2026-01-05, 19:07
Medlem
Någon som varit på Hillringsbergs behandlingshem? Går ju inte att hitta någon info som inte kommer från dom själva. Hur är personalen, maten, behandlingen……
Citera
2026-01-05, 19:15
Medlem
Är du där med anledning av LRV eller Kval?

Rättelse: Är placeringen där med anledning av LRV eller Kval?
Citera
2026-01-05, 19:21
Medlem
Sol, frivillig placering. Drogberoende
Citera
2026-01-05, 19:34
Medlem
Oki. Jag har inte varit där själv, men har en närstående släkting som fick sista tiden där i form av utsluss i samband med fängelsestraff.

Jag vet ju inga detaljer om dig, men spontant känns det kanske fel, om det bara är för drogberoende och du framåt vill bli kvitt ditt missbruk.

Vad jag förstår kör dom inte efter något program ( typ 12-stegs ), utan allt är individuellt. Det är inte så många platser där. När jag var på besök, tror jag att dom sa att det finns plats för åtta samtidigt. Och just då var alla från Kriminalvården eller fick prova på öppenheten efter Rättspsykiatrisk vård.

Det är två år sedan. Mycket kan ju ha ändrats sedan dess. Men det var i vart fall en jäkla fin "lägenhet". För eget bruk, stort och fint med Tv, soffa, säng och allt som behövs. Vi fikade i trädgården, men man äter tydligen måltider gemensamt, och min släkting var där i tre månader, och gick upp en hel del under tiden. Ligger extremt vackert.

För övrigt fick jag också uppfattningen, att alla som var där också hade någon form av diagnos. Även min släkting är diagnostiserad
Citera
2026-01-05, 19:36
Medlem
Om det är något specifikt du undrar över, kan jag fråga min släkting
Citera
2026-01-05, 19:42
Medlem
Är väl mer allmänt. Frågar för närståendes räkning. Man hittar ju inga recensioner eller annan info någonstans. Hen har ett opiatmissbruk och har blivit beviljad behandlingshem men ska själv ge förslag på vart hen vill. Är ju viktigt att det blir rätt.
Citera
2026-01-05, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teammorsan
Är väl mer allmänt. Frågar för närståendes räkning. Man hittar ju inga recensioner eller annan info någonstans. Hen har ett opiatmissbruk och har blivit beviljad behandlingshem men ska själv ge förslag på vart hen vill. Är ju viktigt att det blir rätt.

Jag förstår. Ja jag sitter ju inte inne med någon expertkunskap, och det är såklart viktigt att behandlingen är/blir så effektiv som möjligt.

Om jag kan bidra med två punkter, som jag reagerade på när jag var där, så var det:

1: Väldigt få deltagare. Åtta stycken. Min tanke är att det kan vara viktigt att det kanske finns lite fler deltagare, så man har några olika att söka sig till, om man ska vara där i några månader

2: Av de som var där när jag var på besök, så var alla från Kriminalvården eller Rättspsyk, med diagnos, som jag nämnde. Och de flesta hade nog inte intresse av att deltaga i någon behandling egentligen. Dom såg det helt enkelt som ett bättre och friare ställe, som alternativ till inlåsningen

Och just det, i stället för att använda sig att något behandlingsprogram ( 12-steg tex ), så kör dom med "holistiskt psykoterapi". Det kan du själv googla vidare på.
Senast redigerad av PatricHbg 2026-01-05 kl. 19:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in