Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-06, 03:16
Medlem
Jag har hört att man inte ska äta honung med en sked av metall, någonsin, eftersom enzymer som behövs för att bryta ner honungen förstörs omedelbart när de kommer i kontakt med metall.

Man kan då föreställa sig att all levande materias enzymer / process förstärkare tar skada eller förstörs till något potentiellt även skadligt. Vi skadas av exempelvis aluminium, kvicksilver och andra tungmetaller/skräp i vaccin.

Är då därför egentligen köttfärs, d.v.s. kött som varit i mycket stor kontakt med metall något också egentligen hälsovådligt, jämfört med ugnsstek som äts med händerna / trä eller keramiska bestick?
2026-01-06, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av veffor
Jag har hört att man inte ska äta honung med en sked av metall, någonsin, eftersom enzymer som behövs för att bryta ner honungen förstörs omedelbart när de kommer i kontakt med metall.

Man kan då föreställa sig att all levande materias enzymer / process förstärkare tar skada eller förstörs till något potentiellt även skadligt. Vi skadas av exempelvis aluminium, kvicksilver och andra tungmetaller/skräp i vaccin.

Är då därför egentligen köttfärs, d.v.s. kött som varit i mycket stor kontakt med metall något också egentligen hälsovådligt, jämfört med ugnsstek som äts med händerna / trä eller keramiska bestick?

Det är en myt din stackare.
2026-01-06, 03:25
Medlem
Citat:
Var har du hört det? En snabbgoogling tyder på att det där är en myt.
2026-01-06, 03:33
Medlem
Akihabaras avatar
Nej, men köttfärs är mer utsatt för bakteriangrepp då köttet är styckat och malet. Man måste vara mer noga med det än med helt kött. Annars ingen som helst skillnad.
2026-01-06, 03:51
Medlem
Citat:
...

Jag tänker mig att ren metall är något så omöjligt i naturen att det aldrig kunde förväntas vara i direktkontakt med levande materia att det enbart kan vara obegränsat överbelastande/skadligt. Kött är ju en hel del elektriska signaler, "kortsluter" man kött innan man ska äta det blir det kanske till och med skadligt, i vilket fall som mycket sämre än en ugnsstek.

Det är en myt som sagt, vad är det som du inte förstår din stackare?
2026-01-06, 03:57
Medlem
Citat:
google kommer också hävda att du egentligen är en apa, så att ljuga för dig så att du dör vilsen har då egentligen ingen betydelse heller för google.

Jag tänker mig att ren metall är något så omöjligt i naturen att det aldrig kunde förväntas vara i direktkontakt med levande materia att det enbart kan vara obegränsat överbelastande/skadligt. Kött är ju en hel del elektriska signaler, "kortsluter" man kött innan man ska äta det blir det kanske till och med skadligt, i vilket fall som mycket sämre än en ugnsstek.
Ok, då är mitt svar att du får autism av att äta köttfärs som varit i kontakt med metall. Gör inte det.
2026-01-06, 06:02
Medlem
Dina förfäder åt kött med händerna och här kommer du
2026-01-06, 06:04
Medlem
Citat:
Alla stora idrottare åt köttfärs som var i kontakt med metall, det är väldigt nyttigt för kroppen.
2026-01-06, 06:29
Medlem
zombie-nations avatar
Den jättetunga metallen aluminium...

Metall som kan kortsluta köttfärs...

Nädu, den rädslan du skapar åt dig själv är nog det farligaste i ditt liv.
2026-01-06, 10:08
Medlem
Citat:
Jag har hört att man

Du behöver förstå att allt du hör inte är sant.

Faktum är att det mesta du hör är sk information, och den mesta informationen online idag är fel.

Sanningen är en liten liten del av all information som finns, och sanningen är svår att mejsla fram, det krävs ansträngning, fokus, koncentration, kunskaper, och att känslorna trycks ned. Steg ett för att försöka hitta det som är sant är att sluta tro på något du hör.

I ditt fall så är det bättre att du litar på allt myndigheterna säger, för du verkar alltför naiv och lättlurad för att ens kunna börja den svåra jakten på vad som är sant.

Slappna av, ta det lugnt, och gör det alla andra gör bara. Så blir du lyckligare.
2026-01-06, 11:21
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Var kommer köttet ifrån? Hur har behandlats?
Detta gäller all mat.
Det kött från sydeuropa är bland det sämsta kött man kan äta pga att dom använder så mycket medeciner och skit till sina djur.

Samma sak gäller tex grönsaker.
Tror du det är nyttigt att äta grönsaker från fucking grekland eller nåt skitland där dom har så mycketinsektsdödar-medel på sina grönsaker att du får cancer när du äter dom?

Jag försöker äta mat som endast är odlad i sverige för jag vet att sverige inte använder lika mycket skit på sina råvaror som andra länder.
Är jordgubbarna från typ holland så skiter jag i att köpa tex.
2026-01-06, 12:31
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Ok, då är mitt svar att du får autism av att äta köttfärs som varit i kontakt med metall. Gör inte det.

Du glömde säga att det bara gäller metall som är formad mellan solnedgång och soluppgång, "From dusk till dawn". Det brukar finnas graverat på de flesta metallföremål lite på samma sätt som "bäst före" på mat skrivs ut.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in