2026-01-06, 00:30
Medlem
Magnetencefalografi (MEG) är en icke-invasiv teknik för att läsa av hjärnaktivitet.

I Sverige finns en sådan maskin, på Karolinska institutet.

Neurons, the cells that form the basic processing unit of the brain, produce a weak electric current when activated. Just like any other current, this neural current generates a magnetic field that curls around the current direction according to the right-hand curl or grip rule, where the extended thumb of the right hand represents the current direction and the fingers “grabbing the current” show the direction of the magnetic field. Unlike electric fields, magnetic fields extend relatively undisturbed through the brain, skull, scalp and into the space surrounding the head.
https://ki.se/en/research/research-infrastructure-and-environments/core-facilities-for-research/natmeg-core-facility/what-is-meg

Att det är möjligt att mäta aktiviteter i hjärnan via magnetfält måste innebära att saker som telepati och manifestering är riktiga fenomen?
Citera
2026-01-06, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Magnetencefalografi (MEG) är en icke-invasiv teknik för att läsa av hjärnaktivitet.

I Sverige finns en sådan maskin, på Karolinska institutet.

Neurons, the cells that form the basic processing unit of the brain, produce a weak electric current when activated. Just like any other current, this neural current generates a magnetic field that curls around the current direction according to the right-hand curl or grip rule, where the extended thumb of the right hand represents the current direction and the fingers “grabbing the current” show the direction of the magnetic field. Unlike electric fields, magnetic fields extend relatively undisturbed through the brain, skull, scalp and into the space surrounding the head.
https://ki.se/en/research/research-infrastructure-and-environments/core-facilities-for-research/natmeg-core-facility/what-is-meg

Att det är möjligt att mäta aktiviteter i hjärnan via magnetfält måste innebära att saker som telepati och manifestering är riktiga fenomen?

Nej, det måste det inte.
Citera
2026-01-06, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Nej, det måste det inte.
Jag tänker att vi går runt och emittar ett magnetfält från hjärnan. Och att magnetfält kan påverka andra magnetfält eller objekt.
Alltså kan vår hjärna påverka andra magnetfält eller objekt.
Citera
2026-01-06, 00:54
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Jag tänker att vi går runt och emittar ett magnetfält från hjärnan. Och att magnetfält kan påverka andra magnetfält eller objekt.
Intressant som alternativ till olika sorts magnetkamera. Då artikel jämför den främst med EEG så torde att hitta åt exakt område som ger epilepsi vara en vanlig undersökning.

Var i hjärnan brukas telepati anses sitta??

" By measuring these magnetic fields at multiple locations around the head one can infer where in the brain the activity originates from.

MEG shares many similarities with EEG, which measures the same underlying activity. Like EEG and in contrast to fMRI, MEG excels at temporal resolution. "

Fåglarna är f ö inte så imponerade av våra magnetfält, då det inte stör deras navigering.
Citera
2026-01-06, 00:55
Medlem
Citat:
Att en hjärna kan påverka en annan hjärna på fysikalisk nivå må vara en förutsättning för telepati, men långt ifrån tillräckligt.
Citera
2026-01-06, 02:10
Medlem
Citat:

Ja, men att magnetfältet kan påverka andra objekt behöver inte betyda att det kommer påverka godtyckliga specifika objekt på godtyckliga specifika sätt. Det är inget som säger att telepati måste vara riktig för det.

Bara för att hjärnan påverkar nämnda mätutrustning på något sätt behöver inte betyda att hjärnan påverkar andras hjärnor på sådant sätt att de förnimer dina tankar.
Citera
2026-01-06, 08:22
Medlem
Tja, vad skall man tro på egentligen?
Fyra kvävebaser mixat kan skapa liv.
Vad består egentligen upp och ned-kvarkar av?
Man kan lagra rädslan för en lukt i minnet och överföra den genetiskt till sina ofödda barn.

Varför skulle man inte kunna använda telepati o liknande?

Sedan tror jag inte att vi är duktiga nog att mäta det.
Vi förstår inte vad det är vi ser när vi tittar på hjärnans elektriska signaler.
Att områden lyses upp med hjälp av denna maskin hjälper inte då vi är för dumma för att kunna tyda det.
Dessutom är upplösningen dålig.
Citera
2026-01-06, 08:27
Medlem
Citat:
Då måste du bara ställa dig några andra frågor:
Hur kraftiga är dessa magnetfält?
Hur snabbt avtar de med avståndet?
Har vår hjärna några detektorer som kan känna av dessa löjligt svaga magnetfält?

Jag får dock medge att det ger en intressant vinkling på uttrycket att slå sina kloka huvuden ihop. Kanske kan vi känna av dem om vi bara är riktigt nära varandra
Citera
2026-01-06, 19:41
Moderator
vhes avatar
Citat:

Min kropp går runt och emittar gravitationsfält hela tiden. Denna gravitation påverkar t.ex. dig, Jorden, Jupiter och Andromedagalaxen. Betyder det att telekinesi är ett "riktigt fenomen"?
Citera
2026-01-06, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Min kropp går runt och emittar gravitationsfält hela tiden. Denna gravitation påverkar t.ex. dig, Jorden, Jupiter och Andromedagalaxen. Betyder det att telekinesi är ett "riktigt fenomen"?
Spontant känns det som att gravitationsfält är kvalitativt annorlunda jämfört med magnetfält.

Gravitation är väl först och främst extremt svag. Sen är det endast en attraherande kraft. Så nej, telekinesi låter långsökt.
Citera
2026-01-06, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Då måste du bara ställa dig några andra frågor:
Hur kraftiga är dessa magnetfält?
Hur snabbt avtar de med avståndet?
Har vår hjärna några detektorer som kan känna av dessa löjligt svaga magnetfält?

Jag får dock medge att det ger en intressant vinkling på uttrycket att slå sina kloka huvuden ihop. Kanske kan vi känna av dem om vi bara är riktigt nära varandra
Det finns varelser som kan detektera magnetiska fält. Det kallas för ”Magnetoreception” och finns hos fåglar bla.

Magnetoreceptionen uppfattar jordens magnetfält och djuret kan använda den informationen för att orientera sig och navigera. Denna förmåga finns hos flera olika djurgrupper, inklusive fåglar, vissa typer av fiskar, sköldpaddor och även vissa insekter.
Magnetoreception är särskilt välstuderad hos fåglar, där den tros vara kopplad till långa flyttningar över kontinenter och hav. Forskning tyder på att magnetoreception hos fåglar involverar speciella proteiner i ögonen eller i näbben. Det är dock fortfarande ett aktivt forskningsområde med många frågor kvar att besvara om exakt hur detta sinne fungerar på molekylär och cellulär nivå.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Magnetoreception

Hurvida människor kan känna av dessa magnetfält låter jag vara osagt. Jag tror väl att människor på ett undermedvetet sätt kan känna av detta. Intuition eller ”magkänsla” är väl begrepp som kanske har med en välutvecklad förmåga att känna av ”vibbar” aka magnetiska fält som kommer från omgivningen.
Citera
2026-01-07, 07:02
Medlem
Citat:
Det finns varelser som kan detektera magnetiska fält. Det kallas för ”Magnetoreception” och finns hos fåglar bla.
Det finns indikationer att människor också kan känna av jordens magnetfält, men återigen får du fundera på styrkan, plus naturligtvis att det är skillnad mellan att känna av ett enkelt dipolfält och att försöka läsa av detaljerna i ett komplext magnetfält som det från vår hjärna.

Nej, du får nog acceptera att det är omöjligt om du inte lägger till magi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in