Citat:
Ursprungligen postat av
Teammorsan
Är väl mer allmänt. Frågar för närståendes räkning. Man hittar ju inga recensioner eller annan info någonstans. Hen har ett opiatmissbruk och har blivit beviljad behandlingshem men ska själv ge förslag på vart hen vill. Är ju viktigt att det blir rätt.
Jag förstår. Ja jag sitter ju inte inne med någon expertkunskap, och det är såklart viktigt att behandlingen är/blir så effektiv som möjligt.
Om jag kan bidra med två punkter, som jag reagerade på när jag var där, så var det:
1: Väldigt få deltagare. Åtta stycken. Min tanke är att det kan vara viktigt att det kanske finns lite fler deltagare, så man har några olika att söka sig till, om man ska vara där i några månader
2: Av de som var där när jag var på besök, så var alla från Kriminalvården eller Rättspsyk, med diagnos, som jag nämnde. Och de flesta hade nog inte intresse av att deltaga i någon behandling egentligen. Dom såg det helt enkelt som ett bättre och friare ställe, som alternativ till inlåsningen
Och just det, i stället för att använda sig att något behandlingsprogram ( 12-steg tex ), så kör dom med "holistiskt psykoterapi". Det kan du själv googla vidare på.