2026-01-05, 21:23
Medlem
Hirvis avatar
Hittade ingen tråd om ämnet, försökte söka runt med olika sökord. Men jag är nyfiken på filmer ni hade hoppats mer på, filmer där ni kanske känner att det fanns en otrolig idé men att hantverket var sisådär, eller att det fanns enorma kvalitéer och att slutresultatet blev lidande av någon annan faktor.

Jag har valt ut några skilda exempel på hur jag tänker.

1. The Indian Runner
Ganska okänd film av Sean Penn, med Viggo Mortensen (min favorit) i en av huvudrollerna om två brorsor där den ena är polis och den andra är stökig och deras relation. Det är en stark cast men bland annat Charles Bronson som deras farsa och Viggo gör en otrolig roll. Det är en enkel story, bra med koppling till namnet med starka scener som har potential att bli ett mästerverk men ändå flyger det inte. Den är lite för dåligt skriven, lite för tama dialoger, lite för lite starka scener.

2. Free Guy
Jag älskar konceptet och en del av genomförandet är också bra, det här hade potential att bli en solid Spielberg-ish film för hela familjen, men Ryan Reynolds har fan världens sämsta karisma. Jag hatar honom. Han är motbjudande. Han förstör filmen, han och faktumet att manuset är så jävla tamt. Det är på tok för lite roliga ögonblick och 0 känslor involverat.

3. Barbie
Jag ÄLSKADE intro-scenen, jag satt stenad omgiven av polska ungar på bio i Warszawa och såg den och tänkte att det här är nog årets film. 2001-parodin var helt magisk och filmen har kvaliteer. Vissa skämt är fantastiska oftast relaterat till Ken eller det absurda i Barbies värld. Det är en visuellt tilltalande film, bra casting. Men när America Ferrara kommer in förstörs allt, jag har inget problem med sunda budskap i familjefilmer, det är rentav något jag förväntar mig. Men det här var så jävla on the nose att jag fick kräkssmak i munnen. Det var övertydlig smörja och förstörde budskapet.

4. Witness
Harrison Ford som polis som går undercover hos AMISH, med Viggo Mortensen (woo) och Danny Glover, det här låter ju perfekt.
Men det blev ett generiskt kärleksdrama bara. Jag HATAR generiska kärleksdraman, jag ville ha mer fokus på amish-kulturen, istället blev det bara en påminnelse av när Hollywood är som allra smörigast.

5. Hobbit
Hade behövts mer tid och mer fokus på detaljer och ett mer vuxet fokus trots att det är en barnbok. När LOTR-trilogin är SÅ stark borde Hobbit försökt bygga vidare på det och det hade gått. Man hade kunnat få Hobbit-trilogin att kännas vuxnare och mer relevant men det misslyckades totalt.
Senast redigerad av Hirvi 2026-01-05 kl. 22:17.
Citera
2026-01-05, 21:29
Bannlyst
Bra trådstart.

Ska fundera och återkomma men har ett par i åtanke.

Hoppas andra kan fylla på.

Nu vill vi ju inte ha svar (om jag fattar TS rätt) på "klassiker" som inte levde upp till din egna förväntan utan tvärtom - Filmer du ville se som var nya och som du trodde skulle leverera.

Annars kan vem som helst skriva..."När jag var 57år och skulle se Gudfadern III...den sög getpung."
Citera
2026-01-05, 21:34
Medlem
kl4sseKocks avatar
Jurassic World Rebirth
Mycket hype med bra skådisar och surfa på jurassic vågen känns platt och inte direkt att man dras in i filmen
Citera
2026-01-05, 21:43
Medlem
Glostrups avatar
Jag tyckte inte att One Battle After Another lyckades särskilt bra. Inget fel på skådespeleriet generellt, men det kändes som att regissören försökte för hårt att göra en Tarantinofilm, utan att lyckas, och att hela storyn gick till lite väl mycket överdrift.

Avatar hypades till max, men det är ju bara en seg animerad historia med lite new age insprängt här och där. Det fanns några scener som var spektakulära i 3D för att det var relativt nytt på bio, men det är en film som jag bara orkat se en gång.
Citera
2026-01-05, 21:44
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Waterworld minns jag att man hade stora förväntningar på när det begav sig, men det var närmast ett pekoral. (Costner). Har för mig att den var väldigt dyr att göra, men resultatet blev ändå inget vidare.

Som Coen-fan (Bröderna Coen), regissörerna som kanske har gjort de bästa filmerna någonsin, så har jag blivit besviken på allt de har gjort efter "O Brother, Where Art Thou?", möjligtvis med undantag för "No Country for Old Men". Men vilka mästerverk de gjorde en gång i tiden - Fargo, The Big Lebowski och inte minst nämnda O Brother, Where Art Thou?

Varje gång de släpper en ny film så är förväntningarna där, pga av gamla meriter, men det har varit idel besvikelser sedan millenieskiftet.
Senast redigerad av TupolevTu-144 2026-01-05 kl. 21:46.
Citera
2026-01-05, 21:45
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi

4. Witness
Harrison Ford som polis som går undercover hos AMISH, med Viggo Mortensen (woo) och Danny Glover, det här låter ju perfekt.
Men det blev ett generiskt kärleksdrama bara. Jag HATAR generiska kärleksdraman, jag ville ha mer fokus på amish-kulturen, istället blev det bara en påminnelse av när Hollywood är som allra smörigast.

Va? Sett till manuset gick den väl bortom alla tänkbara förväntningar?

Han går inte undercover? Han tvingas gömma sig och vittnet där.

Den hårdkokte utredaren exemplifierar kulturkrocken med amishfolket väl.

Filmen liknar magisk realism med sin symbolik.

En av de mer originella deckare man sett. Harrison Ford gör sin bästa roll vid sidan om "Jagad" och "Indy"?
Citera
2026-01-05, 21:49
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Waterworld minns jag att man hade stora förväntningar på när det begav sig, men det var närmast ett pekoral. (Costner). Har för mig att den var väldigt dyr att göra, men resultatet blev ändå inget vidare.

Som Coen-fan (Bröderna Coen) som kanske har gjort de bästa filmerna någonsin, så har jag blivit besviken på allt de har gjort efter "O Brother, Where Art Thou?", möjligtvis med undantag för "No Country for Old Men". Men vilka mästerverk de gjorde en gång i tiden - Fargo, The Big Lebowski och inte minst nämnda O Brother, Where Art Thou?

Varje gång de släpper en ny film så är förväntningarna där, pga av gamla meriter, men det har varit idel besvikelser sedan millenieskiftet.

Hade stor behållning av "The Ballad of Buster Scruggs" av bröderna Coen.

"The Big Lebowski" är nog tidernas mest överskattade film ...

I "Waterworld" är det ändå riktiga människor som gör riktiga saker, ungefär som i gamla Mad Max.

Och inte massa CGI-trams. Den fick skit när den kom, för att den var så dyr.

Men är den verkligen dålig?
Citera
2026-01-05, 21:56
Medlem
Diamondgrits avatar
Warcraft. Jag tyckte att den var bra men den kunde ha varit ännu bättre! Och var är uppföljarna!?

Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
5. Hobbit
Hade behövts mer tid och mer fokus på detaljer och ett mer vuxet fokus trots att det är en barnbok. När LOTR-trilogin är SÅ stark borde Hobbit försökt bygga vidare på det och det hade gått. Man hade kunnat få Hobbit-trilogin att kännas vuxnare och mer relevant men det misslyckades totalt.
Nja... Kanske hade varit ännu bättre att bara göra en film faktiskt. Jag har sett en nedklippt version där bara det som är med i boken finns kvar och till och med då känns det lite långt.
Citera
2026-01-05, 21:57
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Va? Sett till manuset gick den väl bortom alla tänkbara förväntningar?

Han går inte undercover? Han tvingas gömma sig och vittnet där.

Den hårdkokte utredaren exemplifierar kulturkrocken med amishfolket väl.

Filmen liknar magisk realism med sin symbolik.

En av de mer originella deckare man sett. Harrison Ford gör sin bästa roll vid sidan om "Jagad" och "Indy"?
Jag tyckte verkligen att kärlekshistorian tog över på ett sätt som störde mig. Jag var starkt besviken. Och ja du har rätt, jag tänkte lite slarvigt att undercover är ett lagom sätt att beskriva utan att spoila.

Min tanke med tråden är kanske inte helt glasklar, men filmer som borde uppnått mer. Såklart man kan säga Gudfadern 3, men jag tänker även på filmer som har någonting utöver det vanliga och därför hade förtjänat något mer. Kan ge fler exempel.

Days of Heaven : Det är typ världens vackraste film rent visuellt, den är så vacker att jag vill se om den snart. Synd bara att manuset var så mediokert. Det är ett återkommande tema med Terrance Malick, hans filmer är dom vackraste som någon har gjort. Men dom flesta är lika underhållande som färg som torkar. Dom är faktiskt väldigt snarlika färg som torkar. Days of Heaven har ett ljus som är från en annan värld, alla filmälskare borde se filmen. Men ska jag se om den kan jag likagärna kolla utan ljud och spela lite härlig sydstadsrock i stil med Tom Petty & The Heartbreakers för att komma in i stämning.

Time Bandits - Samt det mesta av Terry Gilliam.
Lite samma sak med honom, ett visuellt geni, en otroligt galen hjärna som skapar saker jag älskar att kolla på. Men den jävla odågan tar fan ingenting i mål. Varje film jag sett av honom efter Monty Python har inneburit en halvtimme av begeistrande och sen frustration. Det är intressant och sprakande men det ekar tomt. Det är som om både han och Malick borde tagit in extern hjälp från manusförfattare. Inse era begränsningar.
Citera
2026-01-05, 21:58
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Warcraft. Jag tyckte att den var bra men den kunde ha varit ännu bättre! Och var är uppföljarna!?

Nja... Kanske hade varit ännu bättre att bara göra en film faktiskt. Jag har sett en nedklippt version där bara det som är med i boken finns kvar och till och med då känns det lite långt.
Men Hobbit skrevs innan världen var utvidgad korrekt därför tycker jag det är rimligt att anpassa historien till det som kom efter och det borde gå att göra en mer nördig djupgående trilogi som kan tillfredställa vanliga tittare och nördar och barn utan att gå full blown nöjespark.
Citera
2026-01-05, 22:09
Medlem
28 År Senare och The Black Phone 1&2
Alltså jag hade laddat stenhårt inför dom filmerna.
Och sen var de bara skit!!
Citera
2026-01-05, 22:37
Medlem
Dalulvens avatar
1. The Phantom Menace. Tatooine och resten av Star Wars som en gång var rått, skitigt och brutalt, och ganska otäckt, drunknade i datoranimerade muppar. Jedi- och sith-grejerna är bra, och storyn är säkert gripande och intressant, men allt disconnectas av dataspels-känslan.

Livet rasade ihop när man såg denna på bio.

Tänk om David Fincher gjort prequel-mumbo jumbot i stället ...

2. Alien: Romulus. Kändes som en greatest hits från tidigare filmer körd genom en AI.

Tidigare hade alla Alien-filmer något mytiskt och skrämmande över sig.

Men med denna och "Alien: Earth" är xenomorfen lika otäck som en orangutang på zoo.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in