Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-05, 21:40
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Det behövs väl inte någon ruskigt ingående presentation av hårdrockslegenden Tony Iommi men för att ha något att fylla ut tråden med tar vi ändå en liten sådan. Frank Anthony "Tony" Iommi föddes 19 februari 1948 i Birmingham och har uppnått legendstatus eftersom han lade grunden till heavy metal-maskinen Black Sabbath. Många medlemmar har passerat revy i bandets line-up genom åren men Tony Iommi är den enda originalmedlemmen som hållit sig kvar sedan begynnelsen.

Tony Iommi har sysslat med att skriva ihop klassiska riff och låtar med Black Sabbath under lång tid. Det tog ett tag men till slut resulterade hans låtskrivande i några soloverk också. Där tänkte jag att tråden kunde fylla en liten funktion.

Diskografin med soloalbum:

• "Iommi" (2000)
• "The 1996 DEP Sessions" (2004)
• "Fused" (2005)

En annan sak Tony Iommi hade för sig var ju Whocares-projektet som han körde tillsammans med Ian Gillan som ett välgörenhetsprojekt. Senaste nytt är en artikel från Blabbermouth där man kan läsa att ett nytt soloalbum från Tony Iommi är på gång.

Tony Iommi is working with a 'Great singer from Sweden' on upcoming solo album (January 2, 2026)

Tony Iommi börjar sakta men säkert närma sig 80 år. Jag vill inte riktigt tro att vokalisten från Sverige som han nu har spelat in musik tillsammans med är någon ung förmåga i 25-årsåldern. Får för mig att det är någon äldre och rutinerad, men jag vet inte. Vem tusan kan det vara? Har ni några gissningar? Jag är inte alls insatt i vad Tony Iommi har haft för sig på senare år så hoppas att någon kan bidra med lite matnyttig information.
Citera
2026-01-06, 00:31
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Jag gissar på Erik Grönwall. Alternativt Tommy Johansson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in