Citat:
Ursprungligen postat av
OstermalmWeeknd
SR P1 Studio Fem rapporterar direkt frän röda mattan i Filmhuset på Gärdet och reporter Lotta Myrán lyckas säga fel på titlarna på flera av storfavoriterna. Sedan frågar Lotta vilken av dessa fina svenska filmer som kommer representera Sverige på Oscarsgalan.
En intervjuad herre berättar då för Lotta och lyssnarna att det var Tarik's "Eagles..." som Sverige valde och som redan i mitten a december inte gick vidare. Ett slarv-haveri helt utan engagemang, om ni skulle fråga oss om Sveriges icke-satsning med sitt bidrag.
On topic: Vi kommer vara klistrade ikväll. Hur många plumpa skämt om POTUS Don blir det från scenen? Pappa Stellan, spydde re'n galla på ann' gala, hörde vi.
Bra fler visar det snabbt sjunkande intresset för svensk filmproduktion så kulturministern får mer sällskap.
Angående skämt om POTUS gissar jag på fyra tveksamma skämt.
Jag satt frustrerad och försökte hitta nominerade till Gullspira för efter nära 10 min inse att det är lika hemligt som hedersguldbaggen.
Så bara de fem i juryn vet. De är tre från Filminstitutet, en regissör och en från Folkets bio.
https://www.guldbaggen.se/om-guldbaggen/gullspira/
" Priset Gullspira ska gå till en person eller personer som är verksamma inom filmbranschen och som genom sina insatser eller på annat betydelsefullt sätt bidragit till den svenska barn- och ungdomsfilmens kvalitet och framgång.
Gullspira har fått sitt namn efter geten i filmen Barnen från Frostmofjället (regi Rolf Husberg, 1945). Priset, som är skapat av konstnären Amalia Årfelt, består av en statyett i glaserad stengodslera med förgyllda horn och en skälla i äkta guld. "
Bra George Riedel och Per Åhlin hann få priset.
15 min kvar till riktiga galastarten.