Citat:
Ursprungligen postat av
EttTillKonto2
Nej, en person som kidnappats kan även ha fängslats. Begreppen står inte i motsats till varandra. Ex. när Hamas tillfångatog israeler gick det bra att skriva att de "kidnappats" så man kan verkligen fråga sig varför det inte går att skriva att Maduro "kidnappats"?
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svt-traffar-anhoriga-till-kidnappade-i-israel--8e5hd4
Vet inte om jag orkar ha en semantikdiskussion med dig mitt i natten. Men självklart är "fängslad" och "kidnappad" inte samma sak.
Fängsla är när man (oftast nån form av myndighet) sätter brottslingar/påstådda brottslingar i fängelse. Kidnappa är när man (oftast
inte nån form av myndighet) tar oskyldiga mot deras vilja och håller dem gömda nånstans, oftast i syfte att få ut något. De två orden betyder två olika saker. Det är därför de inte låter eller stavas likadant.
Självklart
kan man beskriva arresteringen av Maduro som en kidnappning (även om det är en rätt korkad beskrivning givet omständigheterna). Men man kan inte beskriva det som en kidnappning och en fängsling
på samma gång. På sin höjd kan man skriva att någon "kidnappats och fängslats". Men en sån fras beskriver två efter varandra följande händelser, och jag tror inte riktigt det är vad som diskuteras i tråden. Utan snarare hur
en specifik händelse ska beskrivas. Och
en händelse kan inte beskrivas på två olika sätt.
Sen är det väl mer specifikt "tillfångatagits" vi diskuterar snarare än "fängslats", egentligen. De två orden betyder inte
heller samma sak. Men egentligen spelar det ingen roll. Min poäng var att medieredaktioner måste göra den här typen av val regelbundet, för att få så korrekt och tydlig rapportering som möjligt.