2026-01-05, 20:38
Medlem
Hej!

Jag vet att denna historia kan låta väldigt bisarr samt overklig men den är sann och jag är seriös.

En person vi kallar Karl har blivit förföljd under en lång tid av ett gäng personer som döljer sig i närheten av Karls bostad, i bland annat ett naturreservat för att inte synas för allmänheten.

Karl var till en början förföljd av ett kriminellt nätverk, men sedan har nog nätverket anlitat dessa personer för att spara pengar.

Det hela började med att Karl tittade ut på nätverket från fönstret några gånger, och sedan har förföljelserna trappats upp rejält med åren. Orsaken är troligtvis att nätverket har inbillat sig en massa saker om Karl.

Karl har fotograferat en avlyssningsbugg som placerats på dennes bostad av det kriminella nätverket, (Bildbevis finns, samt har skickats in till Polisen).

Det kriminella nätverket samt personerna som nätverket anlitat har även begått kränkande fotografering i Karls hem under lång tid, samt övervakat honom. Trots polisanmälan har Polisen inte vidtagit några åtgärder, och inte ens bedömt situationen överhuvudtaget. De säger bara att kriminella inte jobbar på detta sätt, utan att de ens vet om detta är sant.

Karl vet var gärningspersonerna gömmer sig, men har svårt att få Polisen att förstå allvaret eftersom situationen är så unik och ovanlig, samt att Polisen inte är vana vid detta.

Karl tror att personerna som tillkom senare under förföljelsen av honom utnyttjar det kriminella nätverket ekonomiskt för att de inte vill bli hittade av myndigheterna.

Det är svårt att komma åt dessa personer i naturreservatet och övriga områden de gömmer sig i, eftersom de döljer sig där samt är utspridda. Det svåraste är att få Polisen att tro brottsoffret samt lägga ned resurser på detta.

Hade Polisen använt personsökhundar för att hitta personerna så skulle de inte varit kvar.

Hur kan brottsoffret agera i denna situation? Att sätta dit dessa personer på egen hand skulle kosta mycket pengar men samtidigt kanske få Polisen att vakna.

Ingen tror att Karl utsätts för detta eftersom det sker i det dolda, samt att gärningsmännen döljer sig i bland annat naturreservatet, men fördelen är att Karl ändå vet ganska exakt var personerna döljer sig.

Finns det något sätt för Karl att bevisa att detta pågår?

Ni får tro att Karl är psykiskt sjuk samt paranoid eller vad ni vill, men jag undrar endast över hur Karl kan agera juridiskt samt vad han kan göra för att bevisa detta brott till Polisen för åtgärder.

Om ni utgår från att detta är sant, eller åtminstone teoretiskt möjligt så underlättar det att mina frågor får ett bra svar.

Vill bara avsluta med att jag är seriös, samt att detta inte är ett trollinlägg.

*Jag nämner inte vilket område det gäller för att inte hänga ut någon eller skapa falska rykten, men behöver tips på vad som är lämpligast i detta fall.
Citera
2026-01-05, 21:50
Medlem
Jag förstår att situationen kan kännas overklig och osannolik, men den är väl inte omöjlig att inträffa?

Det sker ju faktiskt förföljelser av personer så gott som dagligen, samt att det inte är omöjligt för ett kriminellt nätverk att skaffa utrustning och förfölja en person.

Problemet är att folk inte tror på detta.

Det finns tecken som tyder på att något inte står rätt till: Foton på buggen som de placerat på Karls hem, samt att de döljer sig i närheten och att Karl har fotograferat färska fotspår när de sprungit iväg för att slippa bli konfronterade av honom på ovanliga ställen i naturreservatet som är ganska svåråtkomliga och troligen besöks mycket sällan.

Han vet att de döljer sig i naturreservatet.

Så återigen men omformulerat: Hur kan Karl faktiskt få Polisen att agera och misstänka brott?
Polisen gjorde ingen hot- och riskbedömning vid polisanmälan trots allvaret.

Ska inte Polisen göra dessa bedömningar enligt lag/riktlinjer?
Citera
2026-01-05, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juan-frosty
Jag förstår att situationen kan kännas overklig och osannolik, men den är väl inte omöjlig att inträffa?

Det sker ju faktiskt förföljelser av personer så gott som dagligen, samt att det inte är omöjligt för ett kriminellt nätverk att skaffa utrustning och förfölja en person.

Problemet är att folk inte tror på detta.

Det finns tecken som tyder på att något inte står rätt till: Foton på buggen som de placerat på Karls hem, samt att de döljer sig i närheten och att Karl har fotograferat färska fotspår när de sprungit iväg för att slippa bli konfronterade av honom på ovanliga ställen i naturreservatet som är ganska svåråtkomliga och troligen besöks mycket sällan.

Han vet att de döljer sig i naturreservatet.

Så återigen men omformulerat: Hur kan Karl faktiskt få Polisen att agera och misstänka brott?
Polisen gjorde ingen hot- och riskbedömning vid polisanmälan trots allvaret.

Ska inte Polisen göra dessa bedömningar enligt lag/riktlinjer?
Det är motivet som är suspekt inte att det inte är teknisk omöjligt.
Man kan inte få polisen att utreda eftersom de inser direkt att det är vanföreställningar pga avsaknad av rimligt motiv. Snuten har lite koll på trovärdigheten i berättelser de får höra mycket nonsens kan jag tro.
Citera
2026-01-06, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raina
Det är motivet som är suspekt inte att det inte är teknisk omöjligt.
Man kan inte få polisen att utreda eftersom de inser direkt att det är vanföreställningar pga avsaknad av rimligt motiv. Snuten har lite koll på trovärdigheten i berättelser de får höra mycket nonsens kan jag tro.

Precis. Jag förstår att motivet kan verka udda samt ovanligt, eftersom det finns en allmän uppfattning att kriminella nätverk inte sysslar med detta samt att de är impulsiva i sina beslut.
Jag förstår att "Karl" kan upplevas lida av vanföreställningar till följd av detta.

Polisen sa till "Karl" i stil om "att kriminella har ihjäl folk impulsivt om de får för sig negativa saker om någon".

Men, Karl tror att detta kan ha att göra med att Polisen eventuellt ingripit mot nätverket tidigare, eller något sådant, men han vet inte vad det handlar om. Att Karl tittat ut genom fönstret flera gånger har fått det kriminella nätverket att inbilla sig massa saker om honom.

De som förföljt honom på sistone skiljer sig från det kriminella nätverket som initialt förföljde honom, i och med att de har hållit på mycket länge, och trots att Karl har fotograferat deras utrustning, så fortsätter de, som om de är desperata och utnyttjar det kriminella nätverket som anlitat dem ekonomiskt.

Det är just motivet som är svårt att bevisa eftersom Karl inte vet vad som hänt tidigare, och Polisen är inte behjälpliga.

Karl måste själv bevisa att gärningspersonerna gömmer sig i naturreservatet och att de använder sig av utrustning.

Kan man inte anlita ett säkerhetsföretag privat, som kan bevisa att Karl faktiskt utsätts för brott och sedan be Polisen att ersätta Karl om bevisningen leder till att förundersökning inleds?

Om Karl hyr/köper utrustning för att bevisa att gärningsmännen döljer sig i naturreservatet som t.ex. drönare, och visar att det finns personer som inte vill bli påkomna. Kan Karl få någon ersättning för detta och få Polisen att misstänka brott?

Han har ändå sin historia att dela med sig till Polisen samt att han ändå vet ungefär var personerna döljer sig även om de är utspridda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in