Citat:
Ursprungligen postat av
magi
Varför skriver så få medier om hur mycket pengar man kan spara
med en el eller laddhybrid i bränslekostnad,
om man laddar hemma?
AI kan bara hitta 2 artiklar.
Ca 5000 per år i södra Sverige
och ca 10000 per år i norra Sverige.
Beroende på elpris område i landet.
Här är en.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-mycket-sparar-du-pa-att-kora-pa-el
Man hade ju förväntat sig att det skulle finnas några journalister med
ett miljöintresse.
MagI
.....
För att besparingen för närvarande inte är så stor om ens någon. Det beror på att folks rädsla för begagnade elbilar gjort att andrahandsvärdena sjunkit lite för mycket vilket äter upp en stor del av vinsten. Denna rädsla är inducerad av oljeindustrin som infiltrerat sociala medier för att sprida propaganda mot elbilar. Därför ger artiklar om just besparingar inga klick i media. Elbilhat ger fler klick. Det är ett jävla skitsamhälle vi hamnat i på grund av folks oförmåga till kritiskt tänkande. Jag kan skriva mycket mer om detta men då blir det wall of text som ingen läser.
Ironiskt nog gör de låga andrahandsvärdena att man verkligen kan spara genom att byta bort sin fossilare mot en begagnad elbil. Har man hemmaladdning och inte ligger ute på vägarna hela dagarna finns en fin vinst här. Solpaneler blir russinet på kakan.
Nu köpte jag förvisso en fabriksny elbil för pengar jag inte behöver, laddar hemma och har solpaneler. Kör korta sträckor och varvar dessa med långturer några gånger om året. Laddar när det är kostnadsmässigt gynnsamt till nästan gratis när solen ligger på. Solpanelerna har betalat sig någon gång i april eller maj i år efter installationen 2022 och elbilen har hjälp till med detta. Vad andrahandsvärdet på min bil är drabbar mig inte förrän den dagen jag säljer den men det blir troligen inte en ny bil nästa gång.