Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-05, 23:14
Medlem
FuckSwedens avatar
Är det bara jag som upplever problem med denna underutvecklade dongel / TV-tjänst? Den har gett mig och min familj så mycket huvudvärk sedan vi fick den. Bild som fryser, "uppspelningsproblem" och liknande.

Direktsänd TV funkar inte just nu. Började runt 22:30 ikväll. Såklart händer det inför en röd dag. Allt annat, som Netflix, SVT Play, tidigare program, Internet i övrigt osv funkar, det är bara direktsänd TV som inte gör det. Har testat att starta om routern, byta nätverk, allt annat som tidigare har löst problemet.

Visst kan man kolla på TV genom dessa appar, men nu betalar vi faktiskt för att kunna se på TV utan att behöva byta mellan appar och grejer. Det var mycket bättre tidigare när TV gick genom medieomvandlaren i väggen...
Senast redigerad av FuckSweden 2026-01-05 kl. 23:21.
Citera
2026-01-05, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Är det bara jag som upplever problem med denna underutvecklade dongel / TV-tjänst? Den har gett mig och min familj så mycket huvudvärk sedan vi fick den. Bild som fryser, "uppspelningsproblem" och liknande.

Linjär TV funkar inte just nu. Började runt 22:30 ikväll. Såklart händer det inför en röd dag. Allt annat, som Netflix, SVT Play, tidigare program osv funkar, det är bara linjär TV som inte gör det.

Visst kan man kolla på TV genom dessa appar, men nu betalar vi faktiskt för att kunna se på linjär TV.

PS. Telenors dongel går via ditt bredband/Wifi och inte via Linjär-TV (Antenn.) DS.
Citera
2026-01-05, 23:17
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrZF
PS. Telenors dongel går via ditt bredband/Wifi och inte via Linjär-TV (Antenn.) DS.
Ja, men vad heter det då? Program som är NU...
Citera
2026-01-05, 23:18
Medlem
Citat:

Linjär TV funkar inte just nu. Började runt 22:30 ikväll. Såklart händer det inför en röd dag. Allt annat, som Netflix, SVT Play, tidigare program, Internet i övrigt osv funkar, det är bara linjär TV som inte gör det. Har testat att starta om routern, byta nätverk, allt annat som tidigare har löst problemet.

Visst kan man kolla på TV genom dessa appar, men nu betalar vi faktiskt för att kunna se på linjär TV. Det var mycket bättre tidigare när TV gick genom medieomvandlaren i väggen...

Jag kollade nu och det krånglar för mig med, brukar inte ha så mycket problem dock

Edit, men jag kollar inte så ofta, typ ett par ggr i veckan
Citera
2026-01-05, 23:20
Bannlyst
Citat:

Direktsänd TV.

Inget av detta kan du få ut av Telenors Hub.

Även denna hubben har inte ens stöd för LAN utan enbart Wifi.

Så allt är beroende på vilken router du har.

Har du en router med dubbla band (2.4Ghz/5Ghz) kontrollera då om du kan ansluta till 5Ghz istället.

Allt beroende på routerns möjligheter som som sagt.
Citera
2026-01-05, 23:20
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakadiBrunflo
Jag kollade nu och det krånglar för mig med, brukar inte ha så mycket problem dock

Edit, men jag kollar inte så ofta, typ ett par ggr i veckan
Tackar, beklagar att det händer även dig. Bor du månne också i Stockholm / Mälardalsområdet?
Citera
2026-01-05, 23:22
Medlem
Citat:
Tackar, beklagar att det händer även dig. Bor du månne också i Stockholm / Mälardalsområdet?

Nej, i Göteborg.

Jag tolkar beteendet på hubben som att strulet är på Telenors sida, dvs ingen vits att greja med utrustningen hemma alls.

Och hittade detta nyss som bekräftar:

Större störningar hos Telenor

Sverige: TV-tjänsten
Status:
Just nu har vi problem med vår tv-tjänst. Felsökning pågår.
Starttid
52 minuter sedan

https://www.telenor.se/support/driftinformation/driftstorningar-pa-tv-och-bredbandsnatet/
Citera
2026-01-05, 23:24
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Direktsänd TV.

Även denna hubben har inte ens stöd för LAN utan enbart Wifi.

Så allt är beroende på vilken router du har.

Har du en router med dubbla band (2.4Ghz/5Ghz) kontrollera då om du kan ansluta till 5Ghz istället.

Allt beroende på routerns möjligheter som som sagt.
Vi har någon router som Telenor skickat ut. Svart ovansida och vit undersida. Vi har dubbla band och oftast funkar det att växla mellan dessa då bilden fryser.

Du menar att man inte ska kunna ansluta med en kabel mellan routern och dongeln, som någon hos deras kundtjänst påstod tidigare?
Citera
2026-01-05, 23:26
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakadiBrunflo
Nej, i Göteborg.

Jag tolkar beteendet på hubben som att strulet är på Telenors sida, dvs ingen vits att greja med utrustningen hemma alls.

Och hittade detta nyss som bekräftar:

Större störningar hos Telenor

Sverige: TV-tjänsten
Status:
Just nu har vi problem med vår tv-tjänst. Felsökning pågår.
Starttid
52 minuter sedan

https://www.telenor.se/support/driftinformation/driftstorningar-pa-tv-och-bredbandsnatet/
Brukar oftast vara snabb med att kolla såna sidor, men inte nu. Tack återigen!
Citera
2026-01-05, 23:33
Bannlyst
Onödig post. se ovan.
Citera
2026-01-06, 14:08
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Direktsänd TV.
Jag jobbade många år i branschen på utvecklingssidan och är väl förtrogen med terminologin. Du har fel. TS använde begreppet rätt. Linjär-TV är en synonym för tablålagd TV. Det innebär att man väljer en TV-kanal och tittar på vad som sänds just nu, i kontrast till att välja vilket program (film, avsnitt av serie, nyhetsprogram, etc.) man vill titta på. Det linjära syftar på att programmen löper helt längs med tidslinjen för varje kanal utan någon möjlighet för tittaren att välja innehåll utanför detta linjära programflöde.

Detta är oberoende av hur ljud och bild överförs. Det finns en koppling mellan linjär-TV och de ursprungliga svenska TV-sändningarna över marknätet, på så sätt att allt var linjär-TV på den tid som all TV sändes över marknätet. Med överföring via kabel, mobilnät och liknande kan man sända innehåll avsett just för dig snarare än samma innehåll till alla som tittar på kanalen. Då är det inte linjär-TV längre. Men medan marknätet i praktiken bara klarade linjär-TV, kan de nya sätten att sända TV stödja båda metoderna. Om tittaren väljer "det som sänds på SVT 1 just nu", vilket kanske är 13 minuter in i en film, är det linjär-TV även om ljud- och bildöverföringen sker via Internet. Om tittaren väljer att se samma film på SVT Play i efterhand är det inte linjär-TV. Men SVT Play erbjuder även linjär-TV under rubriken "På SVT just nu" (https://www.svtplay.se/kanaler). Betal-TV-operatörer kan också erbjuda linjär-TV, vilket sparar lite bandbredd då man kan använda multicast-teknik, och det är väl denna tjänst hos Telenor som TS har problem med.

Direktsändning är något annat. Där handlar det om att programinnehållet inte spelas in i förväg utan sänds samtidigt som det produceras. Nyheter, sport och andra evenemang kan vara direktsända. Men en film som spelades in för 15 år sedan är inte direktsänd även om den visas i linjär-TV och är tablålagd till en viss tid på en viss TV-kanal.

Citat:
Jag har inte Telenor själv, men tror du har fel även om detta. Så här skriver Telenor själva (notera de fetade delarna):
Citat:
Pressmeddelande • 14 augusti 2024

Telenor lanserar ny Tv-hubb för linjärt och streamat innehåll

Nu lanserar Telenor Sverige en Tv-hubb som samlar kundens hela tv-utbud. Den ersätter tidigare boxar för linjär-tv och fungerar även som en samlande enhet för användarens alla streamingkonton och andra appar. Tv-hubben är liten som en kortlek och kopplas in direkt i tv:n. Med fjärrkontroll kan användaren styra allt ifrån direktsändningar av nyheter till Youtube och streamingtjänster. Hubben kan också användas för att casta innehåll från smartphone.
(...)
– Vi konsumenter streamar alltmer, både på kanalernas playtjänster och på betaltjänster, men en majoritet av våra kunder tittar också regelbundet på linjär tv. Vår tidigare hårdvara har därför utvecklats till en smidigare och mer framtidssäkrad hubb där hela utbudet kan samlas och dessutom tas med vart du än reser, säger Hanna Idstam, tv-chef på Telenor.
(https://www.telenor.se/press/pressmeddelande/F0EBC9291384CE7B)
Citera
2026-01-06, 14:33
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Jag jobbade många år i branschen på utvecklingssidan och är väl förtrogen med terminologin. Du har fel. TS använde begreppet rätt. Linjär-TV är en synonym för tablålagd TV. Det innebär att man väljer en TV-kanal och tittar på vad som sänds just nu, i kontrast till att välja vilket program (film, avsnitt av serie, nyhetsprogram, etc.) man vill titta på. Det linjära syftar på att programmen löper helt längs med tidslinjen för varje kanal utan någon möjlighet för tittaren att välja innehåll utanför detta linjära programflöde.

Detta är oberoende av hur ljud och bild överförs. Det finns en koppling mellan linjär-TV och de ursprungliga svenska TV-sändningarna över marknätet, på så sätt att allt var linjär-TV på den tid som all TV sändes över marknätet. Med överföring via kabel, mobilnät och liknande kan man sända innehåll avsett just för dig snarare än samma innehåll till alla som tittar på kanalen. Då är det inte linjär-TV längre. Men medan marknätet i praktiken bara klarade linjär-TV, kan de nya sätten att sända TV stödja båda metoderna. Om tittaren väljer "det som sänds på SVT 1 just nu", vilket kanske är 13 minuter in i en film, är det linjär-TV även om ljud- och bildöverföringen sker via Internet. Om tittaren väljer att se samma film på SVT Play i efterhand är det inte linjär-TV. Men SVT Play erbjuder även linjär-TV under rubriken "På SVT just nu" (https://www.svtplay.se/kanaler). Betal-TV-operatörer kan också erbjuda linjär-TV, vilket sparar lite bandbredd då man kan använda multicast-teknik, och det är väl denna tjänst hos Telenor som TS har problem med.

Direktsändning är något annat. Där handlar det om att programinnehållet inte spelas in i förväg utan sänds samtidigt som det produceras. Nyheter, sport och andra evenemang kan vara direktsända. Men en film som spelades in för 15 år sedan är inte direktsänd även om den visas i linjär-TV och är tablålagd till en viss tid på en viss TV-kanal.

Jag har inte Telenor själv, men tror du har fel även om detta. Så här skriver Telenor själva (notera de fetade delarna):
Älskar ditt långa och välgrundade svar. Även om jag var medveten om att jag hade använt ordet "linjär-TV" rätt så jag är tacksam för att du tog dig tiden för att reda ut allt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in