Citat:
Ursprungligen postat av
Akihabara
Jag hittar ingen sådan forskning, därav frågan. Men du kanske har en vederhäftig länk?
För det första äter jag inte ensidigt varje dag. För det andra är den ensidiga kosten så beskaffad att den ger i det närmaste full näringsprofil, åtminstone sammantaget. För det tredje är poängen att ketogen kost på antingen makril och ägg eller grönsaker och ägg är ketogen, vilket ger den mättnad som krävs för att ligga på underskott.
Snart säger du väl att man ska äta "regnbågen" också? Jag har aldrig sett något bevis för att "varierat" ätande skulle ha någon särskild effekt, annat än att fylla livsmedelsbolagens kassakistor.
Som forskare i ämnet får jag rekommendera dig själv att söka i de medicinska databaserna då det finns många studier, och med mycket motsägelsefulla resultat. Mat är notoriskt svårt att undersöka eftersom testgrupperna nästan alltid självrapporterar matintaget, och folk glömmer vad de äter och underrapporterar det de "syndar med. Rekommenderar att titta på metastudier för en översikt, och sedan specifika studier vad gäller ditt kön, ålder och andra just för dig relevanta livsomständigheter. Här en länk men följ upp litteraturlistan och förstås gör egna forskningssökningar så du får de som passar ihop med ditt ätande och din kroppstyp.
https://www.sciopen.com/article/10.31665/JFB.2019.7192
Det är inga problem med att äta litet och uppnå en komplett näringsprofil men mänskligt ätande ligger inte så lågt som 1400 kcal. Så vill du ligga där för att bli av med din fetma eller om du har andra skäl för ett så lågt kalorintag (t.ex om du är extremt kortväxt och väger litet) så kommer du förstås att ligga i en brist på några närings- och energiämnen. Inga konstigheter med det.
Dock skriver du att du inte äter ensidigt varje dag, och då tolkar jag det som du går in och ur din lågkaloridiet med varierad rytm. Då spelar det förstås ingen roll att ligga på ett lågt kalorintag vissa dagar/veckor och mer än fullt andra dagar/veckor. Kroppen har inga problem att lägga upp depåer för att klara av sådana tidsperioder.
De studier som jag känner till av mest ensidigt ätande pågick som längst under 1,5 år, och då uppstod inga livshotande brister (men det var en högkaloridiet så energiintaget var väldigt högt). Dock finns studier av ensidigt ätande av vissa kolhydrater som majs som givit stora hälsoskador inom kortare tidshorisonter. Det viktiga för att ett ohälsosamt tillstånd ska uppstå av ett alltför lågt kaloririntag är vad du äter under längre tidsperioder, vi pratar då flera månader eller faktiskt halvårs/års-vis.
Begreppet "varierat ätande" är det som funkar när forskningen ger och utvärderar kostråd på populationsnivå. Alla kostråd ges nämligen på populationsnivå eftersom kostråd aldrig kan ta hänsyn till enskilda individers kroppar. Därför är varierat ätande mest gynnsamt för de flesta på populationsnivå (men inte för alla i populationen).
Jag tycker du ska läsa forskningsrapporterna och artiklarna på egen hand och sedan ta beslut för dig själv. Dock kan din diet inte tas som intäkt för att den funkar för någon annan än just dig. Det är forskningen alltid tydlig med eftersom vi håller på med populationer.
Har du valt en diet för att du hört/läst att den ska vara "bra" (vad nu det är) så kan du inte dra slutsatsen att det verkligen gäller också för dig. Det är du som ska bli frisk av ditt vägval, det är också du som blir sjuk av samma vägval, om det inträffar. Vad som är bra för just för dig kan därför bara du bedöma, och mår du bra av ditt ätande under lång tid (flera år) så är det bara att gratulera att ha funnit din diet.
Lycka till!