2026-01-05, 20:43
Medlem
Vit-spades avatar
Vart man än befinner sig i världen, hemma eller utomlands, så stöter man på tyska turister. Oftast märks det när man möter dom på vägarna eftersom man ser att bilen är tysk. Tror att dom kör på autobahn gör de också, de kan dra på i 280 km/h på en svensk skogsväg där hastigheten är 70 km/h i vanliga fall.

Varför, varför ser man dessa tyskar precis överallt? Min första tanke var att det hade med demografin att göra, d.v.s. att tyskarna skulle vara så många så att de märks av den anledningen så jag roade mig lite med att jämföra folkmängden för några europeiska länder. Så här ser det ut (siffrorna är avrundade):

Tyskland 80 miljoner
Frankrike 70 miljoner
Storbritannien 70 miljoner
Turkiet 80 miljoner

Visst, 10 miljoner färre är typ som hela Sveriges befolkning men ändå: Jag tycker inte att det dräller av fransmän och britter här precis. Och turkiska turister ser man nästan aldrig, trots att de är lika många som tyskarna.

Så vad beror den här tyska turistinvasionen på? Är det våra älgar som lockar? Jag har hört historier om hur tyskar kommer hit och snor våra varningsskyltar för älg på vägarna eller kan åka många mil för att komma till ett ställe där man kan köpa älgbajs.
Citera
2026-01-05, 21:44
Medlem
Jag har inte stött på en endaste tysk sedan maj 2025. Så var befinner du dig?
Citera
2026-01-05, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-spade
Vart man än befinner sig i världen, hemma eller utomlands, så stöter man på tyska turister. Oftast märks det när man möter dom på vägarna eftersom man ser att bilen är tysk. Tror att dom kör på autobahn gör de också, de kan dra på i 280 km/h på en svensk skogsväg där hastigheten är 70 km/h i vanliga fall.

Varför, varför ser man dessa tyskar precis överallt? Min första tanke var att det hade med demografin att göra, d.v.s. att tyskarna skulle vara så många så att de märks av den anledningen så jag roade mig lite med att jämföra folkmängden för några europeiska länder. Så här ser det ut (siffrorna är avrundade):

Tyskland 80 miljoner
Frankrike 70 miljoner
Storbritannien 70 miljoner
Turkiet 80 miljoner

Visst, 10 miljoner färre är typ som hela Sveriges befolkning men ändå: Jag tycker inte att det dräller av fransmän och britter här precis. Och turkiska turister ser man nästan aldrig, trots att de är lika många som tyskarna.

Så vad beror den här tyska turistinvasionen på? Är det våra älgar som lockar? Jag har hört historier om hur tyskar kommer hit och snor våra varningsskyltar för älg på vägarna eller kan åka många mil för att komma till ett ställe där man kan köpa älgbajs.

Sett till antalet som har det som modersmål är tyska EU:s största språk. Lägg till det att:

- Sverige är geografiskt och transportmässigt nära för tyskarna (flera flygplatser + flera färjelinjer + landvägen över Danmark).
- Sverige är dyrt som fan att resa i, både sett till boende och vad det kostar att äta och dricka ute (detta skrämmer bort turister från de flesta länder, vilket gör tyskarna vanligare i relation till t.ex fransmän)
- Medelinkomsterna i Tyskland är högre både jämfört med Sverige och flera andra europeiska länder (detta gör att föregående punkt inte är lika avskräckande för dem)
- Sverige erbjuder något som är sällsynt och eftertraktat nere på kontinenten: det är tyst, glesbefolkat och relativt säkert med hög teknologisk standard på det mesta. Tänk själv, Sverige är ungefär 1,25 gång så stort som Tyskland till ytan, medan Tyskland har en befolkning som är c:a 8 gånger större. Skulle man ta våra två största städer så skulle Stockholm hamna på plats 3 i Tyskland (mindre än München, större än Köln) och Göteborg skulle hamna på plats 8 (mindre än Düsseldorf, större än Leipzig).
- Tyskarna har en väldigt idealiserad bild av Sverige. Tyskarna älskar om möjligt Astrid Lindgren mer än vad svenskarna gör. De ser Sverige som en mysig bullerbynvariant av Tyskland - tillräckligt likt för att man ska känna sig hemma, tillräckligt annorlunda för att det ska bryta av mot vardagen hemma.

Dessutom, tyskarna är en stor andel av turisterna i Sverige, men Sverige är ändå ett litet resmål för tyskarna. Sammantaget finns det nästan 100 miljoner tyskar i Europa uppdelat på flera länder. På ett genomsnittligt år kommer ca 1,5 miljoner tyskar på besök till Sverige, medan Italien och Frankrike ett typiskt tar år emot c:a 10-15 miljoner tyska turister var.
Senast redigerad av guldduscharn 2026-01-05 kl. 22:11.
Citera
2026-01-06, 06:09
Medlem
Citat:
Varför, varför ser man dessa tyskar precis överallt?
Tyskland 80 miljoner.
Dom är som sagt 80 miljoner, tjänar bra med pengar och har samtidigt Europas sämsta husmanskost?
Citera
2026-01-06, 13:25
Medlem
Alits avatar
Citat:
Vart man än befinner sig i världen, hemma eller utomlands, så stöter man på tyska turister.

Allting började med att vi gick med i EU och det flyttade hit 200 000 tyska bögar. De lovade oss att 100 000 var det absoluta taket, men det visade sig inte stämma. Efter detta så spred sig tyskarna över hela världen.
Citera
2026-01-07, 11:18
Medlem
Pentaxmans avatar
Stort land, befolkning som gillar att göra saker, intresserade av vår och andras kultur, har råd att resa, ligger mitt i Europa så har väldigt enkelt att åka till ställen.
Citera
2026-01-12, 16:31
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BabbeNigger
Dom är som sagt 80 miljoner, tjänar bra med pengar och har samtidigt Europas sämsta husmanskost?
Va? Om det är någonting som är bra i Tyskland så är det ju just husmanskosten!

Citat:
Ursprungligen postat av Alit
Allting började med att vi gick med i EU och det flyttade hit 200 000 tyska bögar. De lovade oss att 100 000 var det absoluta taket, men det visade sig inte stämma. Efter detta så spred sig tyskarna över hela världen.
Ja detta var allmänt känt redan på tidigt 90-tal. 😃

Skämt åsido, tyskar älskar att resa och många har dessutom råd att göra det. Vart man än åker i världen träffar man på tyska turister.

På senare år har det ju även blivit en grej med "flygskam" (miljörörelsen har ett stort inflytande på den tyska medeklassen) vilket lett till att många tyskar tar (hus)bilen till Skandinavien istället för att flyga till Grekland på semestern.
Citera
2026-01-13, 11:01
Medlem
Kanske en del av coolcation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här