jag skriva vid senare tillfälle, ids inte just nu.

"En man i Söderhamns kommun döms för grovt bokföringsbrott efter att ha försummat bokföringen i sitt företag under tre år. Mannen får både fängelse och näringsförbud."

Dock låst artikel :/

Skyller på tidsbrist – döms till fängelse för bokföringsbrott https://share.google/a0LUYXWdwFs8pQEA8
Citera
2026-01-06, 10:45
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Kan tyvärr inte hjälpa till i detta fall men anser att näringsförbud vid dessa och liknande brott borde vara praxis.

Har man fuskat en gång så kommer man göra det igen och igen när man startar nya företag, i dessa lägen ska man även kontrollera framtida företag där personen har släkt eller vänkopplingar då äpplen sällan faller långt från trädet och att lösningar och idéer gärna sprids.
Citera
2026-01-06, 10:56
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Grovt brott eller är det fråga om en vanlig slarver som är dålig med siffror med utebliven skatt på 50.000😊

Låter isåfall som hälften av alla småföretagare.
Citera
2026-01-06, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Grovt brott eller är det fråga om en vanlig slarver som är dålig med siffror med utebliven skatt på 50.000😊

Låter isåfall som hälften av alla småföretagare.

Utdrag från artikeln:
"För 2021 bokfördes endast affärshändelser för 987 kronor trots att det skedde en mängd transaktioner på bankkontot. Totalt ska det ha handlat om flera miljoner kronor som rörts sig in och ut från bankkontot. Året därpå var bokföringen felaktig och hade en differens på över 100 000 kronor. För 2023 upprättades ingen bokföring alls trots inbetalningar och utbetalningar på flera hundratusentals kronor."

Låter inte som en vanlig slarver som glömt betala 50tusen i skatt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in