Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-06, 07:06
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Duolingo har gått från att vara en utmärkt app för att lära sig stora språk såsom spanska och franska till att blir en mardrömslik portal av AI slop.

Vad är era bästa tips på andra språkinlärningsappar?
Citera
2026-01-06, 07:13
Medlem
Akihabaras avatar
Böcker.
Citera
2026-01-06, 08:28
Medlem
cutepsychos avatar
Plugga språket på komvux kanske?
Citera
2026-01-06, 09:03
Medlem
Ditt felslut är att tro att någon form av app - speciellt en som spelifierar inlärningsprocessen - kommer på något sätt "lära dig" ett språk. I absolut bästa fall kan det användas som ett komplement. Det har aldrig varit en utmärkt app för att lära sig språk, med eller utan artificell intelligens (kan även tänka mig att dom använt maskininlärning för översättningar sen starten, men antar att det inte är den du menar när du säger AI-slop). Vill du lära dig ett språk är det mycket bättre att du tar en språkkurs, eller hittar upplägg från en kurs online och går igenom materialet själv.
Citera
2026-01-06, 11:46
Medlem
Vilket språk?
Citera
2026-01-06, 17:42
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Ditt felslut är att tro att någon form av app - speciellt en som spelifierar inlärningsprocessen - kommer på något sätt "lära dig" ett språk. I absolut bästa fall kan det användas som ett komplement. Det har aldrig varit en utmärkt app för att lära sig språk, med eller utan artificell intelligens (kan även tänka mig att dom använt maskininlärning för översättningar sen starten, men antar att det inte är den du menar när du säger AI-slop). Vill du lära dig ett språk är det mycket bättre att du tar en språkkurs, eller hittar upplägg från en kurs online och går igenom materialet själv.

Värst vad du vet mycket om vad jag tror.
Citera
2026-01-06, 19:04
Medlem
Pusts avatar
Clozemaster skall visst vara rätt bra. Det riktar sig dock till någon som redan kan ett språk halvdant och inte till nybörjare.

LingQ finns också, men det har ett helt annat upplägg än Duolingo.
Citera
2026-01-06, 20:20
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iceblade02
Vilket språk?

Franska
Citera
2026-01-06, 20:23
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Clozemaster skall visst vara rätt bra. Det riktar sig dock till någon som redan kan ett språk halvdant och inte till nybörjare.

LingQ finns också, men det har ett helt annat upplägg än Duolingo.

Clozemaster låter intressant. Kör Anki för vokabulär men att fylla in hål i meningar är lite annan övning.

LingQ har jag hört talas om, verkar väl mest vara sätt att notera vokabulär man kommit i kontakt med i texter man läst? Tycker inte det verkar särkilt givande.
Citera
2026-01-06, 20:59
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Clozemaster låter intressant. Kör Anki för vokabulär men att fylla in hål i meningar är lite annan övning.

LingQ har jag hört talas om, verkar väl mest vara sätt att notera vokabulär man kommit i kontakt med i texter man läst? Tycker inte det verkar särkilt givande.

LingQ:s koncept grundar sig i Stephen Kraschens synsätt som kallas begriplig inmatning (comprehensible input) och går ut på att språkinlärning görs bäst i att konsumera språk genom att lyssna och läsa innan man börjar tala och skriva. Kraschens syn har de senaste decennierna varit dominerande inom västerländsk språkundervisning, särskilt i USA, men den har ju fortarande sina kritiiker förstås.
Citera
2026-01-06, 21:14
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
LingQ:s koncept grundar sig i Stephen Kraschens synsätt som kallas begriplig inmatning (comprehensible input) och går ut på att språkinlärning görs bäst i att konsumera språk genom att lyssna och läsa innan man börjar tala och skriva. Kraschens syn har de senaste decennierna varit dominerande inom västerländsk språkundervisning, särskilt i USA, men den har ju fortarande sina kritiiker förstås.

Jag är helt emot Krashen och alla comprehensible input dårar online. Min bild är att hans teorier inte har närmast något genomslag i svensk offentlig språkundervisning, men jag vet inte hur det ser ut i USA.

LingQ är väl utvecklad av eller i samarbete med youtubern Steve Kaufman, som jag visserligen gillar, men som är alldeles för insnöad på comprehensible input för min smak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in