2026-01-05, 18:39
Medlem
Tittat runt lite på elcyklar och märkt att det väldigt snabbt hoppar från ~25k (räknar inte med ena skitcyklar från Biltema), till 50k och uppåt.
Jag kan absolut se att en elcykel för 20-30k är intressant för många och säkert en bra investering över tid i storstadsområdena då man slipper parkeringsavgifter och annat piss - men vem fan lägger +50k på en elcykel? Hastigheten är oavsett max 25kmh - vad är det dessa 25k extra ger dig utöver ett någorlunda större batteri mot en elcykel för halva priset? Är skillnaden såpass stor att det avsevärt högre priset är värt det? Vad är det för nisch som dessa uppfyller?

Vissa kommer nu påpeka att en vanlig racercykel kan kosta 100k-200k, men i dessa fall handlar det mer om (rätta mig om jag har fel) att du får en cykel som är tävlingsduglig. Du får saker som toppskiktet av användare har inom din sport.

Jag känner flera som köpt elcyklar från mellan 15-25k, mest som pendlingsalternativ istället för bil eller kollektivt. Jag känner ett par som äger snordyra tävlingscyklar (70k och uppåt) då de är aktiva inom sporten. Men jag känner inte någon som har en elcykel för +50k.
Citera
2026-01-05, 18:43
Medlem
Min kostade 24k fast den har jag inte liggandes ute väldigt länge
Citera
2026-01-05, 18:54
Medlem
franges avatar
Jaa, folk köper ju sportbilar som idag gör 400+ km/h trots att högsta hastighet på motorväg är 120km/h - varför gör de det?

Det är väl som med allt annat, kvalitet kontra pris, och märke = status.

Bland alla bögholmare så är det många som inte har bil då de bor mitt i smeten, istället för att köpa en ny VW Passat för 500+kkr så lägger de en tiondel av de pengarna på en fräsig elcykel att vara värst till padelträningen med.
Citera
2026-01-05, 19:09
Medlem
kalkryggars avatar
Jag pratade med en som jag för något år sen arbetade kort ihop med. Han berättade att hans fru hade tjatat om att de skulle sälja bilen och köpa elcyklar till familjen.

Han var avigt inställd till idén då han gillade bilen med följde med till cykelhandlaren. De kikade runt lite och när han snabbt räknat ut att cyklar till han, kärringen och två barn (tonåringar) skulle gå på mellan 120-140 tusen så hade han sagt aldrig i livet och bara lämnat.

Han sa det på ett så roligt sätt att vi som var där bara stod å garvade åt idiotin. Frugan hade fattat vinken och ämnet togs aldrig upp igen.

Däremot så för den som har stora pengahögar så spelar det väl ingen roll om cykeln kostar 10 eller 100 tusen?
Citera
2026-01-05, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jaa, folk köper ju sportbilar som idag gör 400+ km/h trots att högsta hastighet på motorväg är 120km/h - varför gör de det?

Det är väl som med allt annat, kvalitet kontra pris, och märke = status.

Bland alla bögholmare så är det många som inte har bil då de bor mitt i smeten, istället för att köpa en ny VW Passat för 500+kkr så lägger de en tiondel av de pengarna på en fräsig elcykel att vara värst till padelträningen med.

Är det fakta eller bara ett antagande från din sida?
Besattheten av märket gäller hos tävlingscyklisterna / gubbarna som vill vara värst i den lokala cykelgruppen. Dessa brukar i regel fnysa åt elcyklar då man anser att det är "fusk" och inte "the real deal", så målgrupperna är helt olika.
Jag har aldrig träffat någon med elcykel som bryr sig om märket på samma vis som en vanlig cyklist. Elcyklister har inga problem med att köpa Biltema-cyklar eller Kinaskit.
Citera
2026-01-05, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag pratade med en som jag för något år sen arbetade kort ihop med. Han berättade att hans fru hade tjatat om att de skulle sälja bilen och köpa elcyklar till familjen.

Han var avigt inställd till idén då han gillade bilen med följde med till cykelhandlaren. De kikade runt lite och när han snabbt räknat ut att cyklar till han, kärringen och två barn (tonåringar) skulle gå på mellan 120-140 tusen så hade han sagt aldrig i livet och bara lämnat.

Han sa det på ett så roligt sätt att vi som var där bara stod å garvade åt idiotin. Frugan hade fattat vinken och ämnet togs aldrig upp igen.

Däremot så för den som har stora pengahögar så spelar det väl ingen roll om cykeln kostar 10 eller 100 tusen?

I hans kläder så hade jag köpt cykeln till frun och påmint henne när det var dåligt
väder att hon har en cykel.
Tystnad i bilen ska inte underskattas.
Citera
2026-01-05, 19:18
Medlem
50K för ej eldriven cykel är inte ovanligt , har ett par kompisar som har minst en cykel i den prisklassen och över.
Citera
2026-01-05, 19:19
Medlem
Bil är så jääävla dyrt så jag förstår folk som investerar i en bra pendel-hoj. Med det sagt så låter 50k helt orimligt om man kan få en FB MP besiktat bil till sommar för under 10k
Senast redigerad av jordmuser 2026-01-05 kl. 19:22.
Citera
2026-01-05, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

Det är det. Jag kan lätt se att 1-2 elcyklar för 20k styck kan vara ett bra komplement om du kan lämna bilen flera dagar i veckan för jobbpendling etc.
Men när en cykel går på +50k så undrar jag lite vem den är tänkt för, och vilka det är som köper. Segmentet verkar vara relativt stort sett till utbudet så jag undrar var efterfrågan finns.

Citat:

Jag köper att folk med mycket pengar skiter i prislappen, men jag har svårt att se hur efterfrågan skulle vara pass stor att var och varannan butik sitter med dussintals modeller för +50k.
Precis som med allt annat måste man bli av med modellerna innan nästa års grejer kommer in, har bara svårt att se hur man får dessa sålda.
Citera
2026-01-05, 19:20
Medlem
Min kostade 40k, värd varenda krona, jag har även en för 12k som enbart används för att cykla fram och tillbaks till affären, går inte att jämföra upplevelsen över huvud taget, den för 40k är fullfjädrad, har djävulska skivbromsar, försedd med trimbox och går utan vidare att köra 40+ km/t, den är genuint rolig att cykla på.
Citera
2026-01-05, 19:21
Medlem
Vill du ge nåt exempel?

För jag har svårt att hitta något som ligger kring 50 000, om den primärt är ägnad till stadstrafik och normal pendling, om det inte är en lådcykel
Citera
2026-01-05, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
50K för ej eldriven cykel är inte ovanligt , har ett par kompisar som har minst en cykel i den prisklassen och över.

Ja, men elcyklar och tävlingscyklar+++ är två helt olika segment och köpare.
En person som är cykelnörd och kör med en Pinarello är i regel inte samma person som har en elcykel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in