Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-05, 17:20
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Sötebrödsdagarna är över... Eller behöver de vara det?

Det här är kanske ett löjeväckande förslag men nu kostar en påse mozarella 22,95 kronor styck, i det kvalitetsmässiga mellanskiktet, det finns både finare och fulare. Jag äter halvfin mozarella 1 gång i veckan. Jag skivar den till köttfärssaucen eller till pastasalladen eller som den är. I ett hushåll på exempelvis fyra personer blir det fyra mozarellaost i veckan, till en kostnad på 91,8 kronor. På ett år blir det 4 773,6 kronor i ren mozarella. De pengarna motsvarar en bil på marketplacze.

Sen gjorde jag en liten upptäckt/uppfinning. Om jag glömmer av äggen i kokvattnet för länge, uppemot 15–20 minuter blir äggen ömsom lena ömsom flisiga, just som mozarellan. Pilla bort gulan och den har mozarellans konsistens och sen så smakar inte mozarellan eller äggen något särskilt.

Ägg (frigående) kostar 2,80 kronor per ägg. På en familj bestående av fyra personer blir det 11,2 kronor i veckan och 582,4 kronor på ett år. Genom att byta från mozarella till frigående ägg sparar du 4191,2 kronor som du kan lägga på annat.

Det är också bra att stödja svensk djurindustri istället för den italienska mozarellan som styrs delvis av maffian, det vita guldet (bifogar en länk till reportaget: https://www.svtplay.se/video/ePvLbBd/maffian-och-mozzarellan).

Vågar knappt yppa ett ord i matforumet för här finns gott om matgeektalibaner som hyvlar ned alla som inte kokar egen buljong eller styckar sina egna djur eller mortlar egna kryddor i morteln. Även om just du matnörden inte tänker byta ut mozarellan helt och hållet kan det fungera som substitut om det är slut på mozarella i affären. Det här tipset är riktat till de som inte känner skillnad på ägg och mozarellan, inte avsett för ostkännare kanske. För övrigt anser jag att det italienska köket är lite infantilt överlag och kanske bör fasas ut till förmån för franska köket.

Skickat från min Mozarella Firefox.
2026-01-05, 17:36
Medlem
TripPels avatar
Vi andra som knappt köper en mozzarella per år, hur skall vi kunna spara in pengar?
2026-01-05, 17:40
Medlem
Finmozzarella i köttfärssaucen ska det va
2026-01-05, 17:40
Medlem
Ja fuck maffia mozzarella håller helt med! Kör på ägg istället
2026-01-05, 17:45
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal

Vi borde blindtesta gästerna nästa gång jag bjuder över gäster på mat, som ett djurförsök fast på människor.
Gäst 1 får finmozarellan i köttfärssaucen.
Gäst 2 får Ica Basic-mozarellan i köttfärssaucen.
Gäst 3 får jättehårdkokt ägg i köttfärssaucen.

Sen får vi se om gäst 2 och 3 klagar. Sen kan vi ha vadslagning, du och jag. Hänsyn bör tas till om gästerna är väluppfostrade och inte klagar på maten, något som bör kunna lösas genom anonymiserade enkäter, som på arbetsplatsen senast.
2026-01-05, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
DET STAVAS SAUS
2026-01-05, 18:32
Medlem
Onanikrems avatar
Käkar inte särskilt mycket Mozzarella och när jag gör det vill jag den skall smälta ut och bli seg och trådig vilket knappast hårdkokt ägg blir.

Skulle spara ca. 100kr/år på det tipset, men tack ändå.
2026-01-05, 18:48
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Käkar inte särskilt mycket Mozzarella och när jag gör det vill jag den skall smälta ut och bli seg och trådig vilket knappast hårdkokt ägg blir.

Skulle spara ca. 100kr/år på det tipset, men tack ändå.

Mhm, hur den smälter är ju främsta anledningen man köper den.
2026-01-05, 18:51
Avstängd
OndskanIOssAllas avatar
Fetto!

Men så får man inte skriva

Man måste skriva: du äter dubbelt så mycket som mig: Fetto!
2026-01-05, 19:28
Medlem
Eurodiscos avatar
Tack för det värdelösa tipset. Hur ska ägget smälta och blir det inte en ägg pizza macka eller sallad istället för en Mozzarella.
Senast redigerad av Eurodisco 2026-01-05 kl. 19:33.
2026-01-05, 20:14
Medlem
När Samhalls anställda tipsar om mat..
2026-01-05, 21:07
Medlem
Sladdarens avatar
Går ju göra egen mozzarella ochså, blir billigt de med
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto